وزیر ورزش: «ویچ‌های» بی‌خاصیت به فوتبال ایران لطمه زدند

بصیر، محمود گودرزی در همایش آسیب‌شناسی مربیگری فوتبال گفت: گاهی اوقات ما در مورد مربیان بی‌کیفیت صحبت می‌کنیم، شاید علت این است که گاهی یک مشاور یا مدرس به جای مربی کار می‌کند در حالی که تعریف این مسائل با هم متفاوت است.

وی افزود: فوتبال پدیده‌ای ویژه است که در دنیا جا افتاده و بر سیاست، حکومت و مسائل اجتماعی و فردی تاثیر می‌گذارد به همین دلیل است که بسیاری از کشورها به دنبال گرفتن میزبانی هستند و حتی بعضی دولت‌ها با وجود بدهکاری‌های فراوان سعی می‌کنند مسابقات فوتبال را برگزار کنند چرا که بر مشکلات سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار است.

وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: یک آسیب در فوتبال ما این است که این رشته توسط خود فوتبالی‌ها اداره نمی‌شود و یا اگر آنها حضور ندارند در بخش کوچکی هستند و بخش بزرگتر توسط افراد دیگری اداره می‌شود. شاید مشکل اینجاست که گاهی اوقات خود فوتبالی‌ها به این شرایط دامن می‌زنند. با عذرخواهی از این جمع باید بگویم که گاهی خود این اهالی فریاد می‌زنند که ما توانمندی و عرضه اداره مجمع را نداریم و باید دیگران به داد ما برسند.

گودرزی ادامه داد: چرا باید شرایط به گونه‌ای باشد که برخی مربیان، ورزشکاران و سرپرست تیم‌ها حالت آویزان به ورزش را پیدا کنند و از رئیس جمهور، مجلس، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کمک بخواهند که مشکلات اقتصادی برطرف شود؟ شما یک خانواده هستید که باید فوتبال را اداره و سرپرستی کنید در حالی که گاهی همین اظهارات فضای روانی اجتماعی و مدیریتی را تغییر می‌دهد.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه در برخی کشورها چهره‌های سیاسی یا شاهزاده‌ها سِمت‌های فوتبال را در دست می‌گیرند گفت: این افراد از مشاوران خوب فنی برخوردار هستند اما اینکه یک دونده رئیس فدراسیون کشتی شود یا یک کشتی‌گیر به فدراسیون قایقرانی برود امری است که ورزش را مخدوش می‌کند.

گودرزی اظهار داشت: اگر می‌خواستیم به همان شکل قبلی پیش برویم شاید حتی در بحث مربیگری هم مربی غیر فوتبالی باید تیم‌های فوتبالی را اداره می‌کردند. باید بدانیم چه استعداد و پتانسیلی در فوتبال داریم که می‌تواند تغییرات شگرفی را در این رشته ایجاد کند.

وی تصریح کرد: بسیار خوشحالم که فوتبالی‌ها یکی دو سال است دور هم جمع شده‌اند و این نقدها را انجام می‌دهند چرا که قبلا شرایط اینگونه نبود. در این شرایط بسیاری از آسیب‌ها مرتفع خواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان گفت: باید بررسی شود که «ویچ‌های» بی‌خاصیت چگونه وارد فوتبال ما شدند و هر جا هم که بر روی این افراد دست گذاشته شود، داد و فغان بلند می‌شود که وزارت ورزش نباید در فوتبال دخالت کند. شاید هم علتش این است که با مربی خارجی درباره بعضی مسائل راحت‌تر می‌شود ارتباط برقرار کرد و مربی ایرانی زیر بار این حرف‌ها نمی‌رود.

گودرزی افزود: باید در مورد مربیان ما دانش‌افزایی شود و باید ببینیم چگونه است که این همه مربی از کشور کرواسی به فوتبال ما رخنه کردند و به ما ضرر زدند. این موضوع باید ریشه‌یابی شود که چه عاملی سبب بازاریابی و فروش این جنس بُنجل در کشور ما شده است. مشکل اصلی در اداره سازمان فوتبال ماست.

وی با اشاره به لزوم توجه به مسائل اخلاقی در فوتبال گفت: یک مربی باید خودش اخلاقی باشد تا بتواند مسائل اخلاقی را به ورزشکار منتقل کند. اینکه مربیانی چون مظلومی یا فرکی آنقدر به دستگاه فوتبالی ما اعتماد ندارند که هدایت تیم امید را قبول کنند نشاندهنده ضعف‌های موجود است. آنها هم حق محدودی در این زمینه دارند چرا که هر چقدر پا پس بکشند فضا در اختیار دیگران و مربیان خارجی قرار می‌گیرد.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: فوتبالی‌های ما نباید پا پس بکشند و مرعوب شوند، همانطور که اگر من هم صحبتی می‌کنم بلافاصله من را محکوم می‌کنند. علتش هم این است که بعد از ۳۰ سال یک ورزشی در راس کار قرار گرفته است. آن وقت فلان سردار را دعوت می‌کنند و به او می‌گویند که تو درباره ورزش می‌فهمی و صحبت کن.

وی تاکید کرد: مشکل اصلی از استراتژی‌های نادرست است. یک مدیر تنها به ساختمان‌سازی توجه دارد و دیگری تنها قهرمان‌پروری برایش مهم است. آن وقت نتیجه‌گرایی اهمیت پیدا می‌کند.

گودرزی خاطر نشان کرد: من را هم برای تغییرات پی در پی تحت فشار می‌گذارند اما بحثم این است که یک هیئت مدیره بیاید و در راس یک باشگاه قرار بگیرد و کارها را پیش ببرد.

وزیر ورزش با بیان اینکه خصوصی‌سازی می‌تواند به ما کمک کند و آسیب‌ها را از بین ببرد گفت: خصوصی‌سازی با مفهوم فعلی از پیش شکست خورده است. چرا که وقتی تمام ارکان دولتی است و ما بخواهیم یک مجموع کوچک را از این مجموعه بزرگ جدا کنیم قطعا محکوم به شکست هستیم. با این شرایط قطعا خصوصی‌سازی شکست خواهد خورد.

وی تاکید کرد: یک فرد خیّر و متمول سرمایه خود را به فوتبال می‌آورد و قطعا به دنبال آن است که اگر یک تومان در فوتبال سرمایه‌گذاری می‌کند ۲۲ تومان برداشت کند چرا که اگر پولش را در بانک بگذارد همین اندازه درآمد خواهد داشت.

گودرزی افزود: وقتی این فرد پیش می‌آید رسانه‌ها هم به سرعت اعلام می‌کنند که ناجی آمد. چرا رسانه‌ها این موضوع را عنوان می‌کنند؟ دلیلش را شما بهتر از من می‌دانید. آن فرد پولدار هم همین که مشهور شد پول خود را از باشگاه بیرون می‌کشد و آن تیم زمین می‌خورد به همین دلیل است که می‌گویم این خصوصی‌سازی راه به جایی نخواهد برد. من نگران بقای استقلال و پرسپولیس هستم و می‌ترسم مشکلاتی برای این دو تیم به وجود بیاید.

وی عنوان کرد: با این حال چون قانون خصوصی‌سازی دو تیم دولتی را خواستار شده ما هم آن را اجرا می‌کنیم و روز شنبه آینده جلسه نهایی برای قیمت‌گذاری این دو باشگاه در ساعت ۱۰ صبح برگزار خواهد شد.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا