تلاش مصر برای استرداد خبرنگار الجزيره

بصير،سامح شکری، گفت: «سفیر مصر در برلین موظف شده که در سطح رسمی پرونده بازداشت احمد منصور در آلمان را دنبال و برای رسانه ها توضیح دهد که چرا مصر تقاضای بازداشت وی را از پلیس انترپول کرده است». وی افزود: «ما در بالاترین سطح با دولت آلمان در تماس هستیم و تلاش می کنیم که احمد منصور را تحویل بگیریم». احمد منصور مجری و خبرنگار برجسته که در کانال تلویزیونی الجزیره کار می کند، از سوی دادگاه جنایی مصر به دست داشتن در ربودن یک وکیل در میدان التحریر در سال ۲۰۱۱ متهم است.

پلیس آلمان بنا به درخواست مقامات مصری این خبرنگار برجسته، مجری و تهیه ‌کننده شبکه خبری الجزیره را بازداشت کرد و او اکنون در بازداشت موقت پلیس فدرال آلمان است. بنا به گفته یکی از مسوولان ارشد دادستانی مصر مسوولان دادستانی تاکنون چندین درخواست بازداشت «احمد منصور» را به اتهام ضرب و شتم یک وکیل و آدم ربایی به پلیس بین‌الملل (اینترپل) ارائه کرده‌اند.

یک دادگاه قضایی در مصر، احمد منصور را به طور غیابی در پرونده شکنجه یک وکیل در میدان التحریر در تظاهرات سال ۲۰۱۱، به ۱۵ سال حبس محکوم کرده است. پلیس آلمان نیز براساس درخواست مقامت مصری احمد منصور را در فرودگاه برلین بازداشت کرد و وی را به پلیس فدرال تحویل داد. دولت مصر کانال تلویزیونی الجزیره وابسته به قطر را به حمایت از اخوان‌المسلمین و محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور متهم می‌کند.

منصور یکی از خبرنگاران سرشناس تلویزیونی در جهان عرب به شمار می‌رود و مجری برنامه تلویزیونی “بلا حدود” (بدون مرز) است  كه برای گفت‌وگو با گیدو اشتاین‌برگ، کارشناس آلمانی مسائل افراط گرایان اسلامی، عضو بنیاد دانش و سیاست (SWP) به برلین سفر کرده بود. این خبرنگار دارای تابعیت دوگانه مصری و بریتانیایی است.

دادگاهی در مصر سال گذشته در جریان محاکمه‌ای غیابی احمد منصور را به ۱۵ سال زندان محکوم کرد. وی متهم شده بود که در جریان اعتراضات علیه حسنی مبارک، رئیس‌جمهور پیشین مصر در بهار سال ۲۰۱۱، در شکنجه یک وکیل در میدان تحریر شهر قاهره شرکت داشته است. شبکه الجزیره از سوی امیر قطر حمایت مالی می‌شود و دفتر اصلی آن در شهر دوحه، پایتخت این کشور قرار دارد.

 

بهار نيوز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا