حقوق ماهانه برای والدین و اختصاص ۵ درصد تولید ناخالص داخلی برای فرزندآوری

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بسیاری از کشورهای دنیا وقتی با کاهش جمعیت کشورشان روبرو شدند و خطر پیری و کاهش جمعیت را برای سال‌های آینده خود احساس کردند برخی سیاست‌های تشویقی را به منظور افزایش جمعیت درنظر گرفتند تا بتوانند خلاء کمی جمعیت خود را که موجب کاهش قدرت امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی‌شان می‌شود را جبران کنند.

پس از پایان جنگ جهانی دوم بر اساس سیاست‌های جهانی‌سازی و استفاده از نیروی کار ارزان زنان برای توسعه اقتصادی کشورهای غربی، نرخ رشد جمعیت به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت. از سوی جامعه‌شناسان دلایل متنوعی برای این سیر نزولی جمعیت ذکر شده است که مهمترین آنها، تمرکز و فردگرایی و لذت‌جویی، آزادی‌های جنسی و فروپاشی خانواده همچنین تأکید بر توسعه اقتصادی در اروپا بوده است.

به دنبال کاهش جمعیت نیاز به نیروی کار در این کشور به طرز جدی نمود پیدا کرد که اولین تصمیم برای حل این مسئله مهاجرپذیر بود لکن سیاستمداران‌غربی به زودی متوجه شدند که ورود انبوه مهاجرین برای آنها مخاطرات جدی فرهنگی، سیاسی و امنیتی خواهد داشت و منافعشان را تامین نمی‌کند لذا تلاش نمودند تا با تغییر رویکرد و ارائه مشوق‌های فرزندآوری جمعیت بومی و اصل خود را افزایش دهند به گزیده و خلاصه‌ای از این سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت در کشورهای توسعه یافته که تقریبا از چهار دهه قبل آغاز شده و ادامه دارد اشاره می‌شود.

برآوردها نشان می‌دهد که این سیاست‌ها در افزایش رشد جمعیت این کشورها تاثیرات مثبتی داشته است و توانسته‌اند گوشه‌ای از این کمبود جمعیت را جبران کنند. برخی از این سیاست‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

* حقوق هفتگی برای والدین در انگلیس:

دولت انگلیس به عنوان مزیت و تشویقی برای بچه‌دارشدن تلاش کرده است که حقوقی را به صورت هفتگی برای پدر و مادرها در نظر بگیرد. این حقوق از سال ۲۰۱۰، برای بچه اول به صورت هفتگی به خانواده‌ها پرداخت می‌شود و به ازای هر فرزند جدید دولت حدود ۶۰ درصد به مبلغ اضافه می‌نماید.

* سبد کالا در روسیه:

در روسیه به مادری که صاحب فرزند می‌شود کمک هزینه فرزند به صورت هدیه تعلق می‌گیرد. سال ۲۰۰۸ میلادی از سوی آقای پوتین به عنوان سال خانواده نام گرفت و تمام دستگاه‌های دولتی موظف شدند برنامه‌های تشویقی خود را به برای افزایش جمعیت و جلوگیری از بحران کاهش جمعیت ارائه کنند.

بنابر ابلاغ دولت روسیه‌، خانواده‌هایی که دارای فرزند می‌شوند از پرداخت مالیات تا سقف تعیین شده معاف می‌شوند و حمایت‌های دیگری برای تربیت و رشد فرزندان نیز توسط سبدهای کالای حمایتی و همچنین به صورت نقدی به خانواده پرداخت می‌گردد. حتی در جراید عنوان شده است که دولت روسیه پس از تولید فرزند سوم مسکن خانواده را تامین خواهد کرد.

*کمک مالی در ژاپن:

بر اساس قانون کودوتیت که در سال ۲۰۱۰ به وسیله حزب دموکراتیک کشور ژاپن تصویب شد، خانواده‌هایی که فرزند تا سن ۱۵ سال دارند، ماهانه تا سیزده هزار ین کمک مالی دریافت می‌کنند؛ از سوی دیگر پدر یا مادر هر یک می‌توانند در صورت اخذ مرخصی با دریافت نصف حقوق خود برای نگهداری کودک در منزل بماند و پس از پایان سقف مرخصی به شغل قبلی خود بازگردند.

*  لغو سیاست‌های تک‌فرزندی در چین:

دولت چین از سال ۱۹۷۹ تصمیم به اجرای سیاست تک‌فرزندی در کشور گرفت. اما اکنون پس از گذشت نزدیک سه دهه با مشکلاتی مواجه شده است وانگ زو، مدیر کمیسیون موسسه علم و فن‌آوری می‌گوید: توزیع آماری جمعیت چین، به علت سیاست‌های مربوط به خانواده در دهه‌های گذشته، تغییر یافته است و دولت باید سیاست‌های خود را با این تغییرات هماهنگ سازد.

مشاور سیاسی رئیس‌جمهور چین گفته است: از آنجاییکه جمعیت چین، به موجب سیاست قبلی تک فرزندی، تا سال ۲۰۳۰ رو به کاهش خواهد گذاشت، سیاست دو فرزندی باید زودتر به اجرا در می‌آید. ایشان با بیان اهمیت توجه موضوع جمعیت تأکید می‌کند که لغو سیاست تک فرزندی باید باید زودتر از انجام می‌گرفت.

* اختصاص پنج درصد تولید ناخالص داخلی برای فرزندآوری در فرانسه:

دولت فرانسه ۸۳ میلیارد یورو، یعنی حدود پنج درصد تولید ناخالص ملی کشور را صرف حمایت از فرزندآوری می‌کند. این میزان هزینه به نوبه خود بالاترین رقم در سطح اروپاست.

زنان فرانسوی، ۱۶ هفته مرخصی زایمان دارند که از شش هفته پیش از تولید کودکانشان آغاز می‌شود. پس از این دوره، والدین حق سه سال مرخصی بدون مرخصی بدون حقوق دارند. جالب این است که سیستم فرانسه، داشتن فرزند بیشتر را با افزایش قابل ملاحظه مزایا برای فرزند سوم به بعد تشویق می‌کند.

*حقوق برای پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌‌ها برای نگهداری فرزندان در آلمان:

“آنگلا مرکل”، صدراعظم آلمان، چند سال قبل که میانگین تعداد بچه‌های خانواده‌های این کشور ۳/۱ بچه تخمین زده شد، حقوق قابل ملاحظه‌ای را برای مادرانی که خود مراقبت از فرزندشان در منزل را بر عهده می‌گیرند پیشنهاد کرد.بر اساس گزارش یورو نیوز «کریستینا شرودر» وزیر امور خانواده آلمان، به دنبال ارائه طرحی است که به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها اجازه می‌دهند که برای نگه‌داری از نوه‌هایشان مرخصی بدون حقوق بگیرند.

از دیگر اقداما دولت آلمان، کمک مالی به پدران و مادران شاغلی است که به دلیل تولد فرزند خود یا مرخصی به واسطه نگه‌داری از فرزند، برای مدتی دستمزد دریافت نکردند؛ همچنین دولت تضمین می‌نماید که هر یک از والدین بعد از مرخصی تا چهارده مایل به شغل قبلی خود باز گردند. یکی دیگر از مشوق‌های آلمان برای افزایش نسل، تصویب قانون برای کمک به مهاجرانی است که چندین سال در این کشور زندگی کرده و فرزندان‌شان تا ۱۷ سالگی در کشور آلمان تحصیل کرده‌اند به گونه‌ای که دولت این کشور موظف به پرداخت کمک هزینه تحصیل به این افراد می‌باشد و در سنین کودکی نیز با سبدهای حمایتی به این افراد کمک مالی می‌کند.

*افزایش مرخصی زایمان تا ۳۵ هفته در کانادا:

جمعیت کانادا در مقایسه با ۵۰ سال گذشته دو برابر شده است. جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۲ به سی و سه میلیون نفر رسید که در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱، پنج میلیون و نهصد هزار نفر افزایش داشته است. مهاجرت اولین عامل رشد جمعیت کاناداست.

از ۲۰۰۰،با حمایت دولت کانادا شاهد افزایش چشمگیر مرخصی زایمان از ۱۰ هفته به ۳۵ هفته بود. این مدت مرخصی می‌تواند با توافق پدر و مادر بین آنها تقسیم می‌شود. این برنامه برای این است که زوج‌ها بدون نگرانی از قطع شدن حقوق یا احتمال از دست دادن شغل‌شان بتوانند به بچه‌دار شدن فکر کنند.

در ایالت کبک کاندا افردی که صاحب فرزند سوم می‌شوند از هدایایی برخوردار می‌شوند. این هدایا برای اول فرزند اول ۵۰۰ دلار، فرزند دوم ۱۰۰۰ دلار و برای فرزند سوم یکباره به هفت هزار و پانصد دلار افزایش پیدا می‌کند. این موارد نمونه‌هایی از سیاست‌های تشویقی دولت برای حمایت از فرزند‌آوری خانواده‌های کاندایی است که البته تنها شامل تشویق‌های مالی نبوده، بلکه شامل تسهیلات آموزش و رفاهی کودکان هم می‌شود.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا