بصیر بررسی می کند

آشتی بشار و حماس و نخود آش شدن خاله خرسه!

به گزارش بصیر، پایگاه اینترنتی المانیتور ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۴ (۴ مرداد) در مقاله‌ای به روابط ایران و حزب‌الله با حماس پس از آغاز جنگ غزه پرداخت و نوشت: جنگ کنونی در غزه سبب آغاز تماس مجدد میان حماس با ایران و حزب‌الله که پس از دو سال به سردی گراییده بود، شده است.

یک مقام سیاسی در حماس در گفت‌وگو با المانیتور تأیید کرد که خالد مشعل، رئیس‌ دفتر سیاسی حماس، به‌تازگی با رئیس مجلس ایران، وزیر خارجه و یک مقام ارشد سپاه پاسداران که نامش فاش نشده، تماس تلفنی داشته است.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، نیز ۲۰ ژوئیه با مشعل تماس تلفنی داشت. این نخستین تماس رسمی میان حزب‌الله و حماس از ماه آوریل تاکنون بوده است.

در ادامه مقاله آمده است: البته تماس نصرالله با مشعل با واکنش مثبت بشار اسد رو‌به‌رو نشده است. ۱۶ ژوئیه بشار اسد در اظهارنظر در مورد جنگ غزه گفت که «میان رزمندگان واقعی مقاومت که ما حمایت می‌کنیم و تازه‌واردهایی که مطابق منافع خود به‌منظور ارتقای تصویر خود یا تقدیس اقتدار خود ماسک مقاومت می‌زنند، تفاوت وجود دارد.»

یک رسانه رسمی حزب‌الله به المانیتور گفت که «سوریه دلایلی دارد که سبب شد در مورد آشتی با حماس موضع‌ سخت اتخاذ کند، اما ما مطمئن هستیم که دیپلماسی ایران می‌تواند فرمولی میان دو طرف پیدا کند.»

منابعی از حماس و حزب‌الله فاش کردند که در دو ماه گذشته پیش از جنگ غزه به منظور بازگرداندن محور مقاومت و آغاز مجدد روابط میان حماس و سوریه، تلاش‌هایی صورت گرفت. با وجود این، این تلاش‌ها به دلیل اینکه شرایط مطلوب نبود، ناکام ماند.»

در پایان مقاله آمده است: مسئله دیگری که می‌تواند به ارتقای روابط حماس با محور ایران و حزب‌الله کمک کند، روابط تنش‌آمیز حماس با مصر طی این جنگ بود.

یک مقام حماس در غزه به المانیتور گفت که «حماس آغاز مجدد روابط با ایران و حزب‌الله را رد نکرد؛ زیرا آن‌ها متحدان ما هستند و سال‌ها همکاری و هماهنگی مشترک با آن‌ها داریم… ما تلاش می‌کنیم به‌منظور حمایت از مقاومت و مقابله با اسرائیل[رژیم صهیونیستی] بر اختلاف‌های خود چیره شویم.» این مقام حماس تشریح کرد که «فشار منطقه‌ای کنونی بر حماس به‌منظور تن دادن به شرایط اسرائیل برای آتش‌بس سبب می‌شود که این جنبش به ایران نزدیک‌تر شود.»

حمله اسرائیل به غزه ممکن است تأثیر غیر سازنده‌ای داشته باشد؛ به‌ویژه آنکه اسرائیل نگران ترمیم رابطه آسیب‌دیده ایران، حزب‌الله و حماس است. با وجود مخالفت سوریه با این آشتی، ایران، حزب‌الله و حماس، این شرایط را فرصتی برای احیای مجدد روابط و محور مقاومت می‌دانند.

به گفته یک مقام فلسطینی مستقر در لبنان که در گفت‌وگوهای احیای روابط حماس و حزب‌الله شرکت کرده، این اتفاق در حالی رخ داده که میان ایران و قطر، گفت‌وگوهایی در جریان است که احتمالاً بازگشت اتحاد با حماس را با وجود مسائل مختلف، تسریع خواهد کرد.

بشار اسد به سبب مواضع حماس در توطئه علیه کشورش، حق دارد خشمگین باشد؛ اما وضعیت موجود هم ایجاب می‌کند و هم فرصتی برای جبران همه مواردی است که صهیونیست‌ها از آن سود بردند.

اگرچه این چندمین بار است که حماس در بحرانی‌ترین لحظات، متوجه خیانت سران مرتجع عرب به آرمان فلسطین شده، لکن امید می‌رود که این‌بار هوشیارانه‌تر عمل ‌کند. بنابراین با تلاش همه‌جانبه ایران، جنگ اخیر غزه می‌تواند زمینه‌ساز مهم بازسازی محور مقاومت و آباد ساختن هر آن چیزی باشد که با دسیسه دشمن، آسیب جدی دیده است و حتی می‌تواند مستحکم‌تر از گذشته نیز شود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا