واکنش محافل آمریکا به تمدید مذاکرات

به گزارش بصیر، ایران و گروه ۱+۵ بامداد شنبه برای تمدید مهلت مذاکرات تا ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) توافق کردند. مقامات و کارشناسان کشورهای غربی به تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند که این گزارش به آنها می‌پردازد. در صورتی که نیاز به دریافت جزئیات بیشتری درباره هر یک از مقامات و شخصیت‌های ذکر شده دارید، می‌توانید بر روی علامت ستاره (*) که در آغاز هر بند وجود دارد، کلیک کنید.

* جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از اعلام خبر توافق ایران و ۱+۵  در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارت خارجه این کشور قرار گرفته ضمن اشاره به تلاشهای دو طرف برای دست‌یابی به توافق جامع هسته‌ای در سال گذشته اذعان کرده ایران به تمامی تعهداتش تحت توافق موقت ژنو پایبند بوده است.

* جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد چشم‌انداز روشنی برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران بر سر برنامه هسته‌ای با این کشور وجود دارد که تمدید مهلت این مذاکرات را ضروری کرد.

آقای ارنست در این بیانیه تأکید کرد: «تمدید مهلت این مذاکرات به ما اجازه می‌دهد مذاکره با ایران را در حین اطمینان از تعلیق برنامه هسته‌ای این کشور در خلال گفت‌وگوها ادامه دهیم.»

* «دیان فاینشتاین» رئیس کمیته اطلاعاتی سنا هم با اذعان به اینکه ایران به تمامی تعهدات خود پایند بوده است با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت رسمی خود موافقت خود با تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ را را اعلام کرد.

* رئیس انجمن غیردولتی کنترل تسلیحات آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ خواستار اقدامات دو طرف برای دست‌یابی به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران شد.

* یک مقام ارشد آمریکایی در وین که خبرگزاری رویترز اشاره‌ای به نامش نکرده پس از اعلام تمدید مذاکرات در جمع خبرنگاران گفته واشنگتن طی روزهای آتی به کشورها تصریح خواهد کرد که ایران همچنان برای تجارت آزاد نیست و تحریم‌های قبلی علیه این کشور پابرجا هستند.

* «اد رویس»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ را کم‌اهمیت دانسته و آن را در راستای اهداف ایران برای خرید زمان و در نهایت تولید بمب هسته‌ای متهم کرده است. وی که از نمایندگان تندرو این مجلس آمریکا است و بارها دولت را به همکاری با کنگره برای وضع تحریم‌هایی سخت‌گیرانه‌تر علیه ایران ترغیب کرده است بار دیگر تحریم‌ها را عامل حضور ایران در مذاکرات دانسته و از دولت خواسته از این بابت از کنگره تقدیر کند.

* سناتور باب کورکر، از دیگر نمایندگان حامی وضع تحریم‌ها درباره ایران نیز در فاصله کوتاهی پس از اعلام تمدید مهلت مذاکرات گفته «همه ما با مواضع یأس‌آور آمریکا در ابتدای کار که مهلت تمدید هم در آن وجود داشت، می‌دانستیم که این روز فرا می‌رسد.» این سناتور آمریکایی با بیان اینکه تمدید مذاکرات تنها اهرم نفوذ آمریکا در این گفت‌وگوها را کاهش می‌دهد از دولت خواسته به صراحت اعلام کند این مذاکرات بار دیگر تمدید نمی‌شوند. کراکر بار دیگر خواستار نقش‌آفرینی کنگره در هر گونه توافق هسته‌ای ایران شده و از دولت خواسته پیگیری پایبندی ایران به تعهداتش را به این نهاد واگذار کند.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا