آیا اقتصاد مقاومتی با صادرات سنگ آهن ۲۳ دلاری شکل می‌گیرد؟

بصیر، هزار تن سنگ ‌آهن صادراتی در بورس کالای تهران در روزهای گذشته به فروش رفته که نشان دهنده بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی و رواج خام فروشی است.

با نگاهی به معاملات انجام شده بورس کالا در تاریخ ۲۰ بهمن و ۲۷ بهمن نشان می‌دهد در این دو روز ۲۰۰ هزار تن سنگ‌آهن با نازلترین قیمت به فروش رفته است.

آمار بورس کالا حاکی است در هفته جاری ۲۰۰هزار تن سنگ آهن صادراتی از معادن فلات مرکزی ایران به قیمت هر تن ۲۹ دلار مبادله ای یا ۲۳ دلار آزاد معامله شده است.

با توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی افرادی که در جریان این خام‌فروشی قرار دارند باید پاسخگویی این سوال باشند که صادرات ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن آن هم به قیمت نازل تنها ۲۳ دلار چه مفهومی دارد.

این در حالی است که سنگ آهن صادراتی با تبدیل به محصولات فولادی تنی ۵۰۰ دلار وارد کشور می‌شود.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار “ما” اعلام کرد: دولت باید جلوی صادرات مواد خامی چون سنگ آهن را گرفته و با ایجاد صنایع مختلف سنگ آهن را تبدیل به مواد با ارزش افزوده بالاتر چون آهن اسفنجی و گندله کند.

محسن احمدی گفت: در حالی که وزارت صنایع در هفته‌های جاری از اجرای پروژه گندله‌سازی در منطقه بافق جلوگیری کرده است، ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن خام از این منطقه در بورس کالا عرضه و به فروش رفته است.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا