پیامدهای تغییر ساعت برای بدن انسان

بصیر،در مهرماه هنگامی که ساعت ها یک ساعت به عقب کشیده می شود، همه خوشحال اند چون می توانند یک ساعت بیشتر بخوابند؛ اما در فصل بهار، تغییر دوباره ساعت ها چندان طرفدار ندارد.

بدن شاید هرگز به این ساعت تازه عادت نکند و این تغییر ممکن است برای سلامتی بدن مضر باشد.

پژوهشگران آلمانی می گویند: برای صرفه جویی در انرژی ساعت ها را تغییر می دهیم؛ غافل از اینکه ساعت زیستی بدن را نمی توان تغییر داد و با این تغییر ساعت تطبیق داد.

پژوهشگران دریافتند بدن با تغییر ساعت در فصل پائیز مشکل ندارد، اما با تغییر ساعت در بهار که یک ساعت به جلو کشیده می شود، نمی تواند خود را تطبیق دهد.

این تغییر ساعت مدت و کیفیت خواب را کاهش می دهد:

پژوهشگران فنلاندی در یک بررسی به این نتیجه رسیدند که کاهش یک ساعته خواب در پی «تغییر ساعت» بازده و کیفیت خواب را تا ۱۰ درصد کاهش می دهد.

افزایش حمله های قلبی:

پژوهشگران بیمارستان میشیگان آمریکا دریافتند در نخستین روز کاری پس از تغییر ساعت، میزان موارد گزارش حمله قلبی تا ۲۵ درصد افزایش می یابد. به بیان دیگر افراد مستعد به بیماری قلبی، پس از تغییر ناگهانی ساعت بیشتر در معرض خطر هستند.

افزایش آسیب ها در محل کار:

پژوهشگران در پژوهشی میزان حوادث کار را پس از تغییر ساعت بررسی کردند. نتیجه این بررسی نشان داد در نخستین روز کاری پس از تغییر ساعت که کارگران یک ساعت خواب را از دست دادند، بارها دچار آسیب های شدید شدند. اما در روزهای پائیز که ساعت یک ساعت به عقب کشیده می شود، تفاوت چشمگیری در تعداد حوادث کار یا شدت آن نبود.
 

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا