نامه اوباما به رهبری، موضوع هسته ای و افشای کمک ائتلاف به داعش

دبیر شورای عالی امنیت ملی از اقدام ائتلاف به‌ اصطلاح ضد داعش در چندین مرحله ارسال و بار ریزی مهمات برای این گروهک تروریستی پرده برداشت.

علی شمخانی در نشست سیاسی هفتگی با مدیران و کارشناسان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: این ائتلاف در منطقه جلولای عراق ۹ محموله مهمات برای تروریست‌های داعش در شبانه‌ روز بارریزی کرده است و حتی شب با هدایت لیزری از زمین نقاط را برای بارریزی مهمات مشخص کردند.

وی افزود: با این رویداد چه تحلیلی می‌توان کرد جز اینکه ائتلاف ضدداعش در جغرافیای توسعه‌یافته تروریسم اهداف متفاوت و سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می‌کند.

شمخانی واقعیات امنیتی کنونی حاکم بر منطقه را ناشی از روند غلط تعهد غرب و آامریکا به امنیت رژیم صهیونیستی دانست و گفت: این تعهد به عنوان محور همه تصمیم‌ گیری‌های امنیتی در منطقه، شدید ترین، سهمگین‌ ترین و بی‌سابقه‌ ترین انهدام را در منطقه شامات اعم از عراق، سوریه و نیز غزه ایجاد کرده است.

وی افزود: آنچه فراتر از شک و تردید علامت سؤالی جدی در ذهن مردم منطقه ایجاد کرده این است که اهداف ائتلاف به‌ اصطلاح ضد داعش چیست؛ آیا موضوع کوچکی به نام داعش منشأ ایجاد این ائتلاف است؟

شمخانی با اشاره به اقدامات مردم عراق به درخواست مرجعیت و حمایت ایران از این اقدامات گفت: با این اقدامات حداقلی اجازه داده نشد که داعش به اهداف اولیه‌ اش شامل اشغال بغداد یا سقوط اربیل دست پیدا کند، پس این همه پروپاگاندا درباره مشارکت ۴۰ یا ۶۰ کشور در این ائتلاف به چه معنی است؟ در حالی که هنوز تکلیف کوبانی روشن نیست این ظن ایجاد می‌شود که این تبلیغات برای چیست و هدف فراتر از داعش کدام است؟ آیا آنان واقعا در پی نابودی داعشند یا در پی بازمهندسی مجدد منطقه به منظور جبران مافات؟

وی افزود: آنان در موج سوم تحولات در منطقه یعنی پس از موج انقلاب اسلامی، اشغال افغانستان و عراق و خروج از این کشورها و نیز پس از وقوع بیداری اسلامی درحال نوعی باز مهندسی  دوباره منطقه هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بر این اساس گرایش‌های توده‌های مسلمان را که خسته از استبداد، تحقیر و زنجیر وابستگی عصیان کردند با تزریق عصبیت به سمت هدفی حاشیه‌ای، فرعی و نادرست هدایت می کنند.

شمخانی همچنین با اشاره به موضوع نامه اوباما به مقام معظم رهبری افزود: البته این کار جدیدی نیست یعنی نخستین بار نیست که چنین اقدامی صورت می گیرد بلکه قبلا هم صورت گرفته و به برخی از آنها پاسخ های لازم داده شده است.

وی اضافه کرد: در این موضوع هم جمهوری اسلامی ایران به شکلی روشن، شفاف و صریح بیان کرد که ما به علت توانمندی فنی خودمان مبتنی بر دانش بومی و در چارچوب باورهای اعتقادی مبتنی بر فتوای مقام معظم رهبری، راهبرد دفاعی و مسیر صنعت هسته‌ ای را صلح‌ آمیز اما پیش‌ رونده پیگیری می‌کنیم که بازرسی‌های آژانس نیز آن را تائید می کند.

شمخانی گفت: بار اصلی آن نامه را مسائل هسته‌ ای تشکیل می‌داد و ما باور نداریم یعنی به هیچ عنوان قبول نمی کنیم که صنعت هسته ای کاریکاتوری و نمایشی یا صنعتی مبتنی بر حیات نباتی داشته باشیم.

وی با اشاره به بازرسی های مکرر آژانس از تأسیسات هسته ای کشور افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۲ سال گذشته با اعزام هیئت های مشخص و با اسامی معین ۴۰۰۰ نفر ساعت بازرسی کرده و حتی از پایگاه های نظامی و غیرهسته ای نیز بازدید کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: با این حال در هیچ جا قادر نبوده و نیستند اثبات کنند که فعالیت های صلح‌آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران انحراف داشته زیرا انحرافی در کار نبوده است.

شمخانی تأکید کرد: ما نظارت ها را در چارچوب پادمان آژانس پذیرفتیم و بیش از این هم ضرورتی نیست که بپذیریم هرچند در عمل در بعضی نقاط بیشتر از پادمان عمل کردیم.

وی گفت: متأسفانه پیروی دولتمردان و احزاب چپ و راست ایالات متحده امریکا اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات از رژیم صهیونیستی واقعیت تلخی است که حتی منافع ملی خود امریکایی‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

شمخانی افزود: تا زمانی که این پیروی و اطاعت که حداکثر هزینه را دربردارد اصلاح و تبدیل به معادله دیگری نشود امنیت منطقه دچار وضعی است که متأسفانه اکنون در‌ آن قرار داریم که در ۵۰ سال گذشته هرگز سابقه نداشته است.

وی گفت: به‌کارگیری مسائل اختلافی درون کشوری اعضای ۱ + ۵ و استفاده از این کارت بازی تأثیری در تصمیم گیری ملت ایران ندارد زیرا ملت ما زیاده‌خواه نیست بلکه می خواهد صنعت هسته ای توسعه یافته و زنده داشته باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: جمهوری اسلامی و ملت ایران هر هزینه ای را که برای این کار لازم بوده پرداخته است و خواهد پرداخت و پذیرش این واقعیت که این حق طبیعی ملت ایران است کار دشواری نیست یعنی نیازمند این قدر تطویل و زمان و برگزاری اجلاس نیست و به‌راحتی قابل جمع است.

شمخانی گفت: علت کندی این حرکت این است که طرف مقابل ما برخلاف جمهوری اسلامی ایران که تصمیم گیرنده ابتدایی و نهایی خودش است، متأثر از برخی شرایط منطقه‌ای، لابی‌ها و اختلافات داخلی و حزبی خودشان است که البته این به ما مربوط نمی شود.

وی افزود: ملت ما ثابت کرده توانمندی صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ما در زمان تحریم شکل گرفته و توسعه یافته است به این مفهوم که از نظر فنی عمیق‌تر و از نظر فنی توسعه‌یافته‌تر شده است که این با تحریم کند، تعطیل و متوقف نمی شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: به شکل طبیعی لغو یکجای همه تحریم‌ها، اعم از تحریم‌های یکجانبه کشوری، دوجانبه و یا تحریم‌های شورای امنیت خواستی طبیعی و مشروع است که گشایش دهنده همه تصمیمات خواهد بود و طبعا پیچیدگی کنونی در منطقه ما پس از عبور از این مرحله می تواند به سمتی برود که منافع ملل منطقه بهتر از سابق تأمین شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا