روحانی از همان اول گفت که اصلاح‌طلب نیست/سطح مطالبات مردم با میراث دولت هماهنگ نیست

به گزارش بصیر به نقل از مشرق، مرتضی الویری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و شهردار اسبق تهران در گفت‌وگویی با روزنامه «اعتماد» به ارزیابی خود از شخص روحانی و دولت وی و خاستگاه اجتماعی دولت یازدهم پرداخته است که قسمت‌های مهم این گفت‌و گو به شرح زیر است :

روحانی از همان اول گفت که اصلاح‌طلب نیست/سطح مطالبات مردم با میراث دولت هماهنگ نیست– آقای روحانی در بدترین شرایط بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت دولت را برعهده گرفته است. چرا که آقای روحانی مجموعه‌ای را تحویل گرفته است که چندین زلزله ۸ ریشتری همه ساختارهای آن را ویران کرده بود.

– با توجه به تنگناهای موجود، ظهور این تغییرات زمان بیشتری را می‌طلبد و این در حالی است که عموم جامعه ایران تشنه ایجاد تغییرات و لمس آن علی‌الخصوص در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی است و همین هم کار آقای روحانی و دولت ایشان را دو چندان سخت می‌کند، به تعبیری دیگر سطح مطالبات با داشته‌ها و میراث این دولت هماهنگ نیست.

– من تصور مي‌كنم انتظار جامعه بيش از آن چيزي است كه قابل انجام بودن است. يعني جامعه انتظار داشت كه قيمت‌ها كاملا تحت كنترل دربيايد، جامعه انتظار داشت بيكاري كاهش پيدا كند. جامعه انتظار داشت كه فضاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي بازتر از اين شود. بنابراين انتظارات جامعه بيشتر از وضعيتي است كه بعد از آمدن آقاي روحاني ايجاد شده است، فاصله ميان انتظارات عمومي و كارهاي انجام شده در ماه‌هاي گذشته يك نوع گله‌مندي را ايجاد كرده است.

آقای روحانی از همان اول اعلام کرده بود که اصلاح‌طلب نیست بلکه اعتدالگرا است، این بحث اعتدال‌گرایی هم خط‌کشی ایشان با جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا است.

– اصلاح‌طلبان هم هيچگاه ايشان را اصلاح‌طلب معرفي نكردند. اما نهايتا در انتخابات سال گذشته ايشان به همكاري با اصلاح‌طلبان روي آوردند و به هم نزديك شدند.

– الان پيش بيني مجلس كار راحتي نيست و قطعا اتفاقات مختلفي تا آن زمان خواهد افتاد، اما اگر فردا انتخابات برگزار شود اولويت مهم براي اصلاح‌طلبان اين نيست كه مجلس را در دست بگيرند. اولويت اصلاح‌طلبان اين است كه سعي بكنند مجلس از جريان افراطي تهي شود و افراد واقع‌گرا در مجلس حضور پيدا كنند، چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا. چون بيشترين لطمات و ضرباتي كه ما چه در عرصه بين‌المللي و چه عرصه‌هاي داخلي خورديم و مي‌خوريم از جريان‌هاي تندرو است.

– از سال گذشته و در دو سه سال اخير با توجه به عملكرد منفي دولت دهم و خسارات ناشي از اقدامات آن، بسياري از جرياناتي كه با اصلاح‌طلبان زاويه داشتند و رقيب هم به شمار مي‌آمدند، توانستند خود را هماهنگ كنند. در مقابل هم جريان اصلاح‌طلبي بخش افراطي خود را كنار گذاشت و اين بخش تضعيف شد و جريان اصلاحات به واقعيت‌هاي موجود نزديك‌تر شد و احساس كردند كه نمي‌توان با تندروي‌ها از آن دست مشكلات را حل كرد.

– من معتقدم اگر فردا انتخابات برگزار شود این کثیرالاضلاع به دنبال خالی کردن مجلس از دست تندروها است و این ضرورتی است که هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان معتدل به آن رسیده‌اند، یعنی این همان خطی است که این کثیرالاضلاع را دور هم جمع می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا