مسئولان استانی سواد موسیقی ندارند

بصير،

مسئولان استانی سواد موسیقی ندارند
حمید عسگری  درباره بخشنامه اخیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد مبنی بر تفویض صدور مجوز اجراهای صحنه‌ای زیر ۵۰۰ نفر به ادارات کل ارشاد در استان‌ها، گفت: «اگر شرایط برگزاری کنسرت‌ در استان‌ها و شهرستان‌ها شرایط قابل قبولی بود، این تصمیم معنای آسان کردن روند صدور مجوز و جلوگیری از نامه‌نگاری‌های مکرر را داشت، اما با توجه به شرایط و برخوردهای سلبی که ما در اجراهای خود با آن مواجه هستیم، این رویکرد نمی‌تواند مثبت باشد.» وی ادامه داد: «درست است که مجوزهای صادرشده در تهران برای اجرا در شهرستان‌های مختلف نیز با دخالت‌ نهادهای مختلف لغو می‌شوند،‌ اما به‌هرحال صدور مجوز از مرکز، برای ما نوعی پشتوانه نسبی به‌شمار می‌آمد. بنابراین با تفویض اختیار به استان‌ها، باید شاهد اعمال سلیقه‌ها و رفتارهای سلبی بیشتری در اجراهای استانی باشیم.» خواننده آلبوم‌های «کما» توضیح داد: «دلیل این پیش‌بینی این است که عمدتاً مسئولان استانی، سواد موسیقی ندارند و با حساسیت‌ها و ضرورت‌های بازار موسیقی آشنا نیستند.

با این حساب این تصمیم باعث می‌شود موسیقی در کشورما بیشتر از قبل بی‌ کس و کار شود و کار دست افرادی بیافتد که دل‌شان به حال موسیقی و موزیسین‌ها نمی‌سوزد.» وی افزود: «انگار مسئولان دفتر موسیقی وزارت ارشاد می‌خواهند ما را از سر خودشان باز کنند و به این طریق لغو شدن مجوزها و صادر نشدن آن‌ها را مشروعیت قانونی بدهند. چراکه در این صورت انتقاد کمتری متوجه آن‌هاست و فشار رسانه‌ها هم تا حدود زیادی تعدیل می‌شود. شرایط در تهران به مراتب بدتر از این است و ما مطلقا برای بچه‌پول‌دارها برنامه اجرا می‌کنیم.

عسگری همچنین درباره سالن‌های ۵۰۰ نفره گفت: «متاسفانه طی سال‌های اخیر برگزاری کنسرت‌ها در سراسر کشور، خصوصا در شهرستان‌ها به سمت سالن‌های کوچک و آمفیتئاترها هدایت شده است. این رویکرد برای آن تاسف‌بار است که هرچه سالن کوچک‌تر باشد، قیمت بلیت بالا می‌رود و اقشار محروم و متوسط جامعه امکان حضور در کنسرت‌ها را از دست می‌دهند.» وی ادامه داد: «در حال حاضر قیمت بلیت کنسرت در شهرستان‌های کشور، چیزی بین ۵۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

بنابراین طبیعی است که تنها اقشار مرفه به سالن‌های کنسرت بیایند و جوان‌های کم‌درآمد و متعلق به اقشار ضعیف‌تر، پشت نرده سالن‌ها بایستند و با حسرت نام خواننده محبوب خود را فریاد بزنند.» گفت: «موسیقی، زندگی و شغل من است و باید از این طریق امرار معاش کنم. با این حساب من و همکارانم مسئول گرانی بلیت‌ها نیستیم، بلکه مسئولان هستند که باید به دلیل مهیا نکردن امکان برگزاری کنسرت‌های بزرگ و ارائه بلیت با قیمت پایین پاسخگو باشند.» وی اظهار داشت: «جالب است این اتفاق که صراحتا به معنای تشدید اختلاف طبقاتی و تمایز قایل شدن به اقشار پردرآمد و کم‌درآمد است، در کشوری اتفاق می‌افتد که مردمش برای از بین بردن نظام طبقاتی انقلاب کرده‌اند.»

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا