چرا بی‎خواب می‎شویم؟

بصیر، عوامل بسیاری در ایجاد بی‎خوابی موثرند، از نظر حکمای طب سنتی سوء مزاج مغز، مهمترین عامل ابتلا به بی خوابی است. این حکما تعدیل رطوبت بدن با اصلاح رژیم غذایی را عامل موثری در درمان ریشه‎ای این اختلال می‎دانند.

پرخوری عامل بی‌خوابی

عضو فعال انجمن تحقیقات طب سنتی ایران افزود: عوامل مهم دیگری مانند تنش‎های عصبی، پرخوری و عوارض جانبی مصرف داروها نیز می‎تواند در بروز این اختلال موثر باشد. پٌُرخوری‎های شبانه می‎تواند در شرایطی که بدن و دستگاه‎های درونی باید در حال استراحت باشند، انرژی زیادی را صرف هضم و جذب غذا کنند و مانع خواب شوند.

تعریف خواب از دیدگاه طب سنتی

رئیسیان عنوان کرد: به عقیده شیخ الرئیس ابوعلی سینا روح نفسانی که گرداننده حس و حرکت است، به جایی بر می‎گردد که از آنجا شروع کرده است و ابزار حسی و جنبش را رها می‎کند، این ابزار بدون وجود روح نفسانی، از کار دست برمی‌دارند. روح نفسانی در راه بازگشت به سوی مبدا تنها از ابزاری کاملاً دست بر نمی‎دارند که برای ادامه زندگی نباید بیکار بمانند و کار مداوم آنها ضروری و باید همیشگی و بدون تعطیل باشد؛ مانند ابزارهای تنفسی، پس این حالت بازگشت روح به منشا و این از کار افتادن ابزار حرکت و حس را خواب می‎نامیم.

وی ادامه داد: خواب انواع خستگى را از بین مى‏‎برد و موادى را که بیش از حد، میل به تخلیه دارند، محبوس مى‏‎سازد. تنها مواد زایدى که نزدیک سطح قرار دارند، به وسیله خواب محبوس نمى‏‎شوند و حتّى خواب به دفع آنها کمک مى‏‎کند. علّت این کمک نیز آن است که خواب حرارت را در داخل نگه مى‏‎دارد و غذا را در درون بدن توزیع مى‏‎کند و بعد از آن قسمتى را که دفع‏‎شدنى است و نزدیک پوست تجمع پیدا کرده است, آزاد مى‏‎کند.

عضو فعال انجمن تحقیقات طب سنتی ایران تصریح کرد: دفع عرق در خواب فعّال‏‎تر از بیدارى است. کسى که هنگام خواب، بدون علّت خارجى بسیار عرق مى‏‎کند، نشانه‏ آن است که بدن را زیاد تر از حدّ لازم به وسیله‏ غذا مالامال کرده است. در خواب گرمى در بدن منتشر مى‏‎شود و بدن به وسیله حرارت غریزی دربر گرفته می‎شود.

 رئیسیان خاطرنشان کرد: اگر خواب به اعتدال باشد, اعمال نیروى طبیعى به خوبى انجام مى‏‎شود، نیروى روانى آرامش می‎گیرد و بر گوهرش مى‏‎افزاید و ناتوانى‏‎هایى که بر اثر انواع تحلیل‏ رفتگى‏‎ها به انسان دست داده است، تلافى مى‏‎شود. اگر خواب معتدل با اعتدال کمّى و کیفى اخلاط برخورد کند، رطوبت ‏بخش و گرم‏ کننده است و براى پیران بسیار سودمند است.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا