چراغ سبز وزارت ارشاد به ناشران مسئله‌دار/کدیور دلیل بازگشایی انتشاراتش را حمایت جنتی دانست/ بی اعتنایی دنباله دار وزیر فرهنگ به تذکرات نمایندگان

بصیر، از ابتدای کار دولت یازدهم همواره یکی از وزارت خانه هایی که با حواشی زیادی رو به رو بوده، وزارت فخیمه فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وزیر ارشاد که تا کنون از مجلس دو کارت زرد گرفته و تذکرات متعددی در حوزه های مختلف دریافت کرده گویا، بازهم قصد دارد دربرابر مماشات نمایندگان مجلس و دستگاه های مسئول بازهم طبق مشی سابق خود عمل کند.

اقدامالت و اظهارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم تا کنون بارها وبارها صدای کف و سوت گروه های ضد انقلاب و مخالفان نظام اسلامی را طنین انداز کرده و آن طور که ار نوع سخنان و رفتار علی جنتی پیداست، عملکرد نا مناسب این وزارت‌خانه بر همین منوال نیز ادامه خواهد داشت.

تک خوانی زنان، برپایی مجالس مختلط در مجامع عمومی، برداشتن ممیزی از برخی کتب مسئله دار، تمایز قائل شدن بین رسانه های منتقد و غیرمنتقد، بها دادن به هنرمند نماهای ضد انقلاب و …. گوشه ای از اقداماتی است که طی این ۱۶ ماه سکان داری جنتی در وزارت ارشاد به وقع پیوسته است.

نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی ، در تذکرات دلسوزانه خود به دولت و وزارت ارشاد هشدار داده اند که باید رفتار خود را اصلاح کرده و را ه را برای دشمنان باز نکند تا از عملکرد وزارت ارشاد سوء استفاده کند اما این هشدارها تا کنون تیجه ای نداشته و حتی حواشی به وجود امده توسط وزارت ارشاد تا جایی پیش رفت که در مجلس زمزمه استیضاح علی جنتی هم مطرح شد.

این تذکرات دلسوزانه که توسط نمایندگان و نخبگان مطرح شد در حالی بود که با مهری و البته تندخویی و طلبکاری وزیر ارشاد همراه شد. علی جنتی  در بازدید از محل تصویربرداری مسابقه «ستاره ۲۰» درباره کارت زردی که مجلس به این وزارتخانه داده، عنوان کرد: : در حوزه سینما کمیسیون فرهنگی مجلس اسامی‌ هشت فیلم را به ما داده اند و گفته اند نباید آنها را اکران کنید، اما ما اعلام کردیم آنها نمی‌توانند برای ما تعیین تکلیف کنند و خودمان تشخیص می‌دهیم کار درست چیست. در بحث تک خوانی بانوان نیز اعتراضاتی شد، اما فتوای رهبر معظم انقلاب این است که فرقی بین جمع‌خوانی و تک‌خوانی زنان نیست و اگر مفسده‌انگیز نباشد مشکلی ندارند.

جنتی یادآور شد: با این حال به بانویی که در باغ دلگشا چهار بیت از شعر سعدی را خوانده انتقاد کرده اند. ما باید آنطور که خودمان تشخیص می‌دهیم، عمل کنیم تا به حال یک کارت زرد گرفته ایم. اگر چند تا دیگر هم بگیریم عیبی ندارد. خود دکتر روحانی جلودار است و ما هم پشت او حرکت می‌کنیم.

اما این اقدامات ضد فرهنگی وزارت ارشاد تا جایی پیش رفت که اخیرا انتشارات “امید ایرانیان” که مسئول آن جمیله کدیور از اصلاح طلبان نزدیک به مهدی کروبی از سران فتنه است مجوز گرفته و قرار است که به زودی آغاز به کار کند.

کدیوردر صفحه: وزیر ارشاد همکاری کرد؛ جنتی:خوشحالم مجددا به صحنه نشر بازگشتید
 
مجوز انتشارات امید ایرانیان در حالی تمدید شد که جمیله کدیور این تمدید را مدیون حمایت‌های علی جنتی دانست و وزیر ارشاد نیز متقابلا از بازگشت وی به عرصه نشر ابراز خوشحالی کرد.
 
 
جمیله کدیور در صفحه شخصی خود در فیس بوک اعلام کرد: به رغم برخی مقاومت‌ها بالاخره بعد از چند ماه پیگیری انتشارات امید ایرانیان تمدید مجوز شد. این تمدید مجوز پس از چند سال وقفه در کار انتشارات صرفا مدیون حمایت آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. جا دارد از ایشان بخاطر حمایت‌شان تشکر کنم. امیدوارم به تدریج کتاب‌هایی که در این سال‌ها در ارشاد گم شدند! را منتشر سازم.

 علی جنتی نیز در پیامی ذیل مطلب جمیله کدیور در فیس بوک نوشت: با سلام خوشحالم که مجددا به صحنه نشر بازگشتید. آنچه انجام شد صرفا براساس وظیفه قانونی بود که برعهده این وزارتخانه گذاشته شده است موفق باشید.

 

 انتشارات امید ایرانیان که در گذشته ناشر بسیاری از کتب مسئله دار به ویژه آثار عطاءالله مهاجرانی بوده که مدتی غیرفعال شد.

البته کدیور که اط اصلاح طلبان وابسته به یکی از سران فتنه است، پیش از این هم یک‌بار از فعالیت مجدد انتشارات امید ایرانیان خبرداده بود اما اداره کتاب هرگونه فعالیت را غیر مجاز دانسته بود.

گفتنی است در دورا مهاجرانی اعطای مجوزها بدون بررسی‌های لازم طی شده بود که بعد ها این رویه اصلاح و به این انتشارات مجوز لازم داده نشد. اما وزارت ارشاد دولت یازدهم که در قبح شکنی و پیمودن خطوط قرمز فرهنگی ید طولایی دارد کارنامه خود را در این عرصه بیش از پیش تاریک تر کرد.

دولت تا کنون علیه منتقدان و مخالفان نه تنها صعه‌ صدر نداشته بلکه بلافاصله به فیتلر و تذکر روی آورده و این رفتار در حالی است که به رسانه‌های‌‌ و انتشارات مسئله‌دار که سوابقشان بر همگان روشن است به راحتی اجازه فعالیت و انتشار مطالب را داده اند. به هر حال تا کنون نسبت به صدور مجوز انتشارات”امید‌ ایرانیان” واکنش‌های زیادی صورت گرفته‌، اما معلوم نیست با وجود مستندات و دلایل مخالفان چرا دولت دست به این اقدام زده است؟   

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا