حضور نزدیک به ۳۰۰۰ توریست غیرمسلمان در قم؛ فرصتی مناسب برای تبلیغ عملی تشیع

بصیر،حرم بانوی کرامت، حضرت فاطمه معصومه (س) بهانه‌ای است که مسافران و زائران زیادی را به شهر کویری و کوچک قم بکشاند. زائرانی که نه با پای تن که با پای دل به این حرم روی  می‌آورند تا حضور بانوی کرامت مرهمی بر دل دردمندشان باشد.

حضور سالانه بیش از ۲۵ میلیون زائر و مسافر در استان قم آماری قابل توجه است که می تواند طرح راه اندازی و توسعه توریسم مذهبی را تقویت کند.

در میان خیل زائرانی که روزانه به این مکان مقدس مشرف می‌شوند حضور زائران و مسافران غیرایرانی شاید بیش از همه به چشم بیاید. اما شاید آنچه بیش از همه توجه را به خود جلب می کند، تشرف دو هزار و ۸۰۰ توریست غیرمسلمان به این مکان مطهر است.

اکثر این مهمانان از این سفر خود خرسند هستند و می‌گویند در شبکه‌های اجتماعی، سایت و وبلاگ‌هایشان از دروغ بودن اخبار رسانه‌هایشان در مورد اسلام و ایران پرده‌برداری می‌کنند.

این گردشگران از محیط معنوی بارگاه ملکوتی اظهار شگفتی می‌کنند، گاهی هم آنقدر منقلب می‌شوند که با حالت تضرع برای اخذ حاجات خود دعا می‌کنند.

حضور این تعداد توریست و مسافر غیرایرانی در استان قم با هدف بازدید و زیارت دو قطب زیارتی حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران فرصتی است که باید مورد توجه مسئولان باشد و ساماندهی و ارائه خدمات مناسب به زائران به ویژه زائران غیرایرانی می‌توانند کمک شایانی در توسعه صنعت گردشگری و توریسم مذهبی این استان داشته باشد.

در همین راستا یونس عالی‌پور ارتقای  زیرساخت‌های گردشگری زیارتی استان قم را نیازمند برنامه ریزی و اجرای دقیق می‌داند و می‌گوید: زائران عراقی بیشترین آمار زائران غیرایرانی را به خود اختصاص می‌دهند در همین راستا یکی از اقدامات مهم و به جایی که می‌توان صورت داد این است که سامانه مناسبی از مبدا در کشور عراق صورت گیرد.

به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور زائرین استانداری قم وجود مکانیسم مشخص در مبدا عامل مهمی در ساماندهی امکانات در استان قم است از همین رو استانداری تصمیم گرفته در قم مکانیزمی راه‌اندازی کند که آمار دقیقی از مسافران در اختیار قرار می‌دهد تا شرایط مناسبی برای زائران عراقی و خارجی در قم فراهم شود.

وی همچنین از بهره برداری پایانه استقبال از زائران غیرایرانی در پایانه مرکزی شهرداری قم می‌دهد و می‌گوید: در تلاشیم از ظرفیت موجود در قم برای صنعت گردشگری قم و حتی ایرانگردی استفاده کنیم.

فارغ از حضور زائران مسلمان غیرایرانی در شهر قم برای زیارت اماکن مقدسه، دسته ای دیگر از زائران غیرایرانی وجود دارند که مسلمان نیستند اما شهر قم و حرم کریمه اهل بیت (س) را مقصد سفر خود برمی‌گزینند.

حجت الاسلام محمدجواد بهشتی‌پور در این راستا از حضور بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ توریست از کشورهای غیرمسلمان در سه ماهه نخست سال۹۴ به حرم مطهر حضرت معصومه (س) خبر می‌دهد و می‌گوید: بیش از ۸۵درصد این بازدیدکنندگان را توریست‌های اروپایی تشکیل می‌دهند که توریست‌های آلمانی و ایتالیایی همواره بیشترین آمار را دارند این درحالی است که رسانه‌های غربی، در راستای اسلام هراسی و ایران هراسی همه روزه اکاذیب بسیاری علیه اسلام و ایران منتشر می‌کنند.

مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) از اقدامات اداره اطلاع رسانی و تشریفات حرم مطهر جهت سرویس دهی هرچه بهتر به مسافران غربی خبر می‌ دهد و می گوید: این اداره کتابچه راهنمائی زائر به زبان انگلیسی، عربی، اردو تهیه و چاپ کرده است و انتشار آن به زبان‌های اسپانیولی، فرانسوی، آذری و ترکی در دست اقدام دارد.

به گفته وی انتشار بروشورهایی درباره حضرت فاطمه معصومه (س)، اصول دین اسلام، جایگاه حضرت عیسی و حضرت مریم علیهماالسلام در اسلام و سایر موضوعات مرتبط به زبان‌های مختلف در اختیار توریست‌ها قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام بهشتی پور همچنین درخصوص تورهای حرم گردی ویژه زائران غیرایرانی و غیرمسلمان می گوید: این بازدیدکنندگان در قالب گروه‌های چند نفره سازماندهی می‌شوند و همراه با مترجمان مجرب، جهت آشنایی هر بیشتر با فرهنگ اسلامی ایرانی به حرم گردی می‌پردازند.

به گفته این مسئول آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) در صورت تمایل گردشگران، نشست‌های صمیمی در خصوص مسائل مذهبی و جاری جهان اسلام و سایر ادیان توسط کارشناسان مذهبی برگزار می‌ شود و میهمانان در فضایی دوستانه، پرسش‌ها و نظرات خود را مطرح می‌کنند.

ارائه خدمات فرهنگی و دینی در اماکن مقدسه در کنار ارائه خدمات رفاهی می تواند تاثیر به سزایی در ساخت تصویر مناسب از جامعه اسلامی در میان غیرمسلمانان داشته باشد چرا که بحث توریسم مذهبی در شهرهایی که بعد زیارتی دارند فرصتی است که اگر مورد توجه مسئولان این شهرها قرار گیرد می تواند مزایا و فواید بسیاری را در ابعاد مادی و معنوی هم برای زائران و هم برای مجاوران آن شهرها به همراه داشته باشد.

خبرگزاری دانشجو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا