قدرت ایران باعث غیبتش است

به گزارش بصیر، روزنامه «الوطن» عربستان با انتشار خبری اعلام کرد فردا پنج‌شنبه «اجلاس ائتلاف ضدداعش» در شهر جده عربستان برگزار می‌شود که ظاهراً وزرای خارجه آمریکا، کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر، اردن و ترکیه به این اجلاس دعوت شده‌اند. به نوشته این روزنامه، ایران به این اجلاس دعوت نشده است. دعوت نکردن از ایران، دلایل چندگانه‌ای دارد از جمله:

۱- حضور ایران در چنین نشستی برای آمریکا و سایر شرکت‌کنندگان که به‌نحوی در شکل‌گیری و حمایت از گروهک‌ تکفیری صهیونیستی داعش نقش داشته‌اند، خطر رسوایی آن‌ها را به همراه دارد؛ زیرا در چنین نشستی باید واقعیات را بازگو کرد تا به نتیجه رسید و بازگویی واقعیات از زبان نماینده ایران، آن‌ها را رسوا می‌سازد.

۲- حضور ایران در این نشست هم اثبات اهمیت و نقش قدرتمند ایران در حل‌وفصل مشکلات منطقه است و هم باعث ارتقا و تقویت این نقش می‌شود و این، نکته دقیقی است که بیشتر کشورهای دعوت شده به اجلاس و به‌ویژه عربستان خواهان آن نیستند و از آن وحشت دارند.
۳ – در نبود ایران آن‌ها می‌توانند به اقتضای منافعشان برنامه برخورد با داعش را تنظیم کنند، حال آنکه با حضور ایران، این کار با مشکل جدی مواجه می‌شود.

۴- ایران در افکار جهانی و به‌ویژه در نزد مردم منطقه از موقعیتی برخوردار است که با حضور در این نشست و پذیرفتن تعهدات احتمالی و انجام دقیق و موفق آن تعهدات، بیش از سایر اعضا به چشم می‌آید و این نیز نکته دقیق و ظریفی است که شرکت‌کنندگان از آن پرهیز می‌کنند.

۵ – حضور ایران در این نشست، اجازه تفکیک داعش را به داعش عراق و داعش سوریه نمی‌دهد و هر برنامه تهاجمی و هلاکتی را برای داعش تکفیری در دو کشور عراق و سوریه می‌خواهد، حال آنکه بیشتر کشورهای دعوت‌شده به نشست، چنین نظری را برنمی‌تابند.

اعلام موضع امروز اوباما درباره چگونگی مقابله با داعش مشخص می‌کند که اجلاس فردا در جده چه سمت و سویی می‌گیرد و به چه نتیجه‌ای می‌رسد؛ اما ایران قدرتمند بدون توجه به این مسائل، همان‌گونه که از ابتدا با احساس وظیفه درست برای مقابله با داعش، به سوریه و عراق کمک کرد، همچنان به این وظیفه حساس ادامه خواهد داد و نقش برجسته و حساب‌شده‌ای را در نابودی داعش ایفا خواهد کرد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا