وظیفه خطیر مجلس جدید عراق

بصیر، اولین نشست مجلس جدید عراق امروز در حالی برگزار می‌شود که جلسه شب گذشته ائتلاف ملی عراق در منزل ابراهیم جعفری برای توافق بر سر نامزد نخست‌وزیری به نتیجه منجر نشد. مجلس جدید عراق وظیفه دارد در آغاز کار، رئیس مجلس و معاونانش و رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر را انتخاب کند.

در این میان، فراکسیون الاتحاد که بیشتر جناح‌های سنی را در خود جای داده، در نظر دارد «سلیم‌ الجبوری» را نامزد ریاست مجلس کند که در این صورت، «اسامه النجیفی» رئیس سابق مجلس، شانس ریاست مجدد مجلس را از دست می‌دهد.

ائتلاف کردستانی نیز «برهم صالح»، «فؤاد معصوم» و «نجم‌الدین کریم» را برای نامزدی ریاست‌جمهوری در نظر گرفته‌ است. در این میان، وضعیت گروه‌های شیعه که باید نامزد مهم‌ترین منصب عراق یعنی نخست‌وزیر را مشخص کنند، چندان روشن نیست.

حزب‌ ائتلاف قانون که در انتخابات مجلس، بیشترین کرسی را کسب کرده است، بر نامزدی نوری مالکی اصرار می‌ورزد حال آنکه برخی گروه‌های شیعه از نامزدی افراد دیگری دفاع می‌کنند.

در آستانه برگزاری اولین نشست مجلس جدید عراق، برخی منابع خبری اعلام کردند «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان، به «اسامه النجیفی»، «صالح المطلک» و «ایاد علاوی» دستور داده در این نشست شرکت نکنند و آن را تحریم کنند.

آخرین اخبار حاکی از آن است که همه گروه‌های سیاسی به غیر از ائتلاف «الوطنیه» به ریاست ایاد علاوی، در اولین نشست مجلس شرکت می‌کنند. حضور نداشتن ائتلاف علاوی تأثیر چندانی در انجام وظیفه مجلس در شروع به کار ندارد؛ زیرا این ائتلاف، حدوداً دارای بیست کرسی در مجلس است.

با توجه به روشن نبودن وضعیت ائتلاف ملی برای معرفی نامزد منصب نخست‌وزیری، به نظر می‌رسد مجلس جدید عراق، کار را با انتخاب رئیس مجلس و معاونانش آغاز می‌کند و سپس انتخاب رئیس‌جمهور را در دستور کار قرار می‌دهد و در نهایت طی روزهای آینده‌ به انتخاب نخست‌وزیر می‌پردازد و این در حالی است که عراق امروز که درگیر جنگ با تروریست‌های تکفیری است، به تشکیل سریع دولت جدید نیاز دارد تا بتواند ضمن شتاب بخشیدن به سرکوب تروریست‌های تکفیری، دیگر مسائل کشور را نیز سروسامان دهد.

وضعیت بسیار حساس عراق و مقابله با توطئه‌های پیچیده‌ای که این کشور را احاطه کرده، گروه‌های ائتلاف ملی عراق را که در بردارنده گروه‌های اصلی شیعه است، در فراز مهم تاریخی قرار داده که با توجه به آن می‌توانند برخی مسائل اختلافی را نادیده بگیرند و به رسالت تاریخی خود در تعیین فوری نخست‌وزیر عمل کنند تا باطل‌السحر افسون‌های شیاطینی باشند که راه رسیدن به اهداف پلیدشان را در نابودی ملت و کشور عراق می‌بینند.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا