افراط و تفریط مشکل بزرگ ایرانی‌ها؛

ایرانی‌ها بهترین هستند یا بدترین؟!

بصیر، بهترین مردم دنیا، بهترین مردم با تاریخ کهن و بافرهنگ‌ترین تماشاگران و…”

قطعاً جملات بالا، جزء جملات پرکاربرد این روزهای اکثر رسانه‌ها و مخصوصاً رسانه ملی محسوب می‌شود.اگرچه این جملات در مرحله اول غرورآفرین است، اما با نگاهی هرچند گذرا به حوادث و اتفاقاتی که در گوشه و کنار شهرهای مختلف توسط برخی از هم‌وطنانمان رخ می‌دهد، درمی‌یابیم که این جملات بعضاً اغراقی بیش نیست.

برای مثال همواره درگزارش های ورزشی، مخصوصاً ورزش فوتبال اغلب گزارشگران، تماشاگران را فهیم و بافرهنگ و بازیکنان فوتبال را هم بااخلاق، توصیف می‌کنند. اما همزمان در همان مسابقه فوتبال حوادثی رقم می‌خورد که مخاطبان، پی به غلو بودن این جملات می برند و قطعاً نمی‌توان این جملات را صد در صد رد کرد، چراکه حتماً در بین تماشاگران و بازیکنان فوتبال هستند افرادی که لیاقت این اظهارات را داشته باشند.

با توجه به چنین شرایطی باید به این واقعیت اشاره کرد که اظهارات گزارشگران و مجریان نه صحیح مطلق است و نه غلط مطلق و نباید به آن دیدی صفر و یکی داشت.اما متأسفانه اخیراً شاهدیم که برخی از رسانه‌های زنجیره‌ای که سابقه توهین مستقیم به مردم هم دارند از این فضا سوء استفاده کرده و ادب و فرهنگ همه هم‌وطنان را با انتشار مطالبی درباره این موضوعات زیر سؤال می‌برند.

به نظر می‌رسد غلو در این مسئله تأسف بیشتری می‌تواند داشته باشد چراکه قطعاً اگر تعریف و تمجید بی‌جا از موضوعی بد است سیاه نمایی و ندیدن نکات مثبت یک موضوع و یا یک شخصیت بدتر است.

اما اخیراً شاهد هستیم که به این بهانه یعنی به بهانه اینکه عده‌ای فرهنگ ناب ایرانی را نقض می‌کنند و بعضاً اخلاق را زیر پا می‌گذارند، عده‌ای از رسانه‌های زنجیره‌ای به این بهانه، اخلاق کل ملت و فرهنگ کل ایرانی‌ها را زیر سؤال برده و در قالب گزارش و بعضاً مصاحبه‌هایی به آن‌ها حمله می‌کنند.که به نظر می‌رسد این روش و حرکت هم اصلاً صحیح نیست.کاری که اخیرا سایت عصر ایران، مبسوط به آن پرداخته است.

در مجموع، نگاه صفر و یکی داشتن به مسائل مختلف سبب می‌شود تا نگاه افراطی و یا تفریطی به معنای واقعی کلمه نسبت به یک موضوع حاصل شود.

در سخن برخی از کارشناسان و مجریان برنامه‌های مختلف درباره ایرانی‌ها نگاه افراطی و برعکس در سخن و نوشته‌های برخی از رسانه‌های زنجیره‌ای نگاه تفریطی حاکم است که هردوی این نگاه‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی و ماندگاری در جامعه ایجاد کند.

بدون شک در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای تمدن و فرهنگ کهن با انسان‌های زیادی که این تمدن و فرهنگ را ارج می‌نهند و برخی انسان‌هایی که به دلایل مختلف به این مسائل توجه نمی‌کنند و بعضاً اخلاق را زیر پا می‌گذارند. شایدهدایت کردن، لحن سخن و تفکر افراد به این سمت و از بین بردن نگاه صفر و یکی در مسائل مختلف ازجمله این موضوع خاص، بهترین راه‌حل برای توصیف‌کنندگان ایرانی باشد تا نظرات و تفکراتشان افراطی و یا تفریطی لقب نگیرد.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا