۵ فناوری مهم ورزشی در سال ۲۰۱۴

بصیر، فناوری هایی در سال‌های اخیر نقش بسزایی در ورزش ایفا کرده است. در سال گذشته میلادی نیز فناوری‌های جدیدی وارد عرصه ورزش شدند که بازی‌ها و مسابقه‌ها را به سطح بالاتری رساندند.

 

۵ فناوری مهم که در سال ۲۰۱۴ وارد عرصه ورزش شدند به شرح زیر هستند:

 

۱- لباس مدرن اسکی (المپیک زمستانی)

 

المپیک در هر زمانی که برگزار شود، چه تابستان و چه زمستان، مسئولان بهترین تکنولوژی را در مسابقه‌ها به کار می‌برند تا کارایی ورزشکاران افزایش یابد. در بازی‌های المپیک سوچی نیز همین اتفاق افتاد. تکنولوژی‌های مختلفی در این بازی‌ها رونمایی شدند. لباس‌های اسکیت سرعت یکی از آن‌ها بود. لباس‌های slicker skating طوری طراحی شدند که مقاومت هوا را تا جایی که می‌توان کاهش دهند. در این لباس‌ها بافت‌های خاصی استفاده شده‌اند که از مقاومت هوا جلوگیری می‌کنند. سنسورهایی نیز در این دور المپیک زمستانی بر روی لوچ‌ها نصب شدند که میزان سرعت و شتاب لوچ‌ها را اندازه‌گیری می‌کردند. دمای هوای سوچی برای ورزش‌های خارج سالن چندان مساعد نبود. به دلیل اینکه دمای هوا گرمتر از حد مورد نیاز بو، دستگاه‌هایی برای تولید برف در پیست‌ها قرار داده شد.

 

۲- خط دروازه‌ (جام جهانی ۲۰۱۴)

 

این فناوری در جام جهانی ۲۰۱۴ مورد استفاده قرار گرفت. در این فناوری از ۱۴ دوربین استفاده می‌شود که ۷ دوربین آن بر سقف استادیوم نصب می‌شود. این دوربین‌ها توانایی تصویربرداری سه بعدی داشتند. هنگامی که توپ از خط دروازه‌ عبور کند سیگنال‌های بصری و ویبره آن را نشان می‌دهند. داور این سیگنال‌ها را در عرض کمتر از یک ثانیه دریافت می‌کند.

 

۳- ضبط و تحلیل داده

آنالیتیکس برنامه‌ای است که داده‌ها را ضبط می‌کند و طبق الگوریتم‌های خاص آمارهای پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد. بیشتر تیم‌ها از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند. در استادیوم‌ها دوربین‌های sportuv نصب می‌شوند که اطلاعات و داده‌ها را ضبط می‌کنند. متخصصان این اطلاعات را به برنامه‌هایی همچون آنالیتیکس می‌دهند تا آمارهای قابل استفاده‌ای را دریافت کنند. دوربین‌های sportUV بیشتر در مسابقه‌های NBA مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

دستگاه‌های تشخیص فرکانس رادیویی (RFID) نیز از تکنولوژی‌هایی است که به جمع‌آوری داده‌ها درباره مسابقه‌های ورزشی کمک می‌کند. در مسابقه‌های NFL برچسب‌های RFID بر روی شانه ورزشکاران نصب می‌شود تا حرکات آن‌ها دنبال شوند. این برچسب‌ها توانایی جمع‌آوری اطلاعات زیادی را دارند و سنسورهای آن‌ها ۲۵ بار در ثانیه با مانیتورها ارتباط برقرار می‌کنند. با کمک این فناوری ها به زودی دیگر نیازی به تحلیل و آنالیز توسط انسان‌ها نیست چراکه که درصد خطای آن بالاتر است.

 

۴- پوشش دیجیتال توسط رسانه های مجازی

 

پیش از سال ۲۰۱۴ پوشش بازی‌ها و المپیک هزینه بیشتری داشت. تماشاگران آن‌ها می‌توانستند از تلویزیون مسابقه‌ها را تماشا کنند اما بهترین پخش دیجیتال در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد. شبکه‌های دیجیتال همچون NBC حدود ۶۱٫۸ میلیون تماشاگر از طریق رسانه دیجیتال داشتند. جام جهانی نیز پوشش دیجیتال داشت و ESPN بازی‌ها را در شبکه مجازی پخش کرد. در سال ۲۰۱۴ تمامی شبکه‌های مجازی که آمادگی داشتند پوشش دیجیتال بازی‌ها را بر عهده گرفتند.

 

۵- کلاه‌های هوشمند

 

در مسابقه‌های NFL و NHL آسیب دیدگی ناحیه سر بسیار شایع است. راه‌هایی برای کاهش این آسیب دیدگی ها به کار گرفته می‌شوند. کلاه‌های ورزشی در این مسابقه‌ها بسیار مهم هستند و از آسیب‌ها جلوگیری می‌کنند. کلاه‌های جدیدی که سنسور دارند و از تکنولوژی مگنت استفاده می‌کنند احتمال آسیب دیدگی را کاهش می‌دهند. این کلاه‌ها توسط شرکت ریدل طراحی شده‌اند و در ۵ منطقه بر روی کلاه سنسور دارند. نه تنها با کمک این کلاه‌ها میزان شدت ضربه کم می‌شود بلکه این کلاه امکان ارزیابی شدت ضربه وارده را می‌دهد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا