نفوذ داعش در دانشگاه های مالزی

بصیر، مالزی از ماه های گذشته در خصوص تبلیغات افراط گرایان در دانشگاه های این کشور هشدار داده بود و دولت ایالت سلانگور نیز اخیرا به دانشگاه های دولتی دستور داد دانشجویانی که با تروریست ها همکاری می کنند را اخراج کنند.


روزنامه ‘استار’ مالزی روز جمعه اعلام کرد یک پسر و دختر جوان مالزیایی هفته گذشته در حالی که قصد داشتند با دو پرواز جداگانه به گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه بپیوندند در فرودگاه بین المللی شهر کوالالامپور دستگیر شدند.

این دختر ۲۷ ساله، دانشجوی یکی از دانشگاه های خصوصی مالزی و پسر ۲۲ ساله نیز از دانشجویان دانشگاه های دولتی این کشور بودند.

بخش مبارزه با تروریسم پلیس مالزی پیش از این هشدار داده بود دانشجویان موسسات آموزش عالی این کشور که دارای مشکلات خانوادگی و آموزشی هستند، هدف گروه های تروریستی قرار گرفته اند.

این دانشجوی دختر مالزیایی نیز از ماه نوامبر سال گذشته با یک مراکشی عضو گروه تروریستی داعش در شبکه اجتماعی فیسبوک آشنا شده و پس از ایجاد رابطه عاطفی تصمیم به عضویت در گروه تروریستی داعش گرفت.

این عضو مراکشی گروه تروریستی داعش در سه هفته توانسته بود این دختر مالزیایی را برای عضویت در این گروه تکفیری قانع کند. گروه های تروریستی مالزی نیز به شدت در شبکه های اجتماعی فعال هستند.

‘آکل زینال’ از خواننده گروه راک مالزی نیز چندی پیش با پیوستن به گروه تروریستی داعش با استفاده از شبکه های اجتماعی تلاش کرد دختران جوان مالزیایی را وارد این گروه تکفیری کند.

‘ایوب خان مایدین’ معاون بخش ویژه مبارزه با تروریسم پلیس مالزی نیز تاکید دارد استفاده از اینترنت برای جذب جوانان رده سنی ۱۵ تا ۳۰ سال در گروه تروریستی داعش نگران کننده است.

اطلاعات نشان می دهد برخی از دانش آموزان مالزیایی مقطع متوسطه نیز از طریق شبکه اجتماعی فیسبوک تحت تاثیر تفکرات تروریستی قرار گرفته اند.

گزارش پلیس مالزی حاکیست جوان ۲۲ ساله مالزیایی که به عنوان نفر دوم روز پنجشنبه دستگیر شد نیز دانشجوی شهر پرلیس است. وی از حدود چهار ماه پیش با تندروهای مالزی که به عضویت داعش پیوسته اند، در تماس بوده است.

تروریست های مالزیایی و اندونزیایی که در گروه تروریستی داعش در حال جنگ هستند پیش از این با تشکیل واحدی مالایی زبان ترس از گسترش تفکرات داعش در منطقه را افزایش داده اند.

مقامات امنیتی مالزی نسبت به تداوم دستگیری حامیان داعش در دانشگاه ها و موسسات آموزشی این کشور هشدار داده و خواستار نظارت بیشتر بر این مراکز شده اند.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا