نقش حیاتی حوزه و دانشگاه در عبور از پیچ تاریخی

بصیر،به نقل از نگاه آزاد «مرجع دانشگاهی شمال کشور»، ۲۷ آذرماه سالروز شهادت آیت‌الله دکتر محمد مفتح است و به خاطر خدمات شایسته ایشان به حوزه و دانشگاه و ایجاد وحدت بین این دو بازوی فکری، علمی و فرهنگی جامعه، سالروز شهادت ایشان به عنوان روز «وحدت حوزه و دانشگاه» نامگذاری شده است.


این شهید بزرگوار در سال ۱۳۰۷ شمسی در همدان به دنیا آمد و در خانواده‌ای مذهبی بالیدن گرفت.

او از دوران کودکی نزد پدر بزرگوار خود به فراگیری ادبیات پرداخت، پس از گذراندن دوره ابتدایی، برای یادگیری معارف اسلامی به مدرسه «آخوندملاعلی» وارد شد، مدتی در همدان بود تا اینکه برای بهره‌مندی از اساتید بزرگ حوزه علمیه قم به مدرسه «دارالشفاء» این شهر مقدس وارد شد و توانست از محضر بزرگانی چون آیت‌الله بروجردی، علامه طباطبایی، سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای، سیدمحمد محقق (داماد) و امام خمینی(ره) بهره‌مند شود.

آیت‌الله مفتح علاوه بر نیل به درجه اجتهاد حوزه علمیه قم، در دانشگاه نیز موفق به اخذ درجه دکتری شد.

این شهید بزرگوار، با تشکیل شورای انقلاب، از سوی امام خمینی(ره) به عضویت این شورا درآمد و خدمات قابل توجهی را به انقلاب اسلامی ارائه داد.

شهیدمفتح پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌ها و اثرات در خور توجهی را در راستای پیوند حوزه و دانشگاه و ایجاد وحدت در میان این دو مجموعه اثرگذار از خود به یادگار گذاشت.

مجاهدت شهید مفتح در وحدت حوزه و دانشگاه، بستر را برای تقویت بیش از پیش پایه‌های انقلاب اسلامی و دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های آن فراهم کرد.

شهیدمفتح با درک خطر ایجاد شکاف بین حوزه و دانشگاه و تلاش دشمن در این زمینه، با زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی دقیق خود، این توطئه را نقش بر آب کرد و وحدت حوزه و دانشگاه را در دستور کار خود قرار داد.

آیت‌الله دکتر مفتح در نهایت به دست گروه تروریستی فرقان، یکی از عوامل استکبار در روز ۲۷ آذر ۱۳۵۸، هنگام ورود به دانشکده الهیات،‌ هدف گلوله قرار گرفت و به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

وحدت حوزه و دانشگاه، تزریق‌کننده این تفکر متعالی در لایه‌های نظام فکری انقلاب بود که در نظام اسلامی باید حرکت‌های علمی مبنای دینی داشته باشند.

در راستای توجه به این مهم با تعدادی از دانشجویان و اساتید دانشگاه به مصاحبه نشستیم:

نقش حیاتی حوزه و دانشگاه در عبور از پیچ تاریخی

محمد علی کتابچی در این خصوص گفت: حوزه و دانشگاه در پیشرفت علمی از بعد نرم‌افزاری نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به معنی وحدت روش‌ها نیست و روش حوزه با دانشگاه متفاوت است، تصریح کرد: منظور از وحدت، وحدت در ساختارها است و این امر مورد توجه امام خمینی (ره) بوده است.

عضو شورای تبیین مواضع کشور با بیان اینکه در بیانات مقام معظم رهبری نیز آمده است که وحدت حوزه و دانشگاه وحدت معطوف به هدف است، اضافه کرد: در حال حاضر در پیچ تاریخی بسیار مهم و حساسی قرار داریم به ویژه از نظر بین‌المللی و از نظر دانش و جایگاه علمی که در دنیا و خاورمیانه داریم.

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران با بیان اینکه گذر از این پیچ تاریخی که باید بسیار آگاهانه باشد، مسئولیت سنگینی را بر عهده حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان گذاشته، بیان داشت: این اهداف در راستای رسیدن به تمدن اسلامی است.

تغییر فرهنگ عمومی، ماحصل پیوند حوزه و دانشگاه خواهد بود

جواد منتظری استاد دانشگاه پیام نور نیز در این زمینه تاکید کرد: اگر ارتباط حوزه و دانشگاه در یک فضای صمیمی و دور از ذهنیت‌هایی که ممکن است که طرفین نسبت به هم داشته باشند، باشد، این دو صنف می‌توانند در تولید علم دینی و بومی مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفته که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مطرح کرده‌اند، گام‌های بلندی بردارند.

وی وحدت میان حوزه و دانشگاه را باعث آزاداندیشی در فضای علمی کشور و ایجاد فضای باز برای تعامل و همفکری بیشتر میان جریانات علمی دانست و ابراز داشت: دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه باید برای حفظ این وحدت بیش از پیش تلاش کنند.

این استاد دانشگاه تبادل اندیشه و یافته‌های جدید علمی را از روش‌های عملی وحدت حوزه و دانشگاه ذکر کرد و افزود: در این راستا مسئولان دانشگاه و حوزه‌های علمیه باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

منتظری با بیان اینکه وحدت این دو نهاد علمی، باعث تولید علم و فناوری مناسب و به دنبال آن تغییر فرهنگ عمومی می‎شود،‌ بیان کرد: اگر نخبگان حوزه و دانشگاه نقش خود را به خوبی ایفا کنند و تولید علم مناسب انجام شود، فناوری مناسب تولید می‏شود و می‏توان از این فناوری در فرهنگ عمومی استفاده کرد و این همان نتیجه وحدت حوزه و دانشگاه است.

نشر تفکر اسلامی با پیوند حوزه و دانشگاه امکان پذیر می شود

طاها رنجبر، در این خصوص گفت: حوزه و دانشگاه دو قطب متفکر جامعه هستند و پیشرفت و نشر تفکر اسلامی با وحدت حوزه و دانشگاه در جهان سرعت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر این دو مرکز هر کدام در حوزه تخصصی خود حرکت کنند جامعه از لحاظ دینی و علمی توسعه پیدا می‌کند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ساری، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و امام راحل بر حفظ وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: دانشگاهیان و حوزویان باید بر اساس منویات و بیانات این بزرگواران وحدت را سرلوحه برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه و دانشگاه قرار دهند تا بتوانند نقشه‌های شوم دشمنان را نقش بر آب کنند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ساری ادامه روند انقلاب اسلامی را مدیون حضور تاثیرگذار این دو قشر دانست و خاطرنشان کرد: در قبل از پیروزی و پیروزی و بعد از آن در انقلاب اسلامی این دو قشر در کنار هم قرار داشتند که ضروری است امروز هم این وحدت موجب خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان شود.

وی د پایان بر ضرورت حفظ وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد و گفت: امروز نقش دانشگاه و حوزه در حفظ دستاوردهای نظام اسلامی بی‌بدیل است.

 

 

نگاه آزاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا