سکته مغزی چیست؟

بصیر ،دکتر بابک آزادنيا اظهار کرد: سکته مغزي به دو دسته اسکيمي و ناشي از خونريزي تقسيم مي‌شود که ۸۸ درصد از نوع اسکيمی و ۱۲ درصد ناشی از خونريزی در داخل مغز است.
وی افزود: سکته مغزي شايع‌ترين علت مرگ‌ و مير و ناتواني در دنياست به طوری که در آمريکا در هر دقيقه، يک نفر دچار عارضه سکته مغزي مي‌شود.

دکتر آزادنيا يادآور شد: ۳۰ درصد افرادی که دچار سکته مغزي شده‌اند در طول زندگي‌شان به کمک احتياج دارند، ۲۰ درصد بيماران حتي براي انتقال هم نيازمند کمک هستند، ۱۶ درصد هم يک زندگي گياهي را تشکيل مي‌دهند و ۱۲ درصد اين افراد در عرض ۳۰ روز، فوت مي‌کنند.

وی با بيان اينکه فاکتورهای خطر در سکته‌هاي مغزي به دو دسته غيرقابل تغيير و قابل تغيير و پيشگيري طبقه‌بندي مي‌شود، اعلام کرد: ريزفاکتورهايي مانند سن، جنس، نژاد و سابقه فاميلي جزو فاکتورهاي خطر غيرقابل تغيير هستند و عوامل ديگري مانند پرفشاري خون، بيماري‌هاي قلبي، ديابت، چربي خون و چاقي جزو فاکتورهاي خطرزاي قابل تغيير محسوب می‌شوند.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: با افزايش سن، خطر بروز سکته‌هاي مغزي افزايش مي‌يابد و در این میان، آقايان نسبت به خانم‌ها بيشتر در معرض خطر ابتلا به سکته‌هاي مغزي قرار دارند؛ همچنين نژاد سياه‌پوستان بيش از ديگران در معرض خطر هستند.

دکتر آزادنيا تصريح کرد: با کنترل و درمان عوامل خطرزا مانند فشارخون، چاقي، ديابت، بيماري‌هاي قلبي مي‌توان درصد قابل توجهي احتمال ابتلا به سکته مغزي را کاهش داد.

وي در خصوص علائم سکته مغزي گفت: نوع علائم با توجه به درگيري قسمت‌هاي مختلف بدن، متفاوت است اما معمولاً اختلال در تکلم، تاري ديد، از بين رفتن زور و نيرو در يک سمت بدن و اختلال در تعادل به صورت کاهش سطح هوشياري از علائم سکته‌هاي مغزي است و اين علائم در ابتدا خفيف است اما در عرض سه تا پنج روز بعد، شدت بيشتري پيدا مي‌کند.

دکتر آزادنيا تأکيد کرد: در صورت مشاهده علائم یاد شده، بيمار را فوراً به مرکز درمان بيماران مغز و اعصاب ارجاع دهيد تا اقدامات لازم براي درمان انجام شود.

وی توصيه کرد: با داشتن يک سبک زندگي آرام و بدون استرس، رعايت رژيم غذايي کم‌چرب، استفاده از غذاهاي دارای فيبر و درمان عواملي که ميزان خطر ابتلا را افزايش مي‌دهد، براحتي مي‌توان از بروز سکته‌هاي مغزي جلوگيري کرد.

۵۹۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا