فریدونکنار را بهتر بشناسید/ قسمت اول

از غرق شدن فریدون در دریای مازندران تا بندر قدیمی دریابار

بصیر، فریدونکنار که نام قبلی آن «فری‌کنار» بوده و منطقه‌ای بسیار قدیمی است که پیدایش این شهر را به «فریدون جم» نبیره جمشید نسبت می‌دهند.

چنین روایت می‌کنند که فریدون پادشاه کیانی با کشتی خود در سواحل فریدونکنار پلو گرفت و در نواحی کشاورزی و نیمه باتلاقی برای خود یک نفار درست کرد که این نفار برای او به عنوان دژ مستحکم و استوار بود تا از دست دشمنان در امان باشد.

برخی از بزرگان نیز عقیده دارند که فرزند یکی از شاهان به نام فریدون در ساحل فریدونکنار غرق شد و پس از اینکه به ساحل کنار آمد این شهر به این نام معروف شد.

البته در نامگذاری این شهر داستان‌های متفاوتی وجود دارد، به عنوان مثال از دیرباز فریدونکنار«فری‌کنار» خوانده می‌شد و در متون کهن و معتبر تاریخی نیز به همین عنوان تکرار شده است،(فری به معنای فرهمند و ارجمند آمده است).

بنای این شهر را فریدون دربند کننده ضحاک (آژی دهاک) ماردوش از پادشاهان سلسله پیشدادیان(حدود نهصد سال پیش از میلاد مسیح)، نسبت می‌دهند.

فریدونکنار در گذشته بندری مهم در سالحل دریای خزر به شمار می‌رفت و از آن به عنوان لنگرگاه کشتی‌های بزرگ یاد شده است.

در گذشته‌های دورتر و نزدیکی غرب آن (بین فریدونکنار و محمودآباد امروز) بندری آباد به نام «دریابار» وجود داشته است، این شهر گذرگاه مهم ارتباطی غرب، شرق و جنوب مازندران بوده است و از ویژگی‌های آن جلگه‌ای و جنکلی بودن آن می‌توان برشمرد.

بارندگی‌های فراوان و زمین‌های حاصلخیز و جلگه‌ای از قدیم، فریدونکنار را به کشتگاه مستعد برنج و حبوبات تبدیل کرده است و وجود آب‌بندان‌ها و آب‌گیرهای متعدد بافت ویژه جنگلی و آب و هوای معتدل خزری آن را به صورت زیستگاه‌های منحصر به فرد زمستانی پرندگان زیبای مهاجر، به ویژه درنای سیبری درآورده است.

در فریدونکنار ماهی کپور و سفید ممتاز به وفور صید می‌شود بازار ماهی آن بزرگترین و مشهورترین بازار خرید و فروش ماهی در مازندران به شمار می‌رود.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا