ایروانی: به عملکرد اقتصاد مقاومتی دولت «نمره خوب» می‌ده

بصیر،  محمد جواد ایروانی، در پاسخ به این سوال که با توجه به یکساله شدن ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی چه نمره ای به عملکرد دولت یازدهم در این مدت می توان داد؟ اظهار داشت: در حوزه ثبات سیاست ها و مقررات و آرامش در حوزه اقتصاد نمره دولت خوب بوده است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته تغییر مستمر سیاست های اقتصادی در کشور نبوده است، افزود: در توجه به سیاست های مهار تورم عملکرد دولت مناسب بوده است. همچنین در حوزه بهداشت و درمان نیز دولت موفق عمل کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به عملکرد دولت در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: جلوگیری از واردات بی رویه انواع میوه ها و محصولات از دیگر اقدامات مثبت دولت بوده است چراکه مقداری جلوی واردات بی رویه میوه های خارجی گرفته شده است.

ایروانی با تأکید براینکه بازار میوه ایران ۲ سال است که دیگر سوپر مارکت میوه های خارجی نیست، تصریح کرد: در حوزه بانکی و سیاست پولی محتاج بازنگری هستیم چراکه سیاست های پولی باید تولید محور شوند.

وی ادامه داد: در بانکداری بدون ربا نرخ سود سپرده های بانکی آخر هر فرآیند تعیین می شود نه اینکه از ابتدا رقابت بر سر نرخ های سود بین بانک ها باشد؛ این موضوع با قانون عملیات بانکی بدون ربا منافات دارد و نیازمند اصلاح است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: نرخ سود بانکی باید به گونه ای باشد موجب تقویت تولید شود علاوه بر آن باید انواع نهادهای مالی ثبات بخش در حوزه پولی و مالی تاسیس شوند.

وی به ضرورت جداسازی بودجه از نفت اشاره کرد و افزود: باید این موضوع در بودجه سال آینده هم حتماً انجام شود تا مطمئن شویم که درآمدهای حاصل از صادرات نفت دچار نوسانات شدید نخواهند شد.

ایروانی پیشنهاد کرد که صندوق حاکمیتی تثبیت در کنار صندوق توسعه ملی تشکیل شود و ادامه داد: این صندوق برای مهار شوک های نفتی باید تاسیس شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت هنوز در ابتدای راه است، گفت: باید مسابقه ای بین دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و مردم برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد.

وی در خصوص اقدامات مجمع برای اقتصاد مقاومتی گفت: هنوز تعیین شاخص ها برای اندازه گیری اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص در حال بررسی است. فکر نمی کنم این شاخص سازی به سال جاری برسد.

ایروانی در ارتباط با تعداد شاخص های اندازه گیری اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: نباید سیاست تکثر در این زمینه داشته باشیم بلکه باید به گونه ای تصمیم گیری شود که دستگاه ها ترغیب به اجرای اقتصاد مقاومتی شوند.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا