هشدار به مسئولان اجرايي كشور/ نرخ بيكاري در پاييز امسال دورقمي شد

بصیر،  تعدادي از كارشناسان اين آمار را مورد انتقاد قرار دادند و آن را مغاير با واقعيت‌هاي بازار كار دانسته بودند اما اعلام نرخ بيكاري پاييز نشان داد كه همان رويه سابق بر اين شاخص كلان حاكم شده است. نرخ بيكاري در بهار امسال ۱۰.۷ درصد برآورد شده بود. آمارها نشان مي‌دهد كه در سال گذشته نيز نرخ بيكاري بين ۱۰.۳ تا ۱۰.۶ درصد نوسان كرده است.


مثبت شدن نرخ رشد اقتصادي در سال جاري پس از دو سال ركود، انتظارها را براي بهبود وضعيت بازار كار افزايش داده است اما افزايش اين شاخص در فصل پاييز وجود ركود در بازار كار را هشدار مي‌دهد. طبق اعلام مركز آمار نرخ بيكاري در پاييز امسال نسبت به تابستان ۱.۲ درصد رشد كرده است. اين شاخص نسبت به پاييز سال گذشته كه نرخ رشد اقتصادي در مدار منفي قرار داشت نيز ۰.۲ درصد افزايش يافته است. تعداد بيكاران در پاييز سال جاري ۲ ميليون و ۵۲۰ هزار نفر برآورد شده است.

افزايش متقاضيان
نكته تاثيرگذار بر افزايش نرخ بيكاري در پاييز اما افزايش تعداد جمعيت جوياي كار بوده است در اين فصل ۲۳ ميليون و ۹۳۲ هزار نفر به عنوان جمعيت فعال ثبت شده‌اند در حالي كه در تابستان تعداد اين افراد ۲۳ ميليون و ۷۵۶ هزار نفر و در پاييز سال گذشته ۲۳ ميليون و ۲۶۸ هزار نفر بوده است. تعداد جمعيت شاغل در پاييز سال جاري ۲۱ ميليون و ۴۱۱ نفر؛ در تابستان امسال ۲۱ ميليون و ۴۹۹ هزار نفر و در پاييز سال گذشته ۲۰ ميليون و ۸۶۷ هزار نفر برآورد شده است.

جزئيات اشتغال
نرخ بیکاری برای مردان درفصل پاييز ۸.۷ درصد و برای زنان ۲۰.۳درصد برآورد شده است. در اين فصل نرخ بیکاری مناطق شهری ۱۱.۷ درصد و مناطق روستایی ۷.۴ درصد بوده است. بر اساس اعلام مركز آمار ايرن، در فصل سوم سال نرخ مشارکت اقتصادی مردان ۶۲.۹ و زنان ۱۱.۸درصد است. براساس این گزارش همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در مناطق شهری ۳۶.۹ و روستایی ۳۸.۶درصد بوده است. نرخ بیکاری جوانان۱۵تا ۲۴ ساله ۲۵.۷درصد است که به تفکیک برای مردان و زنان به ترتیب ۲۱.۹ و ۴۲.۸درصد گزارش شده است. طبق اعلام مركز آمار ايران، سهم اشتغال در بخش‌های کشاورزی ۱۶.۸، صنعت ۳۴.۴ درصد و خدمات ۴۸.۸درصد است. براساس این گزارش سهم اشتغال ناقص ۹.۵درصد است که برای مردان ۱۰.۳ و زنان ۴.۸درصد برآورد مي‌شود. استانهای کرمانشاه با ۱۵.۳ درصد و مرکزی با ۵.۵ درصد بیشترین و کمترین نرخ بیکاری را در میان استانهای کشور به خود اختصاص داده‌اند. از تعداد ۲میلیون و ۵۱۷هزار و ۶۷۴ نفر بيكار، بیش از ۲ میلیون نفر درمناطق شهری و ۴۸۵هزار و ۳۱ نفر در مناطق روستایی کشور زندگی می‌کنند.

بنگاه‌هاي كوچك را دريابيد
يك كارشناس بازار كار به گفت: با توجه به شرايط بازار كار انتظار افزايش نرخ بيكاري مي‌رفت چراكه سياست‌هاي انقباضي دولت براي كنترل تورم چنين آثاري را نيز در پي دارد. حميد حاج‌اسماعيلي ادامه داد:‌ اين بنگاه‌هاي كوچك هستند كه مي‌توانند سرنوشت بازار كار را در كوتاه مدت تغيير دهند. با اين وجود وضعيت اين بنگاه‌ها همچنان نامساعد است. مشاهده وضعيت شهرك‌هاي صنعتي نشان مي‌دهد كه حدود ۵۰ درصد از بنگاه‌ها چراغ خود را خاموش كرده‌اند. در اين شرايط بايد تسهيلات بانكي براي به كار انداختن اين بخش از اقتصاد به كار بسته شود. اين فعال بازار كار ادامه داد: در ماه‌هاي گذشته تسهيلات بانكي به سمت بنگاه‌هاي بزرگ و شركت‌هاي زيرمجموعه بانك‌ها سرازير شده است و بنگاه‌هاي كوچك كه مي‌توانند نقش محرك را داشته باشند هنوز عايدي چنداني از تسهيلات نداشته‌اند. ‌به گفته حاج اسماعيلي، خروج از ركود در بنگاه‌هاي بزرگ نظير خودروسازي‌ها، شركت‌هاي فولادي و صنايع نفت اتفاق افتاده است. وي افزود: بنگاه‌هاي بزرگ وابسته به دولت در سال‌هاي اخير با وجود ركود اقتصادي، نيروهاي خود را اخراج نكرده بودند كه رونق آن بتواند وضعيت اشتغال را سامان دهد. در حال حاضر ۵۰ درصد نيروهاي كار در بنگاه‌هاي كوچك فعاليت مي‌كنند كه سامان دادن به وضعيت اين بنگاه‌ها مي‌تواند وضعيت بازار كار را بهبود بخشد.

 

 

جهان نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا