« سومار » یک جهش در رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه است

بصیر،

پایگاه خبری- تحلیلی «آویتیشن ویک» در گزارشی با اشاره به رونمایی از موشک مدرن «سومار» توسط جمهوری اسلامی تاکید کرد که رونمایی از این موشک ایران را در میان قدرت‌های برتر تکنولوژی موشکی جهان قرار داد

این پایگاه اینترنتی که به طور تخصصی در زمینه تسلیحات است، تصریح می‌کند که موشک‌های سومار در کلاس موشک‌های کروز با بردی ۲۰۰۰ کیلومتری است، تاکید می‌کند که این مدل از موشک‌ها یک جهش در رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه است.

آویتیشن ویک می‌افزاید: منابع اطلاعاتی در غرب باور دارند که سومار، ایران را در جمع اصلی‌ترین کشورهای صاحب تکنولوژی موشکی در جهان قرار می‌دهد.
تحلیل پایگاه اویتیشن ویک از موشک سومار
این پایگاه در ادامه  تصریح کرد که بررسی تصاویر پخش شده از این موشک نشان می دهد که سومار ۶ متر طول و بیش از ۱۲۱۰ کیلوگرم وزن دارد و با سیستم های ناوبری از راه دور هدایت می‌شود.

آویتیشن ویک در ادامه سومار را عامل نگرانی رژیم صهیونیستی عنوان می‌کند و تاکید می کند که سیستم دفاع موشکی  تل آویو باید برای مقابله با این نوع از موشک آماده شود.

«تال اینبار» رئیس مرکز فضا و پهپاد موسسه مطالعات راهبردی هوا و فضا فیشر هرتزلیا با بیان اینکه زمان رونمایی از این موشک «بسیار غافلگیرکننده» است، به هاآرتص گفته است که این موشک می‌تواند بخش‌های بزرگی از اروپا را زیر برد خود داشته باشد.

وی همچنین گفت: «ایران سال‌هاست که در حال توسعه سری موشک‌های شهاب است. برای آن‌ها معقول است که همزمان موشک‌های کروز را هم توسعه دهند.»

اینبار افزود: «مخفی کردن موشک‌های کروز ساده‌تر است. آن‌ها کوچکتر هستند، قابلیت حمل بیشتری دارند و می‌توان آن‌ها را از زمین، زیردریایی، بمب‌افکن و حتی کشتی‌های تجاری تغییر کاربری داده‌شده، شلیک کرد.»

هاآرتص در ادامه نوشته است: «موشک‌های کروز در سرعت کمتر از صوت حرکت می‌کنند، همین امر زدن آن‌ها را ساده‌تر می‌کند، اما از آنجا که اندازه آن‌ها نسبتا کوچک است و می‌توانند در ارتفاع پائین حرکت کنند، شناسایی آن‌ها دشوار است.»

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا