کلارک: متحدان ما برای مبارزه با حزب‌الله، داعش را پدید آوردند

بصیر،  «وسلی کلارک» فرمانده اسبق فرماندهی کل نیروهای ناتو به نقش متحدان آمریکا در شکل‌گیری گروه تروریستی «داعش»، اذعان کرد و گفت این گروه با هدف مبارزه با حزب‌الله لبنان شکل گرفت.

این ژنرال بازنشسته آمریکایی که هفته گذشته در مورد درخواست باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره برای دریافت مجوز مبارزه با داعش، با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «ببینید، داعش با منابع مالی دوستان و متحدان ما شکل گرفت… چراکه وقتی شما کسانی را می‌خواهید که باید تا پای مرگ با حزب‌الله بجنگند، نمی‌توانید اطلاعیه بدهید و بگویید بیائید در جنگ ثبت نام کنید، چون می‌خواهیم جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنیم، بلکه شما می‌روید دنبال آدم‌های متعصب، می‌روید دنبال بنیادگراهای مذهبی، چون آن‌ها هستند که حاضرند با حزب‌الله مبارزه کنند.»

پیش از این جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در سخنانی که بسیار خبرساز شد و وی را به سه باز عذرخواهی وادار کرد، اذعان کرد که متحدان آمریکا در خاورمیانه برای تغییر نظام در سوریه، به شکل‌گیری گروه‌های تروریستی کمک کرده‌اند. (جزئیات بیشتر)

وی که مهر ماه امسال در دانشگاه «هاروارد» درباره روابط خارجی سخنرانی می‌کرد، در مورد تحولات سوریه گفت: «گلایه همیشگی من این بود که بزرگترین مسئله ما متحدانمان هستند. متحدان ما در منطقه، بزرگترین مسئله ما در سوریه بودند.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «ترک‌ها دوستان فوق‌العاده‌ای هستند و من همیشه روابط بسیار خوبی با اردوغان داشته‌ام و زمان زیادی را با او گذرانده‌ام. سعودی‌ها، اماراتی‌ها و بقیه. آن‌ها چه کار می‌کردند؟ آن‌ها آنقدر مصمم به کنار زدن اسد و در اصل یک جنگ نیابتی شیعی-سنی بودند… که صدها میلیون دلار و ده‌ها و صدها هزار تن تسلیحات را برای هر کسی که با اسد می‌جنگید، روانه کردند، بدون در نظر گرفتن اینکه افرادی که در حال دریافت این کمک‌ها بودند، النصره، القاعده و عوامل افراط‌‌گرای جهادی بودند که از دیگر بخش‌های جهان آمده‌اند.»

وی با اذعان به اینکه همین کمک‌ها بحران کنونی را شکل داده، گفت: «ظهور داعش همه را از خواب بیدار کرد. یعنی همان القاعده عراق که بعد از رانده شدن از این کشور، در شرق سوریه برای خود فضایی پیدا کرد و با النصره وارد همکاری شد. یعنی همان گروهی که ما از اول آن را تروریستی اعلام کردیم، اما نتوانستیم متحدان خود را متقاعد کنیم که آن را مورد حمایت قرار ندهند.»

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا