کتابخوان برتر فریدونکنار کیست

کیمیا، دختری که بیشتر از سنش می فهمد!

بصیر، نازنین‌نرگس (کیمیا) اسماعیل‌پور نابغه فریدونکناری توانست عنوان برترین کتابخوان سال ۹۳ این شهرستان را به دست آورد، این کودک نابغه که در تهران متولد شده است، توانست در سال گذشته و در سن ۵ سالگی بیش از ۶۰۰ کتاب بخواند، وی که از ۲ سالگی می توانست بخواند و بنویسد از کتاب نارنجی که زندگی یک قو را ترسیم می کند به عنوان بهترین کتابی که در سال گذشته خواند نام می برد.

کیمیا علاقه بسیار زیادی به موسیقی دارد و تصمیم گرفت در آینده موسیقی‌دان شود و پیانو بنوازد، وی که کثیفی هوای تهران را مهمترین عامل حضور خانواده خود در فریدونکنار می داند از بی علاقه بودن خود برای زندگی در تهران می گوید.

این کودک نابغه البته توصیه‌ای هم به هم سن و سال هایش داشت و آنها را به خواندن کتاب تشویق کرد، به نظر کیمیا خواندن تعداد زیاد کتاب اطلاعات عمومی آنها را افزایش می دهد.

به گزارش بصیر، با دکتر محمد اسماعیل‌پور پدر کیمیا به گفتگو نشستیم تا از حال و روز این کودک نابغه و تیزهوش بیشتر جویا شویم:

DSCN9107 

در سال گذشته ۶۴۵ کتاب خواند

کیمیا شرایط منحصر به فردی داشت، زودتر از معمول شروع به حرف زدن کرد و در ۱۰ ماهگی اولین کتابی که برای وی خواندیم متوجه شدیم زمانی که شکل های کتاب را می بیند می تواند آن داستان را در ذهن خود ثبت کند و از روی شکل ها حرکت های مربوط به آن داستان را با چهره خود برای ما نشان دهد.

وی از ۲ سالگی توانست بخواند و بنویسد، در ۳ سالگی کاملا به خواندن فارسی مسلط بود و از همان سن شروع به خواندن زبان انگلیسی کرد.

کیمیا را خیلی زود به مهد کودک فرستادیم، زمانی بود که کمتر از ۳ سال سن داشت، اما مسئولان مهد کودک گفتند این فضا برای وی کوچک است و آموزشی برای کیمیا ندارند.

DSCN9087

کیمیا را در هیچ مدرسه دولتی نمی پذیرند

کیمیا در امتحانی که برای سنجش آی‌کیو داد نمره ۱۳۷٫۵ را کسب کرد و در مازندران به عنوان اندیشه سوم و برتر استان محسوب شد، آخرین امتحانی که در آموزش و پرورش از وی گرفتند کاندیدای حضور در کلاس چهارم دبستان شد اما برای اینکه آموزش و پرورش برای دانش آموزان ۷ تا ۱۸ سال برنامه ریزی کرده است، کیمیا را در هیچ مدرسه دولتی نپذیرفته‌اند، به همین دلیل منتظر می مانیم تا وی به ۷ سالگی برسد، در سال جاری در یک مدرسه غیرانتفاعی طی ۲ ماه کلاس اول را به پایان رساند و از این هفته در کلاس دوم حضور پیدا می کند.

حدود ۴ ماه است که داستان های کلیله و دمنه را آغاز کرده و به راحتی این کتاب ها را می خواند و علاوه بر خواندن صحیح متون، می تواند حالت این قهرمانان را در چهره خود نشان دهد.

DSCN9115

مکاتبه با وزیر نیز بی نتیجه بود

متاسفانه در کشور برای این نوع بچه ها راهکاری وجود ندارند، برای نحوه تحصیل کیمیا به اداره آموزش و پرورش فریدونکنار، اداره کل آموزش و پرورش مازندران و شورای عالی آموزشی نامه نگاری کردیم اما نتیجه ای نگرفتیم، با وزیر به صورت مستقیم و ایمیلی مکاتبه کردیم و باز هم بی نتیجه بود، بچه هایی با این سطح هوش تقریبا ۲۵ صدم در میلیون نفر هستند، این ها همان انسان هایی هستند که می تواند در دنیا تغییر و تحول ایجاد کنند اما ما نتوانستیم کاری برای این کودک انجام دهیم.

تنها کاری که انجام دادیم این بود که در دو سال گذشته همان کاری که مدارس در دوره آموزشی انجام می دهند ما در خانه آن را انجام دهیم.

کشورهایی چون نروژ، آمریکا و انگلیس سازمان هایی به نام «بچه های خدادادی» دارند تا در مدارس آنها تحصیل کنند و با اسپانسری که خود آنها معرفی می کنند آن نخبه برای حضور در دانشگاه مدنظر آنها آماده شود، در آمریکا برای استفاده از چنین کودکانی فراهم است اما ما در کشور برای این افراد به صورت آکادمیک کاری نکردیم، ما نیز باید بتوانیم برای بچه های این چنینی برنامه های مدونی طراحی و از آنها برای آینده کشور استفاده کنیم.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا