اختصاصی/ گزارش بصیر از دیدار مردمی فرماندار، بخشدار مرکزی و مسئولین با مردم روستای اسلام آباد فریدونکنار

فرماندار فریدونکنار: به دنبال برطرف کردن مشکلات این روستا هستیم/ یزدانی: تصویب طرح هادی مهمترین دغدغه مردم روستا

DSCN8061

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بصیر، برای اولین بار در دولت تدبیر و امید دیدار مردمی محمد حسین زاده لداری فرماندار، سید قاسم حسینیان بخشدار مرکزی، حسن رزاقی مدیر جهاد کشاورزی، محمد مهدی گرائیلی مدیر امور توزیع برق، جعفر جعفریان رئیس اداره آب شهری، امیر حسین سالاریه رئیس بهره برداری آب روستایی، نورعلی جعفری رئیس شورای شهرستان، سرگرد زارع جانشین نیروی انتظامی، نماینده بنیاد مسکن فریدونکنار با اعضای شورا، دهیار و مردم شریف روستای اسلام آباد صورت گرفت.

تصویب طرح هادی مهمترین دغدغه مردم روستا

کریم یزدانی عضو شورای روستای اسلام آباد در ابتدای این جلسه به نمایندگی از شورای محل در جایگاه حاضر شد و ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین به ویژه فرماندار و بخشدار شهرستان فریدونکنار، اظهار داشت: قرار بر این بود تا روستای اسلام آباد را از سمت شمال و جنوب از سوی دولت تا عمق ۱۵۰ متری واگذار کنند اما متاسفانه تا عمق ۴۰۰ متری اسلام آباد را محدود کردند و این نگران کننده است.

وی با بیان اینکه با توجه به گستردگی روستای اسلام آباد در تابستان با مشکل کمبود و قطعی آب مواجه ایم، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم این روستا مشکل کم آبی خود را حتی با آب معدنی حل می کنند و از آن استفاده می نمایند، درخواست کردیم آب روستای ما را به شهر فریدونکنار انتقال دهند تا این مشکل کمتر شود.

عضو شورای اسلام آباد با انتقاد از اینکه حدود ۷ سال گذشت اما طرح هادی در این روستا اجرا نشد، یادآور شد: در این روستا که هیچگونه افزایش ملکی ایجاد نمی شود چرا طرح هادی اسلام آباد به تصویب نمی رسد، فرزندان اهالی این روستا بزرگ شده اند و نیازمند خانه هستند، اگر این طرح اجرا نشود فرزندانمان برای ادامه زندگی به خارج از این روستا خواهند رفت.

یزدانی همچنین با اشاره به صعب العبور بودن گرفتن استعلام از ادارات مختلف، عنوان داشت: چرا باید برای استعلام یک زمین ۲۰۰ متری به ۱۲ اداره مراجعه کنیم، اگر طرح هادی این روستا تصویب و اجرا شود شاید دیگر این مشکل برطرف گردد.

وی در ادامه به ضعیف بودن برق این روستا اشاره و خاطرنشان کرد: برق در این روستا بسیار ضعیف است، همه ما در منازل وسایل برقی متفاوتی داریم که این فشار برق برای آنها ضرر دارد، هرچند تمام این روستا را ۵ سیمه کردیم اما در بعضی مواقع با این مشکل روبرو هستیم.

یزدانی همچنین با بیان اینکه انتقال زباله مشکل دیگری است که در این روستا وجود دارد، گفت: زباله های این روستا در بابلسر تخلیه می شود در حالیکه در تقسیمات، این روستا متعلق به فریدونکنار است.

تا یکصد سال دیگر حریم جغرافیایی اسلام آباد توسعه نمی یابد

محمود مهدی نژاد دهیار روستای اسلام آباد نیز در حاشیه این جلسه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه های روستای اسلام آباد کمبود آب شرب و مصوب نشدن طرح هادی که ۷ سال به طول انجامیده است.

وی افزود: شهرداری فریدونکنار بیش از ۴۵۰ متر عمق این روستا را به حریم شهری انتقال داده است، اگر بحث تجاری بوده، ۱۵۰ متر به نظر کافی می رسید اما این متراژ کمی خارج از عرف است، این امر موجب نارضایتی بسیاری از اهالی این محل شده است و امیدواریم مسئولین نسبت به این امر یک بازنگری کنند.

دهیار اسلام آباد خاطرنشان کرد: روستای اسلام آباد تا یکصد سال دیگر نمی تواند حریم جغرافیایی خود را توسعه دهد، ما در هر چهارطرف در فضای بسته قرار گرفته ایم و امیدواریم مسئولین نسبت به تصویب طرح هادی این روستا اقدام کنند.

در ادامه این جلسه مردم این روستا نیز خواسته های خود را بیان داشتند.

نادر غفاری یکی از جوانان این روستا ضمن تشکر از حضور مسئولین در اسلام آباد و دغدغه هایی که نسبت به این روستا دارند، اظهار داشت: اعتیاد در بین جوانان این روستا معنایی ندارد و نها ورزشکارند، این روستا قبل از آنکه به یک کتابخانه نیازمند بوده باشد به یک فضا و سالن ورزشی نیازمند است، بدنی که در صحت و سلامتی است می تواند کتاب بخواند وگرنه وجود این کتابخانه برای این محل بی فایده است.

یکی دیگر از اهالی روستای اسلام آباد نیز از هزینه بالای کنتور برق و آب در این روستا گفت و عده ای نیز از جدا شدن اراضی روستای اسلام آباد تا عمق ۴۰۰ متر نگران بودند و ابراز ناراحتی کردند.

در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان فریدونکنار برای پاسخگویی و رفع مشکل مردم به جایگاه رفت.

به دنبال برطرف کردن مشکلات این روستا هستیم

محمد حسین زاده لداری نیز ضمن تقدیر و تشکر از بخشدار مرکزی، اعضای شورای اسلامی و دهیار روستای اسلام آباد به جهت ترتیب دادن این جلسه، عنوان داشت: احساس ما این بود که در این روستا با حداقل مشکل مواجه باشیم و ظاهر این روستا این مشکلات را نشان نمی داد.

وی با اشاره به درخواست مطرح شده در خصوص انتقال زباله این روستا، خاطرنشان کرد: طی مکاتبات انجام شده با شرکت آسان گستر بخش دهفری قراردادی را منعقد خواهیم کرد تا زباله این روستا را به شهرستان آمل انتقال دهند.

فرماندار فریدونکنار در ادامه با اشاره به افزایش حریم شهری این شهرستان عنوان داشت: این کارگروه در سالهای گذشته مکاتباتش را انجام داد و در فروردین ماه سال جاری نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان مازندران این موضوع را ابلاغ نمودند و ما هم به عنوان نماینده دولت در این شهرستان مکلف به اجرای آن هستیم.

حسین زاده همچنین با ابراز رضایت از اینکه در این روستا هیچ معتادی وجود ندارد، گفت: عدم حضور حتی یک معتاد در این روستا نشان دهنده فرهنگ غنی و زمینه سازی فرهنگی مناسب در این محل است، داشتن مکان ورزشی برای این روستا از الزامات است و اگر مکاتباتی در گذشته صورت پذیرفته آنرا به ما منعکس کنند و اگر این مکاتبات انجام نشده این کار را انجام دهید تا پیگیری های لازم صورت بپذیرد.

وی در ادامه به عزم قاطع دولت در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه تغییر کاربری زمین های زراعی و کشاورزی دامن گیر جامعه ما شده و این بسیار نگران کننده است.

فرماندار فریدونکنار اظهار داشت: ما معتقدیم اگر زمین کشاورزی را به تجاری و مسکونی تبدیل کنیم عواقبی چون کاهش تولیدات داخلی، افزایش خطرات زیست محیطی، افزایش واردات و افزایش بیکاری در بر خواهد داشت.

وی همچنین به پیگیری در مورد تصویب طرح هادی این روستا اشاره و خاطر نشان کرد: تمامی استعلام هایی که از سوی دهیاری و بخشداری انجام می شود بنیاد مسکن در شهرستان بابلسر و فریدونکنار آماده پاسخگویی هستند.

DSCN8184

مشکلات زیرساختی اسلام آباد برطرف می شود

بخشدار مرکزی شهرستان فریدونکنار نیز در حاشیه این جلسه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار داشت: هدف از این دیدار شناسایی و پیگیری مشکلات مردم روستای اسلام آباد بخش مرکزی شهرستان فریدونکنار است و به دنبال آن هستیم تا مشکل بحث های زیرساختی در این روستا چون برق و آب را برطرف نمائیم.

سید قاسم حسینیان اظهار داشت: تغییر کاربری و ساخت و ساز غیر مجاز یکی از بزرگترین مشکلاتی است که گریباگیر مردم این روستا شده و مهمترین علت آن عدم تصویب طرح هادی برای اسلام آباد است.

 وی خاطرنشان کرد: مردم این روستا نسبت به تغییر جداسازی مرز این محل اعتراض دارند و ما این موضوع را پیگیری می کنیم اما این اقدام به دستور و امضای خود استاندار و تعدادی از معاونینش صورت گرفته و ما نیز مطیع قانونیم.

حسینیان تصریح کرد: به اهداف ترسیم شده خود در این بازدید رسیدیم و کمترین اثر آن، این موضع است که مردم از نزدیک با مسئول ارشد شهرستان مشکلات خود را مطرح و آنرا پیگیری می کنند.

قیمت انشعاب مسکونی ۵۶۰ هزار تومان برای هر خانواده روستایی

مدیر امور توزیع برق فریدونکنار نیز در ادامه با بیان اینکه شبکه برق روستای اسلام آباد را ما تحویل نگرفته ایم، اظهار داشت: به دنبال آن هستیم تا در ۶ ماهه دوم سال جاری با بودجه ۳۰۰ میلیون تومانی این شبکه را تحویل بگیریم اما ضعف هایی که در حال حاضر این روستا با آن مواجه هست را می توانیم به نمایندگی از شرکت توزیع بابلسر حل نمائیم.

مهندس محمد مهدی گرائیلی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت حق انشعاب از ۲۵۵ هزار تومان به یک میلیون و ۶۰ هزار تومان، خاطرنشان کرد: قانونگذار برای کمک به روستائیانی که شغلشان دامپروری و کشاورزی است و در روستا ساکن هستند، قیمت انشعاب مسکونی ۵۶۰ هزار تومان را در نظر می گیرند.

آب رسانی به ۲۳۵ اشتراک اسلام آباد در تعهد ماست

رئیس اداره آب شهری فریدونکنار نیز در این دیدار اظهار داشت: در شهرستان فریدونکنار ۲۱ هزار اشتراک وجود دارد که ۲۳۵ اشتراک آن در اسلام آباد است، ما باید در طول روز ۳۰۰ لیتر در ثانیه آب را تامین کنیم که این امر تنها ۱۹۰ لیتر در ثانیه محقق می شود و این نشان می دهد که ما ۴۰۰ لیتر در ساعت کمبود آب در فریدونکنار داریم.

جعفر جعفریان در ادامه اظهار داشت: اسلام آباد به ۱۶۰ لیتر مکعب در روز تامین آب نیاز دارد و باید به ۲۳۵ اشتراک آبرسانی کنیم و مابقی آن با آب روستایی است.

پشت این همه زرق و برق در روستای اسلام آباد محرومیت موج می زند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار نیز در این جلسه با بیان اینکه پشت این همه زرق و برق در روستای اسلام آباد محرومیت موج می زند، گفت: عمده مشکلی که جامعه ما با آن روبرو است بحث شوم تغییر کاربری غیر مجاز می باشد، هیچکس در این شهرستان مخالف توسعه نیست اما با این روندی که این روستا در پیش گرفته اند، تمامی این مشکلات از جمله کم آبی و برق رسانی طبیعی خواهد بود.

حسن رزاقی تصریح کرد: توسعه بی رویه و تغییر کاربری های زیاد موجب شده تا کارخانجات این روستا کارهای خود را تعطیل کنند و به سوی شهرک سازی و ایجاد بنا روی بیاورند و اگر همین منوال ادامه پیدا کند طولی نخواهد کشید که مردم این روستا به سرایداران مهاجرین و افراد غیربومی تبدیل می شوند.

وی خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی با هیچ فرد و یا گروهی تعارف ندارد و مکلف به اجرای قانون است و قطعا با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد می کنیم.

رزاقی در ادامه اذعان داشت: چون این روستا طرح هادی مصوب ندارد و در روستاهای فاقد طرح هادی مصوب متقاضی باید برای ساخت و ساز مطابق قانون به چندین دستگاه اجرایی برای اخذ مجوز لازم مراجعه کند و شاید این موضوع کار را برای مردم این روستا دشوار کرده است.

وی بیان داشت: دولت به دنبال ایجاد آسایش برای ما و فرزندان ماست و به لحاظ حفظ کاربری شهرستان فریدونکنار یکی از پاک ترین شهرهای شمالی کشور است.

DSCN8186

رئیس بهره برداری آب روستایی در این جلسه اظهار داشت: مشکل آب یکی از بزرگترین مشکل جامعه مااست و این مشکل تنها به اسلام آباد مربوط نمی شود، آب و فاضلاب شهری تامین ۲۳۵ اشتراک را به عهده گرفته و مضاف بر آن را باید آبفار روستایی تامین کند.

امیر حسین سالاریه تصریح کرد: برای تامین آب این روستا مجتمعی با اشتراک سه روستای سادات محله، اسلام آباد و رودبست تاسیس شده اما متاسفانه اداره کل برای این قسمت هیچ اعتباری را تخصیص نداده است.

وی ادامه داد: اما تدبیر اداره کل ما برای حل این مشکل این بوده است که چون اسلام آباد مورد اقبال عمومی مسافرین قرار گرفته است، آن اقامتگاه هایی که غیر دائم هستند مبلغی را به عنوان توسعه و تامین آب هم اضافه بر حق اشتراک از آنها می گیرد تا این مبالغ جمع آوری شود و تکمیل آن مخزن با سرعت بیشتری انجام گیرد.

سالاریه اذعان داشت: ما لوله های ۱۶۰ و ۲۵۰ را برای ۶۰۰ متر تامین می کنیم  و حتی هزینه حفاری را هم متقبل می شویم و تنها مشکل ما ممانعت مردمی است، اگر سه روستا با هم متحد شویم با کمک آبفار این کار را می توانیم به راحتی انجام دهیم و منبع ۵۰۰ لیتری سادات محله اگر پرآب شود از سمت صفائیه می توانیم آبرسانی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا