سرعت روی ریل!

بصیر،حمل و نقل ریلی یکی از برترین و محبوب ترین گزینه های حمل و نقل شهری، بین شهری و حتی برون مرزی در جهان محسوب می شود. استفاده از قطار کم هزینه تر از هواپیما بوده و مناظر زیبایی که ممکن است طی سفر آنها را مشاهده کنید، یکی از ویژگی های مثبت آن محسوب می شوند. اما با تغییر سبک زندگی انسان و وقت کمی که به طور معمول در اختیار داریم، تقاضا برای قطارهای فوق سریع نیز روند افزایشی را دنبال می کند. حتی سرعت برخی قطارهای حال حاضر توانایی رقابت با هوایپماهای مسافربری را برای آنها فراهم کرده است! در ادامه این مطلب برخی از سریع ترین قطارهای جهان را معرفی می کنیم.

یی تی آر ۵۰۰

بسیاری از قطارهای فوق سریع در قاره اروپا فعال هستند و یی تی آر ۵۰۰ یکی از آنها است. این قطار شهرهای میلان و بولونیا را به یکدیگر متصل کرده و قادر است به سرعت ۳۰۴ کیلومتر در ساعت دست یابد. با چنین سرعتی سفر تنها یک ساعت طول می کشد.

یورو استار

قطار مشهور یورو استار ارتباط مستقیم بین لندن و پاریس را امکان پذیر کرده است. این قطار از یورو تونل عبور می کند و توانایی دستیابی به بیشینه سرعت ۳۱۸ کیلومتر در ساعت را دارد.

ای وی یی تالگو-۳۵۰

این قطار در اسپانیا مشغول به فعالیت بوده و شهرهای بارسلون و مادرید را به یکدیگر متصل می کند. تالگو-۳۵۰ نخستین قطاری بود که به سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت دست یافت.

تی اچ اس آر ۷۰۰تی

تایوان، جزیره ای کوچک در جنوب دریای چین، قطار فوق سریع خود را با همکاری متخصصان ژاپنی راه اندازی کرده است. این قطار توانایی حمل تقریبا یک هزار مسافر را با سرعت ۳۳۲ کیلومتر در ساعت و البته در آرامش کامل دارد.

کی تی ایکس ۲

کره جنوبی برای تامین تقاضای مسافران که خواستار رسیدن به مقصد در زمان کمتر و سرعت بیشتر بودند با همکاری متخصصان فرانسوی قطار کی تی ایکس ۲ را معرفی کرده است. این قطار وامدار فناوری قطار تِ ژِ وِ بوده و با ظرفیت حمل ۳۶۰ مسافر به بیشینه سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

تِ ژِ وِ

قطار تِ ژِ وِ برای چندین سال رکورد سریع ترین قطار جهان را در اختیار داشت و جدیدترین مدل آن توانایی دستیابی به بیشینه سرعت ۳۷۷ کیلومتر در ساعت را دارد. با این وجود، در استفاده روزانه برای حفظ ایمنی سرعت آن به ۳۱۸ کیلومتر در ساعت محدود شده است.

قطار مغناطیسی شانگهای (مگلو)

قطار مگلو از مرکز شهر به فرودگاه شانگهای خدمات ارائه می کند و با بیشینه سرعت ۴۳۲ کیلومتر در ساعت این مسیر را تنها ظرف ۱۰ دقیقه طی می کند.

قطار شینکانسن

هنگامی که درباره قطارهای پرسرعت بحث می شود ژاپن یکی از موسفیدان این حوزه محسوب می شود. قطار شینگانسن توانایی دستیابی به سرعت جالب توجه ۴۴۰ کیلومتر در ساعت را دارد.

ترنس رپید تی آر-۹۰

همانند چین، آلمان نیز از فناوری مگلو برای تامین نیروی ترنس رپید تی آر-۹۰ استفاده کرده است. این مونوریل توانایی دستیابی به سرعت ۴۴۶ کیلومتر در ساعت را دارد.

سی آر اچ ۳۸۰ ای

چینی ها علاقه وافری به برترین بودن در حوزه های مختلف دارند. این قطار توانایی دستیابی به سرعت ۴۸۳ کیلومتر در ساعت را داشته و نخستین قطاری محسوب می شود که از مرز ۴۸۰ کیلومتر در ساعت عبور کرده است.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا