چرا امنیت تلفن همراه هوشمند بسیار مهم است؟

بصیر، امروزه، دستگاه‌های قابل حمل الکترونیکی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان مبدل شده و دامنه استفاده از آنها حتی به سال‌های اولیه زندگی نیز کشیده شده است. این ابزار قابل حمل می تواند یک تلفن همراه هوشمند، آی‌پد، کنسول بازی و یا هر وسیله دیگری که در دست جای می گیرد، باشد. در حقیقت، زندگی در حال حرکت ما به طور روزافزون با فضای مجازی در آمیخته است. 

 

چرا امنیت تلفن همراه هوشمند بسیار مهم است؟

 چه در حال انجام کار، انجام تکالیف مدرسه، بازی، جستجو در اینترنت، کنترل حساب بانکی، دانلود نرم افزاری جدید و … باشیم، زندگی انسان بیش از پیش به فناوری‌های قابل حمل وابسته شده و در نتیجه، آسیب پذیری ما نیز افزایش یافته است. همراهی تلفن همراه هوشمند یا تبلت با شما یا فرزندتان به معنای جابجایی حجم عظیمی از داده‌ها و اطالعات شخصی آنلاین است.

فهرست مخاطبان دفترچه تلفن، اطلاعات کارت اعتباری، ایمیل و هر گونه اطلاعات حساس دیگری که فکر میکنیم روی رایانه رومیزی ما در خانه یا محل کار ایمن هستند، به تدریج وارد ابزارک‌های قابل حمل شده، اما دیگر نمی توانیم از نرم افزارهای امنیتی و ضد ویروس قدرتمندی که روی رایانه خود داریم، در تلفن همراه یا تبلت نیز استفاده کنیم. در ادامه این مطلب برخی از تهدیدهای امنیتی رایج که امکان مواجهه با آنها چه در میان کودکان و نوجوانان و چه بزرگسالان وجود دارد را به صورت مختصر بررسی می کنیم.

بدافزار

برنامک‌های آلوده احتمالا منبع شماره یک و اصلی بدافزارها در تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها محسوب می شوند. این مساله درباره دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل آندروید که منبع باز است بیش از سایر بسترها صدق می کند. در اوایل عرضه این سیستم عامل و به منظور رقابت با فروشگاه برنامک اپل به نام “اپ استور”، هزاران برنامک با کمترین میزان کنترل از نظر ایمنی در فروشگاه برنامک گوگل به نام “پلی استور” آپلود شدند. از این رو، بسیاری از آنها آلوده به ویروس‌ شده و یا حاوی مجوزهایی بودند که می توانند تلفن همراه هوشمند را در برابر بدافزارها و سرقت اطلاعات آسیب پذیر کنند. 

 

چرا امنیت تلفن همراه هوشمند بسیار مهم است؟

ایمیل‌ها و متون فیشینگ

اکثر بسترهای ایمیل و پیام رسانی تلفن‌های همراه هوشمند دارای فیلتر هرزنامه که در برنامه‌های رایانه‌ای به صورت استاندارد قرار دارند، نیستند. در نتیجه، اسپمرها و فیشرها به راحتی از این نقص استفاده می کنند. لینک‌های ساختگی و ناامن اغلب به نظر تهدیدآمیز نمی رسند و هنگامی که روی نمایشگر تلفن همراه مشاهده می شوند، نسبت به نمایشگر رایانه‌های رومیزی بررسی کمتری درباره آنها صورت می گیرد.

نرم افزارهای جاسوسی

نرم افزار ردیابی GPS و دیگر برنامه‌های نظارتی تلفن همراه به سطوح بالایی از پیشرفت رسیده‌اند. اما نرم افزارهای کنترلی و جاسوسی که به والدین اجازه می دهند موقعیت مکانی فرزند خود را مشخص کرده و ایمیل‌ها و پیام‌های متنی آنها را کنترل کنند، می توانند نقشی منفی یافته و به عنوان ابزار جاسوسی استفاده شوند. بر همین اساس، امکان نصب بسیاری از برنامه‌ها بدون اطلاع مالک یا کاربر تلفن همراه وجود داشته که فعالیتی مخفیانه دارند. سرقت اطلاعات شخصی یکی از پیامدهای نگران کننده این شرایط است. 

 

چرا امنیت تلفن همراه هوشمند بسیار مهم است؟

اگرچه این حس مشترک در میان همه ما وجود دارد که می توانیم از خود و وسایلمان محافظت کنیم اما رها کردن چند لحظه‌ای تلفن همراه که فاقد اقدام‌های امنیتی مناسب مانند انتخاب گذرواژه برای دسترسی به اطلاعات است، می تواند دردسرهای بزرگی را ایجاد کند. این مساله درباره افراد کم سن و سال به ویژه کودکان و نوجوانان بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.

هیچ گاه نباید روی لینک‌های مشکوک کلیک کنید. می توانید از ابزارهای امنیتی برای پشتیبانی و کمک استفاده کنید. اگرچه از قدرتی مشابه با نمونه‌های رایانه‌ای خود برخوردار نیستند، اما نرم افزار امنیتی در کنار برنامک‌های ضد سرقت و برنامک‌های ضد ویروس و هرزنامه می توانند سطح بالایی از ایمنی را با توجه به این که بیش از پیش در دنیای تلفن‌های همراه سرمایه گذاری میکنیم، فراهم کنند.

 

چرا امنیت تلفن همراه هوشمند بسیار مهم است؟

در کنار ارائه اسکن فوری برای شناسایی ویروس و دیوارهای آتش پیشرفته، نرم افزار امنیتی تلفن همراه می تواند تماس‌ها و پیام‌های متنی ناخواسته را نیز مسدود کرده، تنظیمات حریم خصوصی را ارائه کرده و حتی داده‌های حساس تلفن همراه را در صورت سرقت و یا گم شدن غیر فعال یا حذف کند. ما زمان زیادی را صرف تامین امنیت و حفاظت از رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ‌های خود می کنیم و به همین میزان باید امنیت تلفن‌های همراه را نیز مورد توجه قرار دهیم.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا