دلایل تورم در کشور/ اصلاح سیستم مالی و پولی کشور راهی به سوی اقتصاد مقاومتی

بصیر، محمد قاسمی استاد دانشگاه آزاد کرج در گفتگو با خبرنگار ما گفت: باید با الگو گرفتن از پیامبر (ص)، آموزه‌های دینی و سیره پیامبر را جامه عمل بپوشانیم.

وی بر ایستادگی در برابر دشمن تاکید کرد و ادامه داد: حفظ و تحکیم وحدت و همچنین اقتصاد مقاومتی رمز پیروزی در برابر مشکلات و عبور از گردنه تحریم است و در سایه اتحاد، ایمان و ایستادگی می‌توان دشمن را شکست داد.

قاسمی افزود: ماهیت تورم در ایران تا اندازه‌ی زیادی پولی است و مطالعات زیادی که در این مورد انجام شده، مؤید این نکته است. در نتیجه، یکی از راه‌‌های مؤثر کاهش تورم در ایران نیز «کنترل مؤثر حجم نقدینگی» است. دیگر عاملی که در شرایط کنونی میزان تورم را رو به فزونی سوق می‌دهد، تحریم‌های اعمال‌شده علیه کشورمان است.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: اعمال تحریم های یک جانبه و محدودیت های مالی و تجاری، همواره یکی از ابزارهای غیرقانونی نظام سلطه برای وارد آوردن فشار به نظام جمهوری اسلامی ایران در طول سی ودو سال گذشته بوده و مرتباً بر حجم این تحریم ها افزوده است. این وضعیت با اجرای تحریم خرید نفت، بانک مرکزی، کشتیرانی، بیمه و… از سوی نظام سلطه به اوج خود رسیده است. در مقابل اتخاذ چنین رویکردی از سوی غرب، مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و آن را یک روش مهم در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور عنوان کردند.

قاسمی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی این امکان را فراهم می کند تا سبک زندگی مردم به سمت حرکت جهادگونه و ایستادگی در برابر نقشه های دشمن هدایت شود و مردم از سبک زندگی مبتنی بر فرهنگ غرب پرهیز کنند و روش زندگی خود را بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی تنظیم کنند.

وی ادامه داد : در اقتصاد مقاومتی، مدیریت ارز، مقابله با قاچاق کالا، افزایش ثروت ملی، توجه جدی به علوم دانش بنیان، مقابله با فرهنگ اسراف در مصرف، راه های گریز از تحریم ها و … که خود آنها کاهش آسیب پذیری کشور در تحریم ها را موجب می شود بحث می شود.

این استاد دانشگاه گفت: درباره اقتصاد مقاومتی ابتدا باید درک صحیح از اقتصاد ملی و همچنین فضای اقتصاد جهانی و متعاقباً فشار مضاعفی که نظام سلطه نسبت به ایران داشته است به دست آوریم.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه های فشار و متعاقباً، تلاش برای کنترل و بی اثر کردن آن و در شرایط آرمانی، تبدیل چنین فشارها به فرصت؛ که نتیجه اقتصاد مقاومتی است، سبب کاهش وابستگی ها و تأکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.

قاسمی عنوان کرد: توجه جدی به شرکت های دانش بنیان که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط برای تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند انجام گیرد.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: اگر اقتصاد مقاومتی را هر فعالیتی بدانیم که اقتصاد کشور را در برابر تحریم­ها و دشمنان اقتصادی حفظ می‌کند و در عین حال، سیستمی صرفاً دفاعی به کشور نمی‌دهد، می‌توان پیشنهاداتی برای مقابله با تحریم­ها در الگوی اقتصاد مقاومتی ارائه داد که عبارت‌اند از:

– حمایت از تولیدکنندگان برای بهبود وضعیت تولید و بخش عرضه، بالاخص در قسمت­هایی از تولید که در آن بخش، با واردات مواجه هستیم.

– استفاده از تولیدات دانش­بنیان برای تأمین کالاهای واسطه­ای و مصرفی در جهت جلوگیری از واردات بی­رویه­ی کالاهای واسطه­ای و حمایت از دانش­آموختگان در بخش­های مختلف.

– افزایش میزان صادرات بر اساس توانمندی­های تولیدی کشور؛ مانند بخش­های مختلفی از جمله انرژی، محصولات کشاورزی (البته در صورتی که نیاز داخلی تأمین شده باشد)، محصولات و خدمات پزشکی و درمانی و… که اگر این مهم اتفاق بیفتد و در زمینه‌ی صادرات به کشور­های دیگر بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم، می­توان گفت توانسته­ایم در برابر تحریم راه مقابله­ی خوبی پیدا کنیم؛ چرا که وقتی کشور­های دیگر به ما نیاز داشته باشند، برای تأمین نیازهای خود، دیگر برای تحریم نمی‌توانند کاری کنند، چون خودشان نیز به ما وابسته هستند.

– از جمله­ دیگر راه­ها برای مقاومتی پویا در برابر تحریم­ها، می­توان به فرهنگ‌سازی برای مصرف داخلی اشاره نمود که البته این کار زمانی ممکن است که به طور هم‌زمان و موازی، کیفیت تولیدات داخلی را افزایش داده باشیم تا مردم برای این تغییر رویه در مصرف انگیزه­ی کافی را داشته باشند.

– همان طور که گفته شد، یکی از دلایل تورم در کشور، سوءمدیریت سیستم پولی کشور از جانب دولت است. با توجه به این موضوع، می­توان گفت که یکی از زمینه­ های فعالیت اقتصاد مقاومتی در حوزه­ ی مدیریت کلان کشور است و به قولی اگر مدیران کشور در این راستا گام بردارند و در صدد اصلاح این سیستم، از جمله نظام مالی و پولی کشور برآیند، در واقع قسمت اعظم تحول در اقتصاد را به سوی اقتصاد مقاومتی صورت داده ­اند.

وی در پایان تاکید کرد: ملت بزرگ ایران بار ها ثابت کرده است که با اتکا به ذات اقدس الهی و بهره گیری از توانمندی های ملی، تحریم ها و فشارهای اقتصادی را به یک فرصت تبدیل می کند، کاری که در سه دهه گذشته بار ها آن را ثابت کرده است و این بار نیز با الگوی اقتصاد مقاومتی به سرانجام خوشی خواهد رساند.

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا