اختصاصی/ کریم طالبی

یادواره شهدا و بیان یک دغدغه ی جدی

بصیر/ کریم طالبی

بر همگان مسلم و مبرهن است که شهدای گرانسنگ مان جزو مفاخر و از افتخارات کشورمان محسوب می شوند که همواره می بایست یاد و نام شان در فضای کشور عطرآگین باشد و مقام شامخ شان ارج نهاده شود.زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا همان چیزی ست که رهبر معظم انقلاب آن را کمتر از خود شهادت ندانسته اند و این مسئله، نشان دهنده اهمیت و ضرورت برگزاری یادواره های شهداست. بنابراین می طلبد با برنامه ریزی درست و مدون در جهت هرچه باشکوه برگزار کردن این گونه مجالس تمام تلاش و مساعی خود را به کار گیریم چرا که با زنده کردن نام شهیدان و احیای فرهنگ جهاد و شهادت و ارج نهادن به خانواده های معظم شاهد به ترویج فرهنگ ایثار در جامعه کمک شایانی کرده ایم.یادواره های شهدا فرصت ذی قیمتی است برای ارتقاء،انتقال اندیشه ها، باورها و فضیلت های والای دفاع مقدس.

اما در این میان پرداختن به یک سوال و پاسخ به آن خالی از لطف نیست و آن این که برگزاری یادواره های شهدا اگرچه در کوتاه مدت دارای آثار و نتایج فراوان و چشمگیری ست امّا چرا برای عمق بخشی فرهنگ پایداری،دلاورمردی و جوانمردی کارهای بلند مدت و ماندگاری صورت نمی پذیرد؟چرا اصرار به اجرا و انجام برنامه های کوتاه مدت و تکراری در بخش محتوایی داریم و روی آن پافشاری می کنیم؟چرا یادواره های شهدا که گرامی داشت یاد و خاطره افتخار آفرینی و جانفشانی های جوانان این مرزو بوم است، با مجالس ختم اشتباه گرفته می شود؟آیا با سخنرانی و مداحی می توان همه ارزشهای دفاع مقدس را انتقال داد؟

به نظر می رسد دست اندرکاران و فعالان این عرصه می باید ضمن آسیب شناسی دقیق و هوشمندانه و انجام پروژه های پژوهشی و مطالعاتی و با کنار گذاشتن شیوه های قدیمی و سنتی زمینه را برای حضور فعالانه و مشتاقانه همه ی اقشار بخصوص نوجوانان و جوانان فراهم آورند. برگزاری مسابقات و جشنواره های هنری و تولید آثار مکتوب و استفاده بهینه از فضای مجازی می تواند به اثر بخشی و کارایی یادواره های شهدا کمک نماید. ما باید از همه ابزارهای موجود در جهت استحکام مبانی ارزشی و انقلابی خودمان نهایت بهره را ببریم.

 

بیان این دغدغه بیانگر آن نیست که خدای ناکرده به اصل برگزاری یادواره های شهدا خدشه ای هرچند کوچک وارد و یا آنکه زحمات و تلاش های شبانه روزی برگزار کنندگان آن نادیده گرفته شودبلکه برای اثرگذاری بیشتر آن بر جامعه این مباحث مطرح گردیده است.خدایا شهادت در راه خودت را نصیب مان گردان(ان شاءالله) 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا