روحانی در نشست خبری:

درهای نطنز و فردو باز می‌ماند/ از همه فرصتها و امکانات برای دستیابی به توافق استفاده می‌کنیم

بصیر، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: پیشاپیش با تبریک حلول ماه مبارک رمضان که در آستانه آن هستیم که ماه قیام و صیام و همدلی و ماه برکت برای همه ما خواهد بود.

وی افزود: ماه رمضان ماه دوستی‌هاست. ماه کنار گذاشتن کینه‌هاست. ماه برادری و نزدیکی و اخوت و آشتی و ماه بذل و بخشش است. امیدوارم ماه مبارک رمضان برای ملت ما و همه مسلمانان پرخیر و برکت باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: همچنین به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم به خاطر سالروز انتخابات حماسه‌آفرین ۲۴ خرداد سال ۹۲ که شرایط بسیار حساسی پیش روی کشور ما در دو سال گذشته بود.

روحانی ادامه داد: احساس بحران بین‌المللی در روابط خارجه، شرایط سخت اقتصادی پیش روی مردم، شکاف مسائل اجتماعی و سیاسی بین گروه‌ها،‌ احزاب و جناح‌ها، فضای امنیتی در زمینه مسائل فرهنگی و محیط‌های آموزشی در آن سال وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر بدخواهان چنین تصور می کردند که با تحمیل فشار ناروا به ملت ایران مردم مشارکت آنچنانی نخواهند داشت و همه هدف بدخواهان این بود که مردم حل مسائل سیاسی را در صندوق آراء نبینند.

رئیس جمهور افزود: مردم با حضورشان حماسه بزرگ آفریدند و به دنیا اعلام کردند که در این کشور مردم سالاری حاکم است و هوشیاری ملت ایران و راهنمایی‌های بسیار تأثیرگذار مقام معظم رهبری که همه را و حتی آنهایی را که ممکن است از نظام دلگیر باشند به پای صندوق آرا دعوت کردند و همچنین اعلام کردند آرای مردم امانت است و این مسئله به عنوان حق‌الناس مطرح است که مردم پای صندوق‌های رأی شتافتند و با حضور ۷۳ درصدی واجدین شرایط حماسه بزرگ را آفریدند.

روحانی تأکید کرد: ۲۴ خرداد تعلق به هیچ جناح و حزب و دسته‌ای ندارد و روز پیروزی ملت ایران است.

وی افزود: مردم با رایی که به اعتدال، تدبیر و امید دادند مقصودشان این بود که همه چیز به قانون برگردد. معنای اعتدال آن است که همه حرکت‌های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در چارچوب مقررات قانونی باشد. معنای اعتدال آن است که هیچ کسی یک شبه در کشور دستگیر نشود و امور به صاحب‌نظران متخصص همان فضا واگذار شود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: مردم می‌خواستند شرایط با ثبات و آرامشی در جامعه حاکم شود. مردم می‌خواستند در عرصه اقتصادی به آینده‌ای روشن امیدوار شوند و نمی‌خواستند نسبت به آینده اقتصادشان، روابط سیاسی، ارتباطات سیاسی داخلی و اصحاب فرهنگ در تردید باشند. مردم می‌خواستند به آینده زندگی بهتر، فضای امن‌تر و شرایط بهتر زندگی امیدوار باشند و همه تلاش دولتمردان بر همین مبنا بود.

روحانی خاطرنشان کرد: من می‌خواهم به ملت شریف ایران عرض کنم که هیچ تصمیمی در این دولت اتخاذ نشده مگر اینکه با صاحب‌نظران مشورت شده باشد. فضا در این ۲ سال فضای آرام‌تری برای گفت‌وگو بوده و شرایط اقتصادی و سیاسی آرامش را برای جامعه به ارمغان آورده است.

وی افزود: ما در این شرایط بسیار سخت در آستانه انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ قرار داشتیم. هر دولتی روی کار می‌آمد با یک شرایط بسیار سخت و دشوار روبرو بود. با یک تورمی که از مرز ۴۰ درصد عبور کرده بود. با شرایط اقتصادی که دارای رشد منفی ۶٫۸ بود. با شرایطی که بازار ارز و کالا در حال تنش ساعتی در جامعه بود و سرمایه‌گذاری‌ها رشد منفی داشت و رکود بر اقتصاد حاکم شده بود و در یک شرایطی بی‌نظیر در تاریخ ایران بودیم از لحاظ توام شدن رکود و تورم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: هر دولتی اگر با این شرایط کار را آغاز می‌کرد با انبوهی از مشکلات روبرو بود. تلاش بر این بود که ما به وعده‌ها عمل کنیم. تلاش این دولت در طول ۲۲ ماه گذشته بر این بوده که در هر زمینه‌ای که به مردم وعده‌ای داده تلاش کند تا آن وعده‌ها را عملی سازد. یعنی نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق، تعامل سازنده با جهان وعده‌ای که در انتخابات به مردم داده شد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما می‌خواستیم عزت ملی‌ ما با موقعیت صحیح و درخور این ملت در سطح جهانی و روابط بین‌المللی توام باشد. ما می‌خواستیم روابط ما با دنیا به گونه‌ای باشد که ایران به عنوان یک تهدید در منطقه وجهان مطرح نباشد و آشتی و برادری و روابط بهتری با همسایگان داشته باشیم. ما می‌خواستیم همه حقوق‌مان را با هم استیفا کنیم و نه تنها یک حق.

وی افزود: ما می‌دانستیم در کنار حفظ حقوق هسته‌ای باید حقوق دسترسی یک ملت به بازارهای جهانی نیز هم‌زمان تامین شود. ما می‌دانستیم که حق این مردم همه فناوری‌هاست. ما می‌دانستیم که حق این مردم شرایط حمل و نقل مناسب بین‌المللی و فروش و شرایط ارتباط اقتصادی برای کالاهای مختلف از خودرو تا پتروشیمی تا خرید انواع نیازهایی است که مورد نیاز این کشور است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما می‌دانستیم که شرایط صادرات کالا تا مسئله بیمه تا کشتیرانی تا روابط مالی و بانکی جزء حقوق این ملت است. ما ملتی نیستیم که فقط یک حق داشته باشیم و سایر حقوق‌مان را بگذاریم تا دیگران پایمال کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: هدف ۲۴ خرداد این بود که حفظ همه حقوق این ملت بزرگ در دستور باشد. این به مفهوم تعامل سازنده برای حفظ حقوق ملت و منافع ملی بود. در این راستا ما باب مذاکره جدی و تاثیرگذار در چارچوب منطق با ۱+۵ را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه خطوط قرمز ما از ابتدا مشخص بود، افزود: من در اینجا از مقام معظم رهبری سپاسگذاری می‌کنم. هم برای ترسیم خطوط اصلی در مذاکرات و هم برای حمایت جدی ایشان از مذاکره‌کنندگان و هم اینکه با نفس گرم خود وحدت و اتحاد ملی وانسجام را به خوبی حفظ کردند و باید از ملت ایران تشکر کنم که همواره شاهد حمایت مستمر‌شان از دولت به ویژه در مورد مذاکرات هسته‌ای هستیم و باید از مذاکره‌کنندگان قوی ما در این مذاکرات و از وزیر امور خارجه که سرپرستی مذاکرات را به عهده دارد تشکر کنم که هر آنچه تا امروز به دست آورده‌ایم موجب افتخار ملی است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص چقدر جمهوری اسلامی با یک توافق فاصله دارد و چقدر رسیدن به توافق خوب امکانپذیر است گفت: همه تلاش ما رسیدن به توافق عزتمندانه با تامین حقوق ملت ایران با توجه به همه خطوط قرمزی که تعریف شده است.

وی افزود: چارچوب‌های کلی که مدنظر جمهوری اسلامی بوده امروز مورد قبول ۱+۵ است. ضمن آنکه در جزئیات اختلاف نظرات فراوانی داریم و باید همه این اختلاف نظرها حل شود.

روحانی با تاکید براینکه ما در مذاکرات جدی هستیم، گفت: ما به دنبال تلف کردن وقت و خرید زمان نیستیم. همچنین محصور در زمان خاص هم نیستیم. عجله‌ای نداریم اما از همه فرصت و امکاناتمان برای دستیابی به توافق استفاده می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با مهم خواندن خواست ملت ایران گفت: چارچوب‌هایی که از طرف نظام مشخص شده در مذاکرات مورد توجه بوده است و مذاکره‌کنندگان این مسیر را دنبال می‌کنند. اگر طرف مقابل همین چارچوب را مراعات و به منافع ملی ما احترام بگذارد و دنبال زیاده‌خواهی نباشد، توافق در دسترس است.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا