هزینه سبد معیشت کارگران ۲ میلیون تومان

بصیر، آخرین اطلاعات و آمار از وضعیت زندگی کارگر با خانواده ۴ نفره حکایت از افزایش هزینه سبد معیشتی ماهانه به بیش از ۲ میلیون تومان دارد.

بر اساس این گزارش، اخیراً مرکز آمار ایران و بسیاری از مراجع دارای صلاحیت خط فقر در کشور را با در‌آمد یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی اعلام کرده بودند که با توجه به حداقل مزد کارگران و اینکه حدود ۷۰ درصد از این جامعه را حداقل‌ مزد بگیران تشکیل می‌دهند، زیر خط فقر هستند.

طبق بررسی‌های خبرنگار فارس، مجامع کارگری ۳۸ قلم کالا در ۱۲ گروه را مورد بررسی قرار داده و با توجه به روند صعودی قیمت‌ها در بازار و کاهش قدرت خرید کارگران هزینه سبد معیشتی قطعاً از ۲ میلیون تومان فراتر رفته است.

بر اساس این گزارش، خوراک، پوشاک، آموزش، تحصیل، حمل‌ونقل، درمان و ارتباطات از گروه‌هایی هستند که در بررسی ۳۸ قلم کالا در سبد هزینه‌ای کارگران گنجانده شده است. همچنین با توجه به اینکه باید حداقل‌های یک زندگی کارگری در بررسی سبد معیشتی مورد بررسی قرار گیرد، بسیاری از کالاهای تجملاتی و یا غیرضروری از این سبد حذف شده و آنچه که کمترین امکانات یک زندگی عادی را شامل می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته است با این وجود، نگاهی به حداقل مزد کارگران شکاف زیادی با هزینه سبد معیشتی وجود داشته که این موضوع باید طبق ماده ۴۱ قانون کار در تبصره دوم مورد توجه نمایندگان کارفرمایی و دولت قرار بگیرد.
هفته گذشته نشست شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد و رسیدن به عدد مشترکی نافرجام بود و تنها پایه سنوات کارگران از ۵۰۰ تومان در گروه یک به ۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

بر این اساس پایه سنوات کارگران در گروه ۲۰ طبق جدول مصوب به ۱۵۶۰ تومان از ابتدای سال ۹۴ محاسبه خواهد شد.

در این نشست نمایندگان دولت اعلام کردند که وزرای اقتصادی و مدیرعامل تأمین اجتماعی در جلسه بعدی شورای عالی کار حضور خواهند داشت.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا