اختصاصی/ فعال رسانه ای در گفتگو با بصیر

ساخت فیلم شهدا یک مانور فرهنگی است/ کارگردانهای کشور به دنبال سوژه های پرفروش در گیشه ها هستند

به گزارش بصیر، ابوالقاسم فرجی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نزدیک شدن هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: اگر فیلمساز بودم بزرگی شهدای کم سن و سالمان را به تصویر می کشیدم.

وی تصریح کرد: معمولا نوجوانان و جوانانی به جبهه های جنگ آمدند که هنوز به سن تکلیف نرسیده بودند اما آنچنان به کمال دست یافته بودند که علامه مشکینی ها غبطه انها را می خوردند.

این فعال رسانه ای در ادامه با اشاره به اینکه باید در زمان جنگ حضور داشتید تا آنرا به تصویر بکشید و اینگونه فعالیت ها بدون لمس آن بسیار سخت می باشد، عنوان داشت: گروه سازنده این آثار باید چند زمانی را در آن مناطق زندگی کنند تا به اعتقادات و باورهای شهدا دست یابند و اینگونه می شود که آن حس و حال رزمندگان و شهدا برایشان تداعی می گردد.

فرجی با تاکید بر اینکه تنها هنری که هنرمند نمی تواند آنرا به تصویر بکشد تصاویر شهداست، با انتقاد از عملکرد صدا و سیمای کشور، اظهار داشت: اصلا در عرصه فیلمسازی موفق نبودیم، دولت و نظام برای به تصویر کشاندن وقایع و حقیقت های دفاع مقدس سرمایه گذاری کنند نه اینکه کارگردانها برای خود در این مجموعه ها تجارت ایجاد نماید.

این رزمنده و جانباز دفاع مقدس افزود: متاسفانه کارگردان های امروز ما به دنبال سوژه هایی می روند که در گیشه بلیط بیشتری بفروشند، اما اگر دولت و نظام برای سریالهایی چون حضرت یوسف سرمایه گذاری کنند پاسخ و بازخورد آن را قطعا در جامعه خواهند دید.

وی خاطرنشان کرد: کارگردانهایی چون ده نمکی و حاتمی کیا در این وادی یک تلنگری زدند و فیلم هایی چون پاوه، گذرگاه و اخراجی ها ساخته شد اما این فیلم ها کجا و شهدا و رزمندگان ما در کجا قرار داند.

فرجی با بیان اینکه در عرصه فیلمسازی در حق شهدا جفا شده، گفت: البته مشکل اصلی کارگردانها نیستند، بلکه آنها باید از لحاظ مالی تغذیه شوند و بدین منظور ورود سپاه و ارتش در این موارد می تواند تاثیرگذار باشد.

این فعال رسانه ای با اشاره به اینکه ساخت فیلم شهدا یک مانور فرهنگی است، عنوان داشت: سالی که به فرهنگ از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده چه چیزی را بیشتر از شهدا ارزشمند تر می بینیم، نفت را می فروشیم و پول آنرا می خوریم و یک لیوان آب هم روی آن، اما باید بدانند شهدا فردا یقه مان را می گیرند.

این رزمنده و جانباز دفاع مقدس با گلایه از اینکه آنقدر در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت کم کاری کردیم که فرزندانمان در نسل پنجم و ششم حماسه شهدا را باورشان نمی شود، عنوان داشت: شهدا انسان های دست نیافتنی نبودند، شهید فهمیده یک نوجوان ۱۳ ساله بود اما بعضی افراد ۱۳۰ ساله نیز فهم وی را ندارند.

فرجی افزود: امام فرمود (رهبر من این نوجوان ۱۳ ساله است)، پس از گذشت نزدیک به ۳۰ سال از این جمله هنوز چیزی نفهمیدیم، در حالیکه به جای آنکه برای این رشادت ها فیلم بسازیم و آنرا نشر دهیم جوک می سازیم و آنرا به تمسخر می گیریم.

وی خاطرنشان کرد: کاری که فهمیده کرد فهم بزرگ می خواهد همانطوریکه امام گفت (خرمشهر را خدا آزاد) بعضی ها گفتند پس ما چه کاره ایم، آنها نمی دانستند که « یدالله فوق ایدیهم » است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا