اختصاصی، یادداشت/ کریم طالبی

نگاهی متفاوت به مقوله حجاب

بصیر/ کریم طالبی

DSCN5278

۱-اندکی به عبارات زیر بیاندیشیم

*هرچادری که دور انداخته شود، افق جدیدی را که برای استعمار ممنوع بوده در برابر او می گشاید و پس از دیدن هر چهره بی حجابی، امید های شعله ور شدن استعمار ۱۰ برابر می شود(فرانتس فانون، جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی)

*باید زنان مسلمانان را فریب داد و از زیر چادر بیرون کشید، با این بیان که چادر عادت است از خلفای عباسی و یک برنامه اسلامی نیست، پس از آنکه زنان را از چادر و عبا بیرون آوریم باید جوانان را تحریک کنیم که دنبال آنجا بیافتند تا در میان مسلمانان فساد رواج یابد.(مستر همفر جاسوس انگلیس در کشورهای اسلامی)

۲- عبارات فوق نشان دهنده بخشی از اهداف پلید دشمنان اسلام برای ترویج فرهنگ بی حجابی در جوامع اسلامی است، دنیای غرب که خود در فساد و پلشتی غوطه ور است سعی می کند برای گمراه کردن افکار عمومی در پاسخ به برخی از دینداران جوامع خود، فرهنگ سخیف و بی پایه خود را به جوامع دیگر به خصوص دنیای اسلام پمپاژ کند.

در این راستا جناح فرهنگی مومن به عنوان سربازان و افسران جنگ نرم، در شناسائی و تبیین راه کارهای روشن نگه داشتن چراغ عفاف و حجاب در جامعه باید از همه ظرفیت ها و امکانات موجود سخت افزاری و نرم افزاری نهایت بهره را ببرد.

معتقدیم در قصه پر غصه عفاف و حجاب مسائل فرعی توسط دشمننان و برخی از جاهلان پررنگ می شود تا مسئله اصلی به باد فراموشی سپرده شود.

مسئله اصلی در داستان حجاب این است که زن به این قضیه پی ببرد که باید در جامعه طوری حاضر شود که همگان به او چشم انسانیت بنگرند نه به چشم جنس مونث، جنس مونثی که تنها وظیفه اش ارضای خواسته های جنس مذکر است، اگر ما تلاش نیم و زنان را به این باور و عقیده برسانیم که روابط بین آنها و مردان باید بر مبنای روابط انسانی و دربردارنده ارزش ها باشد قسمتی اعظمی از دغدغه هابرطرف خواهد شد و حل این معادله چند مجهولی راحت تر خواهد شد.

ان قضیه جزئی از نگرانی های بنیانگذار انقلاب اسلمی ایران هم بوده است چرا که ایشان فرمودند( ما می خواهیم زن در مقام والای انسانیت خودش باشد، نه ملعبه دست مردها باشد، در دست اراذل باشد<صحیفه نور، ج ۱۵-صفحه ۲۳۷)

۳-بی حجابی عوامل مختلفی دارد که باید در نوشته ای جداگانه به آن پرداخته شود اما در این میان نمی شود تمام تقصیر ها را به گردن زنان انداخت، یکی دیگر از مسائل فراموش شده و اصلی مسئله حجاب، نقش مردان در این قضیه است، ما چقدر از ابزار غیرت مردان در جهت کاهش بی حجابی در جامعه بهره جسته ام؟ ما چه اقداماتی جهت ترویج و تبیین واژه غیرت در بین مردان جامعه صورت داده ایم؟ چه درمانگاه های معنوی را برای مداوای چشم چرانی ایجاد نموده ایم؟ برای برگشت حیا و عفت در مردان چه برنامه هایی را تدوین کرده ایم؟ به نظرم بایستی به این مقوله بیش از پیش با ارائه راهکارهای اجرایی و با رویکرد پیشگیرانه توجه بیشتری کرد.

و خلاصه آنکه یادمان باشد اگر بتوانیم یک نفر را در این جهت از ورطه گمراهی در جاهلیت بیرون بکشیم از آنچه که آفتاب بر آن تابیده است، با ارزش تر خواهد بود(انشاالله)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا