مهمترین دستاورد انسان‌شناسی الهی

بصیر، آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید، ایمان به ابدی بودن را مهمترین دستاورد انسان‌شناسی الهی بیان کرد و گفت: باید نگاه انسان به مرگ را تغییر داد.

وی در دیدار جمعی از اساتید جامعه المصطفی العالمیه تهران به همراه برخی شخصیت های برجسته علمی خارجی حاضر در دوره آموزشی «رویکردها و رهیافت‌های مطالعات اسلامی پرسش از امکان و مشروعیت»، توجه به مقوله انسان و انسان‌شناسی را از اشتراکات مهم همه ادیان توحیدی عنوان کرد.

وی افزود: کسی که بخواهد خود را بشناسد باید ابتدا جهان هستی و انسان را بشناسد و سپس رابطه بین آن‌ها را تبیین و درک کند، تنها در این صورت است که می‌تواند معرفت درستی نسبت به هویت خود به دست آورد.

وی ادامه داد: در حوزه انسان‌شناسی و جهانبینی بر خلاف مسائل سیاسی و اقتصادی که شعار «نه شرقی و نه غربی» سر می دهیم، باید همه تفکرات را در همه شرق و غرب عالم مطالعه و بررسی کنیم.

این مرجع تقلید به تعریف قرآن از انسان اشاره کرد و افزود: اگر باور کنیم خالق ما حکیم است و قرآن حکیمانه سخن می‌گوید با مراجعه به قرآن متوجه می‌شویم نگاه قرآن به انسان تنها نگاه به یک کالا نیست، یعنی قرآن به هیچ وجه نگاه مجرد و انتزاعی به انسان ندارد، بلکه انسان در نگاه قرآن حقیقت جامعی است که هم بخش ملکی دارد و هم بخش ملکوتی دارد؛ لذا هم بندگی می‌خواهد و هم زندگی.

وی ادامه داد: در نگاه ادیان الهی انسان موجودی ابدی است؛ لذا فکری ابدی می‌خواهد؛ مرگ برای انسان تنها عبور از یک پل به سوی بی نهایت و ابدیت است، انسان امروزی این فرجام و آینده را فراموش کرده است، اگر انسان به این فرجام ایمان و باور داشته باشد و بداند در برابر همه کارهای خود باید در دنیای دیگر پاسخگو باشد طرز دیگری زندگی خواهد کرد.

وی گفت: انسانی که به غیب و جهان ابدی پس از مرگ ایمان ندارد همان انسانی است که بیشتر بودجه خود را صرف ساخت اسلحه و آدم کشی و به راه انداختن جنگ می‌کند.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا