با خروج از مذاکره رژیم تحریم ها فرو می پاشد/ نمی توان غنی سازی را از ایران گرفت

بصیر،

جان کری در سخنانی در نشست سالانه سفرای آمریکا در سراسر جهان که صبح روز چهارشنبه در وزارت امور خارجه این کشور از پیشنهاد منتقدان دولت اوباما برای خروج از مذاکرات اتمی با ایران انتقاد کرد و گفت که خروج از گفتگوها به معنی فروپاشی رژیم تحریم هاست.
شبکه اینترنتی صدای آمریکا نوشت: جان کری در این سخنرانی گفته است که چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر همان طوری که منتقدان توصیه می کنند از مذاکرات با ایران خارج شویم؟ از طرحی که بقیه دنیا آن را منطقی می داند.
کری پیامدهای خروج مذاکره با ایران را منفی عنوان کرد و مدعی شد: این مذاکرات از هم می پاشد، ایران قابلیت آن را پیدا می کند که سانتریفیوژهای خود را دوباره به حرکت درآورد و به هر میزانی که بخواهند اورانیوم غنی سازی کند و تحریم ها نیز حفظ نمی شود.

 

وی همچنین افزود، علت عدم حفظ تحریم ها علیه ایران این خواهد بود که افراد دیگری که مذاکرات را منطقی می پندارند، از اعمال تحریم ها علیه ایران کنار می روند و می گویند شما کار خود را انجام دهید؛ ما هم کار خود را انجام می دهیم.
رئیس دستگاه سیاست خارجی آمریکا گفت: شما حاضر نیستید منطقی باشید و ما کاری را که فکر می کنیم منطقی است، انجام می دهیم و آنگاه دیگر رژیم تحریم ها وجود نخواهد داشت.
وزیر امور خارجه آمریکا گفته که اگر واشنگتن دست از مذاکره بکشد آنگاه دست ایران برای هر فعالیتی – چه پنهانی و چه آشکار باز می ماند و کنترل نسبی که اکنون می شود امکان پذیر نخواهد بود.
جان کری در ادامه توضیح داده که کار ما رسیدن به توافقی است که قول داده ایم خوب باشد؛ توافقی که نتیجه دهد.
وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرده که امروز ایران دانش فنی لازم برای غنی سازی و سیکل تولید سوخت را دارد و برخلاف خواست برخی نمی توان زمان را به عقب برد و این امکان را از این کشور گرفت.
صدای آمریکا توضیح داد: جان کری از مخالفین توافق احتمالی خواست پیشنهاد قابل قبول و واقعگرایانه ارائه کنند و افزود که هنوز فردی گزینه دیگری نداشته است.
دیروز چهارشنبه، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که اگر با ایران توافق اتمی حاصل شود، اطمینان دارد که آن یک توافق خوبی خواهد بود.

 

باراک اوباما این مطلب را در نشست مشترک خبری با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در واشنگتن بیان کرد.

این خبر در حالی منتشر می شود که وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و معاونان آنها برای رایزنی و ادامه مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس به سر می برند.

 

حدود یک هفته به پایان مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق سیاسی درباره فعالیت های هسته ای ایران باقی مانده است.

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا