افتتاح آژانس سایبری جدید آمریکا

بصیر، به گزارش موسسه تحقیق سیاست خارجی، لیزا موناکو دستیار رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه امنیت داخلی و مبارزه با تروریسم روز ۱۰ فوریه سالجاری از تشکیل آژانس دیگری تحت نظارت مدیر اطلاعات ملی با نام مرکز یکپارچه‌سازی اطلاعات تهدید سایبری (CTIIC) خبر داد.

 این واحد جدید، مرکزی اطلاعاتی خواهد بود که نقاط بین انواع تهدیدات سایبری را بهم وصل خواهد کرد تا وزارتخانه‌ها و آژانسهای مربوطه در کوتاه‌ترین زمان ممکن از این تهدیدات مطلع شوند. این آژانس جدید مثل مرکز ملی مبارزه با تروریسم که در زمان ریاست جمهوری جورج بوش و پس از حوادث یازده سپتامبر برای ایجاد ارتباط بین آژانسهای اطلاعاتی مختلف آمریکا ایجاد شد ایفای نقش کرده و  در زمینه تحلیل تهدیدات سایبری و حفاظت سایبری از ایالات متحد فعالیت خواهد کرد.

موناکو گفت: تهدیدات سایبری از جمله مهمترین تهدیداتی هستند که ما با آنها مواجه‌ایم و سیاستگزاران و دست‌اندرکاران از داشتن این منبع سریع اطلاعاتی سود خواهند برد. این مرکز به ما کمک می‌کند تا رویکردی یکپارچه و موثر را در قبال تهدیدات سایبری اتخاذ کنیم.

درحال حاضر، آژانسهای بسیاری با فعالیتهای مشابه در زمینه سایبری فعالیت می‌کنند. وزرات امنیت داخلی، اف‌بی‌آی و آژانس امنیت ملی همگی مراکز عملیات سایبری دارند و نیروی هوایی نیز فرماندهی سایبری خودش را دارد که وظائف اطلاعاتی، تهاجمی و تدافعی دارد.

اف‌بی‌آی و آژانس اطلاعاتی ملی اطلاعات تهدید را یکپارچه کرده و آنرا در اختیار دیگر آژانسها و مقامات کشوری قرار می‌دهند و موسسه ملی استانداردها و فناوری وظیفه ایجاد چارچوبهای  امنیت سایبری برای بخشهای دولتی و خصوصی را برعهده دارد. انتظار نمی‌رود که همه این وظائف به آژانس تازه تاسیس منتقل شود و بودجه و یا کارکنان آژانسهای موجود کاهش یابد.

در عوض،  مرکز یکپارچه‌سازی اطلاعات تهدید سایبری با ۵۰ کارمند و بودجه ۳۵ میلیون دلاری کار خود را آغاز می‌کند. اگر از تاریخچه اولیه  مرکز ملی مبارزه با تروریسم به عنوان یک راهنما استفاده شود، اکثر بودجه برای تامین امنیت دفاتر و مراکز حساسی بکار برده می‌شوند که در آنها هزاران دوربین مدار بسته وجود دارد.

افتتاح آژانس سایبری جدید آمریکا// آماده
 اگر از این مرکز نسخه‌برداری شود، اکثر وقت کارکنان صرف مشاوره با سازمانهای همکار از جمله مرکز اطلاعات ملی، آژانس اطلاعات دفاعی، وزارت کشاورزی، وزارت دفاع، وزارت انرژی، وزارت دادگستری، وزارت کشور، وزارت خزانه‌داری، مدیریت مبارزه با موارد مخدر، اف‌بی‌آی، آژانس ملی اطلاعات مکانی، کمسیسون ساماندهی هسته‌ای، آژانس امنیت ملی، مدیریت امنیت حمل و نقل و پلیس کنگره ایالات متحده می شود.

اگرچه موانع سازمانی تاسیس و را‌ه‌اندازی یک مرکز جدید زیاد است، اما کارهای که باید انجام شود چندان دشورا به نظر نمی‌رسد. وسعت و شدت تهدیدات سایبری در حال افزایش می‌باشد و پیامدهای اختلال سایبری نباید دست‌کم گرفته شود. این واحد جدید باید جریانهای اطلاعاتی را بموقع در کمتر از ناوثانیه‌ها ارزیابی کرده و باید در زمان بسیار اندکی آسیب‌پذیریهای سیستمی را مشخص نماید.

لازم بذکر است، اگرچه دستگاههای اطلاعاتی آمریکا از ایجاد مرکز مشترک اطلاعات سایبری ابراز رضایت کرده است، اما مدافعان حریم خصوصی همچنان از قابلیتهای شنود و جاسوسی آمریکا نگرانند. به منظور رفع این نگرانی‌ها، دولت اوباما مرکز ملی یکپارچه‌سازی ارتباطات و امنیت سایبری به عنوان مرکز داده‌ای سایبری با وظائف نظارتی ایجاد کرد. گفته می‌شود که مرکز فوق اطلاعاتش را بطور مستقیم از این مرکز تازه تاسیس دریافت خواهد کرد.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا