آیا گوگل با بحران مواجه است؟

بصیر، به نظر می رسد گوگل قصد دارد تا در هر حوزه ای حضور داشته باشد. گوگل فعالیت خود را در گاراژی در کالیفرنیا آغاز کرد و امروز به یکی از ارزشمندترین شرکت های جهان مبدل شده است. این شرکت بر بازار جستجوی اینترنتی تسلط دارد، دستگاه های ارتباطی و نرم افزار سیستم عامل تلفن همراه عرضه می کند و حضوری چشمگیر در حوزه هایی مانند رباتیک، خودروهای بدون راننده و اتوماسیون خانگی دارد. 

 

آیا گوگل با بحران مواجه است؟

ترکیب تسلط بر جستجوی اینترنتی و سرمایه گذاری های قابل توجه در فناوری های جدید، گوگل را به شرکتی شکست ناپذیر مبدل کرده اند اما طی چند وقت اخیر این غول جستجوی اینترنتی نشانه هایی از سایش و افت را نشان داده است. به عنوان مثال، گوگل جایگاه خود به عنوان ارائه دهنده خدمات جستجو پیش فرض برای فایرفاکس را از دست داده که اثری بزرگ‌تر از آن چه بسیاری انتظار داشتند را به همراه داشته است. بین ماه های نوامبر و دسامبر، گوگل کاهش سهم بازار خود در بازار جستجو به میزان ۲٫۱ درصد را شاهد بود و در حال حاضر سهمی ۷۵٫۲ درصدی را به خود اختصاص داده است. بینگ با ۱۲٫۵ درصد (۰٫۴ درصد افزایش) در مقام دوم قرار گرفته و یاهو با ۱۰٫۴ درصد (۱٫۸ درصد افزایش) در جایگاه بعدی قرار دارد.

گوگل همچنان با رقبای خود فاصله چشمگیری دارد اما این افت در سهم بازار نشان می دهد یاهو و مایکروسافت می توانند سهم بازار بیشتری را در آینده به خود اختصاص دهند. همان گونه که سهم بازار گوگل در بازار جستجوی اینترنتی کاهش یافته این شرکت همچنان با موضوعات حقوقی جدی در خارج از مرزهای آمریکا مواجه است. اخیرا پارلمان اروپا نگرانی خود را نسبت به بزرگی و قدرت بیش از حد گوگل و تسلط طلبی این شرکت بر بازار را اعلام کرده است.

این تهدیدات می توانند برای گوگل مشکل آفرین باشند. پیش‌تر، مایکروسافت نیز در سال های ۱۹۹۰ و اوایل سال های ۲۰۰۰ با موضوع حقوقی مشابه مواجه شده بود و این مساله آسیب های بسیار و اتلاف منابع در مبارزه با پرونده دولتی را به همراه داشت. بر همین اساس، گوگل نیز می تواند با مشکلات بسیاری مواجه شده و به اعتبار این شرکت خدشه وارد شود.

 

آیا گوگل با بحران مواجه است؟

به رغم پیشرفت ها، نوآوری ها و محصولات جدید آینده نگر، گوگل همچنان وابستگی چشمگیری به کسب و کار جستجوی اینترنتی دارد و با تهدیدات جدی در این زمینه مواجه است. خیزش سرویس های دیگر برای اطلاعات محصول مانند آمازون یا اپلیکیشن های تلفن همراه ویژه فروشگاه ها نیز به کاهش ترافیک جستجو منجر شده اند. این در شرایطی است که فیسبوک نیز تصاحب بخشی از سهم بازار یوتیوب را هدف گذاری کرده است.

در حقیقت می توان گفت گوگل هرچه بزرگ‌تر می شود با مشکلات بیشتری نیز مواجه خواهد شد. از آن جایی که این شرکت فعالیت های خود را به بازارها و صنایع مختلفی گسترش داده، مسائل و چالش ها نیز بشتر می شوند. آیا آن چه شاهد هستیم نشان دهنده مشکلی جدی‌تر است یا گوگل به سادگی نیاز به تجدید قوا و تمرکز بر نقاط قوت خود دارد؟

پاسخ به این پرسش در حال حاضر و حتی آینده نزدیک غیر ممکن به نظر می رسد اما این که گوگل را شرکتی رو به افول و شکست خورده فرض کنیم نیز عادلانه نیست. فناوری خودرو بدون راننده این شرکت طی چند سال آینده می تواند در کنار عینک گوگل و فناوری های پوشیدنی دیگر به جریانی رایج در بازار مبدل شوند. از سوی دیگر، اندروید همچنان سهم عظیمی از بازار موبایل های هوشمند را در اختیار دارد. از این رو، حتی با وجود تمامی خبرهای بد برای گوگل همچنان نقاط روشنی بسیای برای تمرکز وجود دارند.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا