پیروزی فلسطین در سازمان ملل/ فلسطین اول آپریل ۲۰۱۵ به دیوان بین المللی کیفری می پیوندد

بصیر، در پی اقدام محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، پس از رای نیاوردن پیش نویس قطعنامه سازمان ملل برای پایان دادن به اشغالگری اراضی فلسطینی، روز چهارشنبه ۱۰ دی ماه ، سند پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری بین المللی و ۲۰ سازمان و نهاد بین المللی دیگر را امضا کرد.


اما این اقدام نگرانی و اضطراب اسرائیل را در پی داشت و رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به این اقدام محمود عباس، درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان به ارزش ۱۰۰ میلیون یورو را بلوکه کرد.

اما دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای که شامگاه سه شنبه (۱۶ دی) منتشر شد، تاکید کرد: «این  قانون از اول آوریل ۲۰۱۵ (۱۲ فروردین ۹۴)  برای کشور فلسطین اجرایی خواهد شد.»

هرمان وان هربل، دبیر دیوان بین‌‌المللی کیفری روز دوشنبه تایید کرد فلسطینی‌ها با ارسال اسنادی به این دیوان صلاحیت آن را مورد تایید قرار داده‌اند.

دریافت این اسناد از سوی دیوان بین‌المللی کیفری راه را برای تحقیقات این دادگاه در زمینه جنایات اسرائیل در جنگ اخیر این رژیم علیه غزه هموار می‌کند .

با موافقت فلسطینی‌ها با اساسنامه رم، دیوان بین‌المللی کیفری قادر خواهد بود مقام‌های اسرائیلی را به دلیل جنایاتی که در چند ماه گذشته در غزه و کرانه باختری مرتکب شده‌اند، تحت تعقیب قرار دهد.
اما این درحالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، همچنین گفت: اجازه نخواهد داد سربازان و افسران اسراییلی به دادگاه کیفری بین المللی کشانده شوند.

دیوان بین المللی کیفری اوایل ژوئیه ۲۰۰۲ میلادی، پس از آن که اساسنامه رم به عنوان سندی محکم و بنیادی اجرایی شد، فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر ۱۲۲ کشور اساسنامه رم را امضا کرده‌اند و بنابر این عضو دیوان بین المللی کیفری محسوب می‌شوند.

از آن جایی که امریکا و اسرائیل و سودان اعلام کرده‌اند دیگر نمی‌خواهند عضو این اساسنامه باشند، بنابر این در قبال آنچه نمایندگان سابق خود امضا کرده‌اند، تعهد حقوقی ندارند.

 

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا