آمریکا برای ایران کماکان همان شیطان بزرگ است/ پیش‌بینی‌های رهبر عالی ایران درست بود

بصیر، یک روزنامه آمریکایی ضمن اشاره به پیش‌بینی‌های رهبر انقلاب اسلامی ایران در زمینه خلف وعده‌های طولانی آمریکا تاکید کرد تصمیم‌های آتی ایران در مسیر مذاکرات بسیار حیاتی است. 


  روزنامه آمریکایی «بوستون گلوب» طی تحلیلی می‌نویسد، ایران به مدت ۳۵ سال تنها کشور مقاوم در برابر سلطه آمریکا بوده است و مقام‌های ایرانی نیز کماکان آمریکا را «شیطان بزرگ» می‌دانند و شهرتی خاص در زمینه مخالفت با شیطان بزرگ دارند. 
 
بوستون گلوب در ادامه با اشاره به روند مذاکرات وین و ملاقات‌های چندباره ایران و آمریکا از جمله تماس تلفنی «باراک اوباما»، رییس جمهور آمریکا با «حسن روحانی»، رییس جمهور ایران می‌نویسد: ایران پیشرفته امروزی خود را وارث تمدنی کهن و قدرتمند می‌داند که سرانش بدان می‌بالند و در پی در هم گسستن تحریم‌ها هستند، به همین دلیل هئیت نخبگان ایرانی در مذاکرات هسته‌ای در پی راه‌های  خروج از تحریم هستند. 
 
این روزنامه با اشاره به پیش‌بینی «آیت الله خامنه‌ای»، رهبر عالی ایران مبنی بر این‌که در صورتی که اگر ایران حتی با توافق‌نامه موافقت کند آمریکا به قول خویش مبنی بر حذف تحریم‌ها پایبند نیست اشاره کرده  و تاکید می‌کند که این پیش‌بینی درست بوده و کنگره آمریکا نیز به چنین موردی اخیرا اشاره کرده است. آیت الله خامنه‌ای همچنین در سخنان خود ادعای تهدید نظامی آمریکا را نیز توخالی نامید. 
 
به نوشته بوستون گلوب تحلیلگران سخنان رهبری ایران که در پایگاه اطلاع رسانی ایشان به زبان انگلیسی انتشار یافت رانوعی تاکتیک مذاکراتی یعنی تلاش جهت جستجوی وضعیت بهتر ارزیابی کردند. دیگراکارشناسان نیز سخنان رهبری ایران را به عنوان مرجعی عملگرایانه و پراگماتیک نام نهادند. 
 
در بخشی دیگر از این تحلیل آمده است: ایران در واقع خواهان تولید سوخت هسته‌ای مورد نیاز خود است زیرا تلاش‌های گذشته آمریکا سنگ‌اندازی در مسیر تهیه سوخت هسته ای مورد نیاز ایران از سوی دیگر کشورها بوده است. 
 
بوستون گلوب در خاتمه می‌نویسد:تیم مذاکره کننده آمریکا هنوز قادر است اقداماتی انجام دهند. آمریکا باید شرایطی را ایجاد کند که بتواند نگرانی‌های ایران را نیز در آن لحاظ کند و البته تاکید شود که بدون توافق هسته‌ای تحریم‌های فلج کننده در جای خود باقی خواهند ماند. البته همه این‌ها بستگی به تصمیم سران ایران در توافق با آمریکا دارد و باید گفت که متاسفانه تصمیم‌گیری از دست حتی ماهرترین دیپلمات‌های آمریکایی نیز خارج شده است. 

 

صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا