محقق فرانسوی

“شارلی ابدو” به دنبال مخدوش کردن چهره اسلام است/ کاریکاتورهای مسیح در این مجله قلب ما را هم به درد آورده است

بصیر، به دنبال وقایع اخیر در کشور فرانسه و وضعیت بحرانی در این کشور خبرنگار بین المللی تیتر۱ با یک حقوقدان فرانسوی مقیم در شهر “میتز” فرانسه به گفتگو نشستیم. لازم به ذکر است که به دلیل درخواست این حقوقدان از ذکر نام خانوادگی و تصویر وی پرهیز کرده ایم. “دیوید” فوق لیسانس حقوق از فرانسه و شاغل در رشته تحصیلی خود می باَشد.

تیتر۱ – خب “دیوید” عزیز از اوضاع اخیر فرانسه چه خبر؟

– وقتی برای اولین بار قضیه رو شنیدم، منزل خودم در حال تماشای اخبار بودم که ناگهان این خبر جزء اخبار فوری پخش شد و به عنوان یک فرانسوی واقعا قلبم به درد آمد که چنین عملیات تروریستی در فرانسه به وقوع پیوست. کل کشور دچار سردرگمی و بحران شده بود. در کشور فرانسه بیش از پنج میلیون نفر مسلمان زندگی می کنند که برای آنها هم بسیار ناراحت کننده بود.

تیتر۱ – هدف تروریست ها از این عمل ناپسند چه بوده؟

– خب مطمئنا شما هم به عنوان یک خبرنگار از این امور آگاه هستید اما خب بعد از این عملیات تروریستی اوضاع فرق کرد. این دو تروریست مسلمان بودند و اصالتا اهل نیجریه اما خب در کشور فرانسه زندگی می کردند و اینجا بزرگ شدند و حتی در فرانسه به دنیا آمدند. اما  مساله ای که هست و خیلی هم در مرکز توجه قرار گرفته است مسلمان بودن این دو نفر است. هدف هم که مجله “شارلی ابدو” بود. مجله ای که کارش به سخره گرفتن و کاریکاتوری کردن چهره های سیاسی و مذهبی بوده است. که در نهایت کار نیز به این قضیه ترور انجامید.

تیتر۱ – دیوید در کشوری مثل فرانسه که ادعای دموکراسی داره، و احترام به مذاهب و عقاید یکدیگر رو راس امور خودش میبینه، چرا دولت اجازه کار به چنین مجله ای یا به عبارت دیگر اجازه توهین به عقاید مذاهب دیگه رو میده؟

ظاهر قضیه این گونه است که این مجله در سایه آزادی بیان شروع به کاریکاتوری کردن شخصیت های سیاسی مذهبی دنیا کرده است. اگر بخواهم مثال شخصی را در این زمینه بزنم از خانواده خودم شروع می کنم. من در خانواده کاتولیک مذهبی به دنیا آمده ام. پدر و مادرم و مخصوصا مادربزگم افرادی مذهبی هستند و هر هفته برای عبادت به کلیسا می روند. این مجله کاریکاتورهای بسیاری نیز از حضرت مسیح به چاپ رسانیده است و من و خانواده ام نیز با مشاهده چنین تصاویر و مطالبی قلبمان به درد می آمد و می آید.

تیتر۱ – نشان دادن چهره های مذهبی در فرهنگ و کشور ما و بسیاری از کشورهای مسلمان، کار ناپسند و حرامی است و آن هم به دلیل احترام گذاشتن به این افراد مقدس است. مجله ای به نام “شارلی ابدو” مشخصا چنین تاریخچه و موضوع مهمی را می داند و بدان واقف است. حال با چنین پیشینه ای، انتشار چنین تصاویری افراطگرایانه نیست؟ که زیر چتر آزادی بیان به انجام میرسد؟

– کاملا درسته. من کاملا حرف ها و نظرات شما رو درک میکنم و با آن موافق هستم. مطمئنا چنین برخوردهایی ما رو هم اذیت میکنه. چنین به اصطلاح آزادی هایی نوعی زیاده روی به حساب می اید و به شخصه بنده نیز با آن مخالف هستم. اما همونطور که دولت شما و بسیاری از کشورهای دیگر با ارسال بیانه هایی این عملیات تروریستی را محکوم کردند، جواب چنین عملکردی ترور و کشتن نیست و نخواهد بود.

تیتر۱ – در برخی از رسانه های دنیا مخصوصا آمریکا، قضیه به صورت دیگری در حال نشان داده شدن است. یعنی از این قضیه در حال سوء استفاده کردن و اشاعء اسلام هراسی در دنیا هستند. تلقی شما از این مساله چیست؟

– در اینکه برخی از کشورها و برخی از رسانه ها در حال سوء استفاده کردن و بهره جستن از این وقایع هستند شکی نیست. “شارلی ابدو” همگام با بسیاری از نشریات دیگر در حال مخدوش کردن چهره اسلام و مسلمانان در اذهان عمومی است که حتما این مسائل همگی برنامه ریزی شده و جهت دار است. فرانسه یکی از کشورهایی است که از بیشترین ترکیب فرهنگ و ملیت تشکیل شده است و همانطور که گفتم در این کشور پنج میلیون مسلمان زندگی می کنند. اما اسلام و مسلمانان را به هیچ عنوان نبایستی با چند گروه افراطی مثل داعش، بوکوحرام و یا القاعده یکی کرد.  

چند روز گذشته “اریک کانتوننا” فوتبالیست منچستر یونایتد در باره این مساله اظهاراتی داشت. به گفته اریک کانتونا این اسطوره فوتبال در اکتبر ۱۹۸۸، سینمای “سن میشل” در جریان یک حمله به آتش کشیده شد. در این سینما مردمی بودند که فیلم «آخرین وسوسه مسیح» ساخته “مارتین اسکورسیزی” را تماشا می کردند. حمله را یک گروه کاتولیک در پاریس انجام دادند. ۴۰ نفر مجروح شدند که جراحت ۴نفر از آنها جدی بود. آنجا هم به مسیح توهین شده بود. مسیح را به سخره گرفته بودند. قصد این حمله جنایتکارانه در آتش سوزاندن ۵۰ نفر از مردم بود.
حال بایستی تمام مسیحیان را تروریست و افراط گر می خواندیم؟ که نخواندیم! حال چگونه شده که تمام مسلمانان را تروریست و افراط گر می خوانند؟
بنده به شخصه فرق بسیار عمیق و گسترده ای را بین مسلمانان و این گروهک های افراطی قائل هستم. حتی بارها مقامات و مسئولین کشوری از جمله “فرانس اولاند” رئیس جمهوری این کشور در مصاحبه های مختلف در کانال های تلوزیونی و رسانه های دیگر بر دعوت مردم به آرامش و تشریح فرق قائل شدن بین اسلام و این افراطیون تاکید کرده اند.
lکثریت مردم در فرانسه کاملا از دین اسلام و شخصیت مسلمانان آگاهند و به هیچ عنوان رابطه ای را با این گروهک های تروریستی نمی بینند.

تیتر۱ – پس ظهور گروهک های ضد اسلام مثل گروهک “پگیدا” در آلمان نتیجه چیست؟

– کاملا با عقاید و اسلوب این گروه آشنا هستم. گروهک پگیدا یک گروهک بسیار کوچک در شهر “درسدن” آلمان هستند. در فرانسه و کل دنیا یک عبارتی برای این گروهک و اعضای آن به کار میبرند ” آدمهای احمق و بی عقل” . بله دقیقا همین عبارت. همانطور که شما گفتید بعضی ها به دنبال سوء استفاده از این وقایع هستند اما مطمئنا موفق نخواهند شد چرا که تظاهراتی چند صد هزار نفری بر علیه همین گروهک پگیدا در شهرهای مختلف آلمان برگزار شد. حتی کار به جایی رسید که ” آنگلا مرکل” صدر اعظم آلمان نیز از اسلام و مسلمانان دفاع کردند و اسلام را متعلق به فرانسه خواندند.

تیتر۱ – دیوید دقیقا دیروز بود که مطالبی در مورد اظهارات پاپ فرانسیس در دفاع از اسلام و عدم توهین به مذاهب دیگه منتشر شد. ایشون در اظهاراتشون گفتند: « اگر دوست خوب من دکتر گاسباری به مادر من فحش دهد، می‌تواند انتظار یک ضربه مشت را از من داشته باشد». حتی پاپ همزمان به شوخی، مشت خود را به سوی دکتر گاسباری برده بود و گفت : «این طبیعی است، شما نمی‌توانید کسی را تحریک کنید، نمی‌توانید به عقاید دیگران توهین کنید، نمی‌توانید با عقاید دیگران شوخی کنید.» نظر شما به شخصه در مرد اظهارات پاپ فرانسیس چیست؟

حقوقدان فرانسوی از وقایع اخیر فرانسه می گوید/ نبایستی چند افراطی مسلمان نما را به اسلام گره زد
– بله. خبر رو خوندم. کاملا همونطور که قبلا هم گفتم با عقاید ایشون موافقم. هر مذهبی برای خود عزت و احترامی داره.در آزادی بیان نیز بایستی محدودیت هایی وجود داشته باشد.

تیتر۱ – دیوید عزیز ممنون از وقتی که به بنده و تیتر یک اختصاص دادین. در پایان اگر مطلبی هست بفرمایید.

– من هم تشکر می کنم. فقط یک مطلب و آن هم در مورد دو تروریست در فرانسه. این دو نفر به علت یک سری اتهامات قانونی از جمله دزدی و تجاوز و مشکلات روانی، سه سال در زندان بودند. پس باز هم تاکیید می کنم که حساب این دو نفر از اسلام و مسلمانان سوا بوده و هست. صرف نام مسلمان یا مسیحی بودن بر یک فرد، وی را مسلمان یا مسیحی واقعی نخواهد کرد. در کنار موج عظیم این هاهنجاری ها و توطئه های مختلف، بایستی در کنار یکدیگر از هر قوم و دینی بمانیم.

 
تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا