قسمت دوم/ شبکه‌های اجتماعی مفید یا مضر؟

شبکه اجتماعی؛ دروازه باز تکنولوژی به سوی جوانان و لزوم هوشیاری خانواده‌ها

DSCN5272-300x225

بصیر، شبکه‌های اجتماعی امروز در دسترس همگان به‌ ویژه نوجوانان و جوانان قرار دارد به طوری که شاید به جرات می‌توان گفت بیشتر خانواده‌های ایرانی درگیر مسائل مرتبط با آن هستند، اما آنچه ذهن گروه بزرگی از جوانان را به خود مشغول کرده آن است که وجود این شبکه‌ها مفید است یا مضر؛ به ویژه آنکه در گوشه و کنار شنیده می‌شود وجود این شبکه‌ها به بنیان و صمیمیت خانواده‌ها آسیب زده یا باعث آفت تحصیلی فاحش شده یا آنکه زمینه‌ساز به‌ وجود آمدن برخی از مسائل دیگر شده است.

به راستی داستان این شبکه‌ها چیست؟ به نظر می‌رسد پاسخ به سوال‌های ذیل بتواند راه‌گشا و روشن‌کننده بسیاری از مسائل باشد.

چرا در مقوله فناوری اطلاعات غرب و دنیای استکبار بر خلاف روند همیشگی خود یعنی تحریم، علاقمند به ترویج و تبلیغ آن در ایران است؟

آخرین مدل‌ گوشی‌های شرکت‌های سامسونگ و اپل تنها یک روز بعد از رونمایی در اتحادیه اروپا و کشورهای غربی در ایران خرید و فروش می‌شود و بعضاً آن چنان به تبلیغ محصول خود می‌پردازند که در ایران برای به دست آوردن گوشی موبایل تبلیغ شده، صف‌های طویل شکل می‌گیرد، سوال این جا است چرا فناوری‌های دیگر نظیر مسائل نانو، هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و … به ما داده نمی‌شود؟ چرا دانشمندان جوان، دانشجویان و پژوهشگران ما از فناوری صنعت نفت، صنعت هواپیما و ماشین و … محروم هستند؟

به پاسخ های این سوال بیاندیشیم …

چرا تحولات بزرگ در همه کشورها، سرانجام به نفع آمریکا و دنیای غرب به اتمام می‌رسد‌؟

چطور می‌شود مسئله اسیدپاشی در اصفهان با کمک شبکه‌های مجازی به چالشی برای نظام تبدیل می‌شود؟ چرا و چگونه مراسم تشییع مرتضی پاشایی که تقریباً خواننده بی‌حاشیه‌ای بوده و پدرش با خواندن روضه علی‌اکبر(ع) بر سر جنازه‌اش نشان داده که خانواده‌ای مذهبی و معتقد به نظام هستند، توسط دشمنان ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد و حتی در برخی از شهرها اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد؟ چرا جوانان بحرین با وجود ۴ سال فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند سرود پیروزی و آزادی سر دهند اما در اوکراین و مصر در مدت یکسال با استفاده از شبکه‌های اجتماعی فیس بوک‌، تویتر و اپلیکیشن‌های موبایل اتفاقات شگرفی رخ می‌دهد تا آنجا که مدعی شده‌اند برخی از جوانان مصر با همیاری شبکه‌های موبایلی محمد مرسی را برکنار و السیسی را رئیس جمهور مصر کردند؟ به راستی چه دست‌هایی در پشت پرده در حال رقم زدن اتفاقات به نفع غرب و دنیای استکبار است؟ آیا این مسائل غیر از این است که شبکه‌های اجتماعی مدیر دارد؟ او تصمیم می‌گیرد چه پیام‌هایی حتی بدون اجازه شما فرستاده و چه پیام‌هایی فعلاً صلاح نیست منتشر شود… .

کافی است در فضای اینترنت و توسط موتور جست‌و‌جو گوگل یکبار کلمه سنی، شیعه و عاشورا را به زبان فارسی و انگلیسی نوشته و صفحه‌ها را مشاهده کنید،. به‌ وضوح متوجه می‌شوید سایت‌هایی که پشت سرهم ردیف می‌شوند ، با اهداف و غرض خاصی چیدمان شده‌اند، باور کنیم اینترنت و شبکه‌های اجتماعی توسط دیگران کنترل می‌شوند.

و اما…

رسانه‌ها همواره به عنوان شمشیر دولبه شناخته می‌شوند، رسانه‌ها کارکردهای مثبت و منفی دارند و بستگی به نوع استفاده از سوی اشخاص کفه مثبت و منفی آن تنظیم می‌شوند، از طرفی هم نمی‌شود دروازه تکنولوژی را به روی جوانان و نوجوانان بست و اجازه ورود هیچکدام از آن‌ها را نداد ولی باید با تدبیر، اندیشه، تعقل و تفکر نحوه استفاده از آن را فرا گیریم و به دیگران نیز آموزش دهیم. اینترنت امن، سالم، سریع و ارزان باید در اختیار همه قرار گیرد.

در این میان نقش والدین و خانواده‎‌ها در کنترل و مدیریت مصرف اینترنت، نقش بسزا و غیرقابل خدشه‎ای است که امید می‌رود این مقال حساسیت‌های لازم را به‌وجود آورده باشد.

کریم طالبی/ کارشناس اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا