یادداشت

وحدت و همدلی با تکیه بر اصول مشترک دین اسلام

DSCN9061-150x142

بصیر، «این مردم یک دین و متفق‌الکلمه یک امت و من یگانه خدای شما هستم، پس از من بترسید»(آیه ۵۲ سوره المومنون)

در این آیه شریفه خداوند از خدا، رسول، دین و امت واحد صحبت به میان آروده است و تمام مذاهب اسلامی علی‌رغم اختلاف نظر و سلیقه با پایبندی به کلیات و اصول دین اسلام که به صراحت در قرآن اشاره شده است، باید به یک امت واحد به نام جهان اسلام و وحدت دینی اسلامی بیاندیشید و اختلاف در مذاهب نباید به اختلاف در دین منجر شود.

نکته مهمی ای که در اینجا مطرح می شود این است که باید اتحاد عمل داشت و همه مذاهب اسلامی زیر خیمه یک دین مشترک از تفرقه پرهیز کنند که خداوند در آیه ۴۶ سوره انفال اینگونه اشاره می فرماید(و پیرو فرمان خدا باشید و هرگز راه اختلاف و نزاع نپوئید که در اثر تفرقه ترسناک و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد بلکه باید یکدل پایدار و صبور باشید که خدا با صابران است)

امت اسلامی باید از هرگونه تفرقه و ایجاد شکاف میان خود به شدت پرهیز کند و بر وحدت و همدلی و یکدل بودن استوار باشند تا بر قدرت و عظمت جهان اسلام افزوده شود.

ما مذهب شیعه به مسئله غدیر اعتقاد راسخ داریم و معتقدیم که بر حضرت علی(ع) و خاندان او ستم روا شده است، مسئله غدیر صرف بیان خویشاوندی و دوستی بین پیامبر و علی(ع) نبوده بلکه با صراحت به خلافت، جانشینی و امامت حضرت علی(ع) اشاره شد.

اما آنچه در اینجا اهمیت دارد این است که با وجود این اختلاف نظر باز هم همه مذاهب مقدس را برادر دینی می شناسیم و معتقدیم تمامی مسلمانان جهان باید برادر، یکدل و متحد باشند و از تفرقه و مجادله در دین و آئین به شدت پرهیز کنند و بر خط مشی که قرآن به صراحت مشخص کرد گام برداریم.

«نباید اهل ایمان مومنان را واگذاشته، کافران را به دوست برگزینند و هر که چنین کند رابطه او با خدا مقطوع است»(آیه ۲۸ سوره آل عمران)

ما امت بزرگ اسلام باید از برادرکشی، اختلاف‌ها و جنگ‌های داخلی پرهیز کنیم و تمام قدرت و عظمت خود را در راه جهاد با کفار، منافق و استکبار به کار بندیم.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا امت اسلام با هر مذهبی هتک حرمت به دین مبین اسلام آتش زدن کتب آسمانی و توهین به پیامبر اسلام را تحمل می کنند که دشمنان آشکارا به این عمل دم می زنند؟

پاسخ کاملا مشخص است، دشمنان با اختلاف و تفرقه بین شیعیان و اهل تسنن و دامن زدن به اختلافات مذهبی، به راه انداختن جریان‌های تکفیری و وهابی، اختلافات اعراب، توهین به مقدسات مذاهب، پرورش و حمایت گروهک های تروریستی داعش، ریگی و …، ایجاد جنک های داخلی و هرج و مرج در بین کشورهای جهان اسلام به دنبال حفظ منابع سیاسی اقتصادی خویش و در صدد ضربه زدن به دین و امت اسلامی است تا جهان اسلام را به تضعیف بکشاند و وحدت دینی را سلب کند.

با نگاهی گذرا به منطقه اسلامی به سادگی پی می بریم که جهان اسلام بیش از هر زمانی دیگر به وحدت، اتحاد، صلح، برادری و آرامش نیاز دارد، امروز شطرنج بازان قهار استکبار در عرصه سیاسی، اقتصادی و جنگ پشت یک میز جمع شدند تا با ناامن کردن منطقه و کشورهای اسلامی و ایجاد تفرقه، فتنه، آشوب، ترور و بمب‌گذاری و جنگ‌های داخلی به بهانه آزادی و مبارزه با تروریسم و سلاح هسته ای جولان دهند.

جهان اسلام علی رغم اختلافات مذهبی با پایبندی به اصول و کلیات مشترک در دین با هم‌اندیشی مناظره‌های صحیح، اصولی و رجوع به کتاب آسمانی قرآن و دیگر منابع مورد تائید مذاهب‌های مختلف، بهره‌گیری از اندیشمندان و دانشمندان دینی باید به وحدت، همدلی و اتحاد عمل دست پیدا کنند و به جهاد و قیام در برابر استکبار برخیزند و با پرهیز از مجادله و تفرقه به دشمن اجازه ندهند نقشه ها و مکرهای شوم خود را در منطقه و جهان اسلام پیاده کنند و به اهداف پلید و کثیف خود دست یابند در سایه وحدت و همدلی می توان دست‌های استکبار را قطع کرد.

 

 یادداشت از عابد چکاوه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا