بصیر بررسی می کند

راهبردهای آمریکا برای همکاری با ایران در بحران عراق/دیدگاه‌های جان کری در مورد توافق هسته‌ای دائمی با ایران

به گزارش بصیر، روزنامه واشنگتن‌پست ۷ ژوئیه ۲۰۱۴ (۱۶ تیر) در مقاله‌ای به راهبردهای آمریکا برای همکاری با ایران در بحران عراق و نیز دیدگاه‌های جان کری در مورد توافق هسته‌ای دائمی با ایران پرداخت و نوشت: جان کری در سخنان حساس و به‌موقع خود گفت که «در کل، این گفت‌وگوها در مورد انتخاب برای رهبران ایران بوده است… حال ایران باید انتخاب کند.»

با وجود این، آمریکا نیز باید با واقعیت‌های نوظهور مواجه شود، الگوی خود را تغییر دهد و تصمیم بگیرد که با ایران به عنوان متحد بالقوه آینده خود رفتار کند یا اینکه باعث دلسردی این کشور شود. همان‌طور که حوادث اخیر در عراق و دیگر مناطق خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] نشان داده است، منافع ملی آمریکا در منطقه تنها می‌تواند از طریق دیپلماسی دوجانبه و چهره به چهره تأمین شود. ایران و آمریکا منافع و اهداف مشترکی دارند که باید از طریق یک توافق کلان محقق شود.

در ادامه مقاله آمده است: تضمین امنیتی ملموس، قابل تأیید و ماندگار آمریکا و متحدان غربی‌اش برای ایران در ازای دسترسی کامل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به منظور تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند پایه و اساس خوبی برای آغاز راه باشد.

این توافق باید دربرگیرنده تضمین‌های امنیتی به ایران باشد و در عین حال، حمایت کامل و بی‌قید و شرط ایران را برای ثبات خاورمیانه بزرگ از افغانستان تا عراق، سوریه و لبنان در پی داشته باشد. قابل توجه است که آقای کری از به‌کارگیری عبارت کلیشه‌ای «تمام گزینه‌ها روی میز است»، امتناع کرد و در واقع از توصیه نخستین ‌وزیر خارجه آمریکا، توماس جفرسون پیروی می‌کند که گفته بود: «امیدوارم که خرد ما به همراه قدرت ما رشد کند و به ما بیاموزد که هرچه ما از قدرت خود کمتر استفاده کنیم، قدرت‌مان بیشتر می‌شود.»

در پایان مقاله آمده است: جان کری در مقاله ۳۰ ژوئن خود در واشنگتن‌پست نوشته بود که «توافق هسته‌ای ایران امکان‌پذیر است؛ اما زمان به‌سرعت می‌گذرد و رو به اتمام است… آمریکا و متحدانش جدیت خود را به ایران اثبات کرده‌اند.

طی گفت‌وگوهای مربوط به توافق‌نامه موقت هسته‌ای، دست خود را به سوی ایران دراز کردیم و به‌منظور درک نیت ایران از برنامه هسته‌ای، با آن‌ها به طور مستقیم دیدار کردیم… ما اثبات کردیم که در کاهش محدویت‌های تحریمی انعطاف‌پذیر هستیم. طی این گفت‌وگوها، طرف ایرانی جدیت به خرج داده است… حال ایران باید انتخاب کند. طی گفت‌وگوهای جامع، جهان به دنبال چیزی جز حرکت ایران در مسیر اثبات حرف‌هایش با اقدامات جدی و قابل تأیید نیست… با وجود ماه‌ها بحث، هنوز نمی‌دانیم که ایران چه مسیری را انتخاب خواهد کرد…»

به گزارش بلاغ، مشکلات متعدد آمریکا در منطقه کاملاً قابل درک است و به‌خوبی می‌توان تأثیر این مشکلات را بر جایگاه و موقعیت بین‌المللی آمریکا و حتی تأثیر آن را بر آینده مردم آمریکا فهم کرد؛ اما نمی‌تواند دلیل موجهی باشد که آمریکا آن را به مسائل هسته‌ای پیوند بزند و با گرو گرفتن مسائل هسته‌ای، از ایران بخواهد به حل این مشکلات آمریکا کمک کند.

منطقاً این مشکلات علل و عواملی دارد که آمریکا باید با شناسایی و رفع آن‌ها، آن را حل کند. درباره مسائل هسته‌ای هم باید گفت آمریکایی‌ها به جای شاخ و برگ دادن به آن، باید به اصل مسئله توجه کنند یعنی به رسمیت شناختن حقوق مسلم هسته‌ای ایران در قبال انجام تعهدات قانونی؛ که مرجع تشخیص این موضوع نیز بارها انجام این تعهدات را تأیید کرده است.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا