کدام پایه زندگی لرزید که قبح طلاق ریخت؟

بصیر،

طلاق 2

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از  گروه جامعه فارس، «افزایش آمار طلاق»، «روند افزایشی آمار طلاق در میان زندگی‌هایی با عمر کمتر از ۵ سال»، «زنگ خطر طلاق به صدا درآمده است»، «مسئولان هوشیار باشند، روند نگران کننده آمار طلاق در کشور»، «وقتی همه گیری طلاق به روستاها هم می‌رسد» و …

تمام این خبرها و گزارش‌ ها از وقوع اتفاقی در کشور حکایت می کند؛ وقتی در یک‌ سال آفتی به جان مزارع کشاورزی و باغ ها می‌افتد همه هشدار می‌ دهند و راهکار ارائه می‌ دهند. وقتی خطر وقوع سیل در شهرهای حوالی دریا‌ها و دریاچه‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد، تمام مسئولان و مردم تلاش می‌کنند اقداماتی صورت دهند تا خرابی‌های و تلفات ناشی از آن را به کمترین حد ممکن برسانند.

 

زمین لرزه در تهران نیز موضوعی است که هر از چند گاهی مسئولان درباره وقوع آن هشدار می‌دهند و از مردم می‌خواهند آگاهی خود را درباره آن افزایش دهند و ما مدام این جمله را از مسئولان می‌شنویم که تهران در منطقه زلزله خیز قرار گرفته و ممکن است در هر زمانی این بلای طبیعی در پایتخت رخ دهد.

چند سالی است که خطر زلزله طلاق در جامعه دچار تحرکاتی شده است که خبر از وقوع اتفاقی ناگوار می‌ دهد؛ اتفاقی که اگر مسئولان و خانواده‌ها به موقع جلوی پیشروی آن را نگیرند، به بلایی تبدیل می‌ شود که نمی‌توان تلفات آن را جبران کرد.

«طلاق» این روزها به آفتی تبدیل شده که به جان خانواده‌ها افتاده و در حال جویدن ریشه استحکام و دوام بنیان خانواده‌ هاست؛ این آفت به یک پادزهر نیاز دارد و باید از تغذیه آن جلوگیری کرد.

اما نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد، این است که افزایش آمار طلاق قبح آن را ریخته است و باید دید کدام پایه‌های زندگی لرزیده است که دیگر مذموم‌ترین حلال خدا در میان مردم قبحی ندارد؟

وقوع ۱۰۸ هزار و ۲۴۹ مورد طلاق در ۹ ماه

برابر آمار و مستندات سازمان ثبت احوال کشور در ۹ ماهه دوم سال ۹۲ از میان ازدواج های صورت گرفته ۱۰۸ هزار و ۲۴۹ مورد به طلاق انجامیده است که در این میان ۱۵ هزار و ۴۹۳ مورد کمتر از یک‌ سال و ۵۳ هزار و ۶۰۸ مورد کمتر از ۵ سال زندگی مشترک داشته‌اند.

همچنین در این مدت بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده مربوط به ترکیب سنی مردان ۲۵ تا ۲۹ سال با زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله بوده که تعداد آن برابر ۱۲ هزار و ۵۳ واقعه است.

در خرداد ماه نیز ۱۲ هزار و ۴۴۲ مورد طلاق رخ داده است که تهران با ۲ هزار و ۱۹۲ مورد رتبه اول، خراسان رضوی با یک‌هزار و ۵۳۵ مورد طلاق رتبه دوم و اصفهان با ۸۳۳ مورد رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

این روزها نباید دیگر به افزایش آمار طلاق در جامعه فقط به عنوان یک معضل اجتماعی نگاه کرد بلکه باید به عنوان یک تهدید جدی به آن نگاه کرد، تهدیدی که نه فقط سلامت روانی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه سلامت اجتماعی را  نیز به مرور خدشه دار می‌کند و تلفاتی را در پی خواهد داشت که نمی‌توان با سیاست‌گذاری و برنامه ریزی آن را مدیریت کرد.

افزایش آمار فرزندان طلاق، افزایش آمار زنان سرپرست خانوار، گسترش بی اعتمادی در میان جوانان و خانواده‌ها از جمله پیامدهایی است که با گسترش طلاق در جامعه شاهد آنها خواهیم بود.

با این حال اگر بخواهیم ریشه‌ های گسترش طلاق در جامعه را واکاوی کنیم نباید دیگر فقط در مسائل اقتصادی و دخالت خانواده ها به دنبال علل افزایش طلاق در جامعه باشیم. در جامعه کنونی شاهد پدیده‌های نوظهوری هستیم که چراغ خاموش در میان خانواده‌ها نفوذ کرده اند و بی سروصدا زندگی‌ها را در سراشیبی سقوط قرار می‌دهند که نتیجه آن چیزی جز افزایش آمار طلاق در جامعه نیست.

دخالت‌های مادر شوهر و خواهر شوهر دیگر دغدغه زندگی زوج ها نیست

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و جامعه شناسان عدم شناخت صحیح زوج ها از یکدیگر، دوستی‌های خارج از عرف، رشد استفاده از نرم افزارهای نوین ارتباطی در میان زوج های جوان و پایبند نبودن زوج ها هم اکنون جزء عوامل اصلی افزایش طلاق در کشور است.

به گفته افسانه نیک راد، مشاور امور خانواده و ازدواج، وایبر و تانگو در جامعه کنونی هووی استحکام و آرامش خانواده ها شده است و می‌گوید: دیگر در جهان کنونی زوج ها دغدغه مادرشوهر و خواهر شوهر ندارند؛ آنها دیگر مشکل ساز نیستند بلکه این ابزار‌های نوین است که سوء ظن و بدبینی را در میان زوج ها گسترش می‌دهد.

او می‌گوید: از میان رفتن اعتماد در میان زوج هایی که در سال‌های ابتدایی زندگی خود قراردارند به عاملی تبدیل شده است که کم کم به جدایی آنها می انجامد.

تنوع طلبی، محصول ارتباطات خارج از عرف

بهمن بهمنی، مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان، کم شدن تعهد زوج ها به یکدیگر را عاملی برای گسترش طلاق در جامعه دانسته و می‌گوید: کم شدن تعهد زوج ها به یکدیگر ازدواج‌ها را به دوستی‌های دم دستی تبدیل می‌کند که از میان رفتن آنها دیگر بدی ندارد.

وی با اشاره به وجود ارتباطات خارج از عرف در میان زوج ها می‌گوید: هرچند روابط خارج از عرف در جامعه هنوز زیاد نشده است اما حتی اگر یک مورد نیز وجود داشته باشد پسندیده نیست و لازم است جوانان را درباره پیامدهای این ارتباطات هوشیار کرد، چرا که  چنین روابطی ارکان رشد جامعه را ضعیف می‌کند و تنها محصول آن تنوع طلبی است.

۲۰ درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود

همچنین طور محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه خانواده در دنیا دچار بحران جدی شده است و صاحب‌نظران عنوان می‌کنند در زمانی قرار داریم که فروپاشی خانواده از طرف سنتی در حال اتفاق است، می‌گوید: در حال حاضر ۲۰ درصد از ازدواج‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد به طلاق منجر می‌شود و این آمار در کلانشهرهای کشور به ۴۵ درصد می‌رسد.

۶۰ درصد ازدواج‌ها در شمیرانات به طلاق منجر می‌شود

معاون سامان دهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: بر اساس اعلام سامان ثبت‌ احوال کشور در شهرستان شمیرانات ۵۶ تا ۶۰ درصد از ازدواج‌ ها به طلاق می انجامد و این آمار در شهر ری ۱۸ درصد است.

گلزاری با اشاره به اینکه بیشترین طلاق‌ها در یک سال نخست ازدواج رخ می‌ دهد، گفت: برخی جامعه‌شناسان معتقدند دوران خانواده به سر رسیده است و نیز روان شناسان نظر عکس دارند و اعلام می‌کنند اگر خانواده خوب تشکیل شود و محل بروز هیجان‌های مثبت باشد کارآمدی انسان‌ها افزایش می‌یابد و خانواده نیز تحکیم خواهد یافت.

وی افزود: مشکل ما این است که جوانان ما نگاه مثبت به خانواده ندارند، زیرا الگوی درستی از خانواده را ارائه نمی‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود که جوانان از تشکیل خانواده دوری کنند.

گلزاری با اشاره به اینکه مسئله اساسی ما پایداری و حفظ خانواده است، گفت: سالیانه ۱۶۰ هزار واقعه طلاق در کشور صورت می گیرد و در اثر آن صدها هزار جوان از تشکیل خانواده محروم می‌شوند.

وی یادآور شد: دخترانی که طلاق می‌گیرند حدود ۱۴ استرس و مشکل دارند و باید فرهنگ سازی جدی کنیم که مسئله ازدواج با مطلقه‌ ها منعی ندارد بلکه سفارش جدی شده است.

افزایش طلاق، قبح اجتماعی آن را از میان برده است

فریبا حاجی علی، کارشناس امور زنان و خانواده گفت: افزایش میزان طلاق به تدریج قبح اجتماعی و عرفی آن را کاهش داده و اعتماد اجتماعی را که از مولفه ‏های مهم سرمایه اجتماعی است، سلب می‌کند.

حاجی علی افزود: به نظر می‌رسد انجام مطالعات بنیادی و میدانی در مورد طلاق و اشکال گوناگون موجود آن در جامعه، بازنگری در قوانین مربوط به طلاق براساس موازین اسلامی و تأکید بر اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده به ویژه مواد مربوط به «مراکز مشاوره خانواده» پیش از طلاق از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جلال یونسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این باره معتقد است: متاسفانه میزان طلاق در جامعه ما بالاست. برای طلاق همواره ۵ تا ۶ عامل را بر می شمارند که یکی از آنها جزئی نگری و ریزبینی و دیگران را با خط کش خود سنجیدن است.

 

نتایج بررسی که سال ۹۰ روی هزار پرونده طلاق در دادگاه‌های جنوب شرق و شمال غرب تهران صورت گرفته، «فقر مهارت‌ های ارتباطی» علت ۴۰ تا ۴۵ درصد طلاق هاست. دومین علت نامتناسب بودن ویژگی های شخصیتی دختر و پسر است. به طور مثال مرد برون گرا نمی تواند با زن درون گرا زندگی خوبی داشته باشد. سومین علت، اختلاف بالینی افسردگی، اضطراب و وسواس هاست. چهارمین علت مباحث اقتصادی است. مشکلات جنسی هم نقش مهمی در طلاق ها دارد. از سوی دیگر رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد و دخالت های والدین از دیگر عوامل طلاق است.

به این ترتیب طلاق را می‌توان زلزله خاموش و آفتی دانست که در کمین خانواده‌هاست و باید تدبیری اندیشید که قبل از وقوع واقعه آن را علاج کرد و به جایی نرسیم که اقدامات صورت گرفته نوشدارویی پس از مرگ آرامش خانواده‌ها باشد.

 

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا