شکل گیری اولین نشانه های وحدت؛

آغاز وحدت اصولگرایان و تشویش اصلاح‌طلبان!

بصیر ،طیف اصولگرایان قصد هماهنگی و ایجاد ساز و کار هماهنگ کننده با تمرکز بیشتری را دارند. انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نشان داد تک روی نامزدهای اصولگرا تنها به هزینه کردن پتانسیل عظیم این طیف در بزنگاه های حساس می انجامد. ضعف کار حزبی در ایران، به صورت خودکار، نتیجه ای جزء همگرایی ها و واگرایی های فصلی نداشته و جریانات سیاسی می بایست در آستانه انتخابات به تکاپو برای ائتلاف یا اتحاد بپردازند.

اصولگرایان که دغدغه حفظ اصول و ارزش هایی انقلابی را دارند، راه ادامه حضور در بهارستان را تنها در ائتلاف دیده اند. “اصولگرايان با شعار هميشگی خود يعني «پايداری در اصول، نوگرايی در روش، ايثارگری در رفتار» در صحنه سياسی كشور حضور دارند وبه فضل خداوند بزرگ به سمت همگرايی و وحدت پيش می روند.” این بخشی از بیانیه سه گروه موثر در اصولگریان یعنی موتلفه، جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران در ۱۱ خرداد ۹۴ بود و تاکید کرده بودند که گفتگوها بين اصولگرايان روند خوبی را طی می ­كند.اصولگرايان متحد و يكپارچه با حضور خود در انتخابات آينده به وظايف انقلابی خود عمل خواهند كرد.

حجت الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس شورای همگرایی اصولگرایان، در ضیافت افطاری همگرایی اصولگرایان که در مجتمع آدینه برگزار شده بود، با تاکید بر به دست آمدن نتایجی برای حصول به همگرایی در آینده، وحدت به وجود آمده را وعده داده بود:
“خیلی از احزاب ارزشی و تشکل‌های جریان اصولگرایی به ایجاد این دستاورد کمک کردند متأسفانه جوسازی‌هایی صورت گرفت مبنی بر اینکه شورای همگرایی موفق عمل نکرده است در صورتی که به عنوان فرد مطلع عرض می‌کنم که این شورا در کشور برای رسیدن به وحدت اصولگرایان بسیار موفق ظاهر شده است…برای رسیدن به وحدت اصولگرایان یک مرجعیتی باید وجود داشته باشد و کارها را زیر نظر آن دنبال کنیم در این راستا با جامعتین در ارتباط هستیم تا همه نیروهای ارزشی کنار هم باشند.شورای همگرایی لیست انتخاباتی نخواهد داد و به دنبال رسیدن به وحدت و تقویت یکپارچگی بین جریان‌ها اصولگرایی است.”
مصباح+یزدی+-+موحدی+کرمانی+-+یزدی

به نظر می رسد با ایجاد شورای فقاهتی حول محور آیات یزدی، مصباح و موحدی کرمانی، بخشی مهمی از مکانیزم وحدت آفرین طی شده و در حال حاضر باید دید شخصیت ها و گروه های دیگر اصولگرا چه برنامه ای را دنبال خواهند کرد.

پیش از این نیز حسن حبیبی، دبیر کل جمعیت ایثارگران نیز از ائتلاف حداکثری میان اصولگرایان گفته بود که چتر این ائتلاف از جلیلی تا لاریجانی گسترده خواهد بود. وی که در  اجلاس دبیران استان های حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر شاخصه ولایت مداری به عنوان اصلی ترین شاخصه اصولگرایی، تاکید کرد:

“نظام سلطه به این جمع بندی رسیده تا از انتخابات آینده برای هدف خود که ایجاد تغییر است استفاده کند لذا نیاز به مراقبت جدی وجود دارد. دشمنان می خواهند بیشترین بهره را از انتخابات ببرند و از ظرفیت فتنه نیز استفاده کنند. ما باید به دنبال راهی باشیم که ائتلاف و وحدت حداکثری اصولگرایان را تسریع ببخشد و از این رو راهبرد و راهکار ما ائتلاف حداکثری اصولگرایان از جلیلی تا لاریجانی است.”

دو انتخابات مهم در اسفند ۹۴ آزمون دیگر برای جریان های سیاسی برای وزن کشی سیاسی خود خواهد بود. اصلاح طلبان خود را در کنار حامیان دولت می بینند و از ائتلاف با میانه روها می گویند تا بتوانند اقلیتی قوی را در مجلس تشکیل دهند اما اصولگرایان که سه دوره اکثریت مجلس شورای اسلامی را در دست دارند، به این راحتی ها قصد ندارند میدان را به رقیب واگذار کنند و به همین خاطر است تلاش ها برای ائتلاف از ماه های گذشته آغاز شده است.

شاید بتوان از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ به عنوان تلنگری به اصولگرایان یاد کرد که عدم هماهنگی و ائتلاف نتیجه ای جز شکست در برنخواهد داشت. همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری چند دستگی که میان روحانیون برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه به وجود آمد، تبعات منفی عمیقی بر روی این تشکل مذهبی گذاشت. اختلاف در اعلام حمایت از کاندیداهای مختلف اصولگرای حاضر انتخابات ریاست‌جمهوری، حتی موجب کدورت و کنارکشی برخی از روحانیون برجسته شد.

پیش از اعلام شورای فقاهتی، اکثریت شخصیت ها و گروه های اصولگرا، بر ائتلاف تاکید کرده بودند و سازکاری مانند شورای فقهاهتی می تواند شروع خوبی در برآورده ساختن ائتلاف داشته باشد. سه حزب عمده در این میان آستین ها را بالا زده اند تا بتوانند تجربه انتخابات هشتم را به مانند جبهه متحد اصولگرایان تکرار کنند. این جبهه با شروع فعالیت در انتخابات مجلس هشتم، در انتخابات مجلس نهم به اوج همکاری رسید و توانست اکثریت مجلس را بار دیگر به اصولگراها اختصاص دهد.

shoraosoolgarayan+(1)

جبهه متحد اصولگرایان، متشکل از سه ضلع جبهه پیروان خط امام و رهبری، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و ائتلاف رایحه خوش خدمت بود.آغاز توافقات، به تشکیل نشستی با دعوت محمود احمدی نژاد، متشکل از آقایان محمود احمدی نژاد، غلامعلی حداد عادل، علی لاریجانی، احمد توکلی، علی اکبر ولایتی، حسین فدایی، علیرضا زاکانی، محمدرضا باهنر، صادق محصولی، حیدر مصلحی، علی کردان، مهدی چمران، محمدرضا رحیمی، محسن کوهکن و حبیب‌الله عسگراولادی باز می‌گردد که پس از نشست‌های این ۱۵ نفر، کارگروهی ۹ نفره، متشکل از چمران، باهنر، مصلحی، محصولی، کوهکن، فدایی، زاکانی و… ماموریت تدوین منشور اصولگرایی و توافق برای حصول به وحدت را برعهده گرفت که در نهایت، سه طیف از جریان اصولگرا، شورایی را تشکیل دادند که جبهه متحد اصولگرایان نام گرفت.

پس از فوت عسگراولادی، زعامت جبهه پیروان خط امام و رهبری که متشکل از ۱۷ گروه و جامعه اسلامی است، به محمدرضا باهنر رسید. باهنر از ماه ها قبل در تلاش بود تا با ایجاد شورای هماهنگی اصولگرایان، طرح ائتلاف را با همراه کردن گروه های مختلف اصولگرایی اجرایی کند. گردآوردن گروه هایی مانند پایداری و شخصیت های چون لاریجانی در زیر یک سقف، پروژه ای سخت است که طرح های مختلفی برای عملی سازی آن در حال اجرا است.

همه اصولگرایان بر این امر واقف هستند که انشقاق میان آنها به معنای از دست دادن آخرین سنگر خود در قدرت خواهد بود. در کنار شکست در انتخابات ۹۲، پیروزی در انتخابات ۸۴ ریاست جمهوری و انتخابات مجلس های هفتم، هشتم و نهم، نیز در کارنامه اصولگرایان است که این پیروزی ها در سایه همگرایی شکل گرفته است.

farhangnews_142282-408593-1440910790

جدی ترین اقدام در حال حاضر از سوی سه تشکل جمعیت ایثارگران به دبیر کلی حسین فدایی، حزب موتلفه به دبیر کلی محمدنبی حبیبی و جبهه پایداری به دبیرکلی مرتضی آقاتهرانی، با حمایت از شورای فقاهتی صورت گرفته است و برگزاری همایش  مشترک این سه ضلع اصولگرایی روز پنجشنبه ۵ شهریورماه با هدف تبیین رسمی مواضع چندین ماه اخیر و با دعوت از شورای فقها برگزار می شود تا گام مثبت دیگری به سوی ائتلاف نیروهای انقلابی باشد.

این روند می تواند همچون جبهه متحد اصولگرایان، تمامی جریانات این طیف سیاسی را ماه ها پیش از برگزای انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان، منسجم تر سازد و حتی تا انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نیز ادامه یابد. پیروزی در انتخابات مجلس دهم می تواند همچون پلی مستحکم برای رسیدن به نتیجه مطلوب در دو سال آینده و رسیدن به پاستور باشد.

پشتوانه محکم شکل گرفته از آیت الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین، آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نقش حمایت کننده مناسبی برای ائتلاف یا وحدت اصولگرایان زیر یک سقف خواهد بود. تمامی جریانات اصولگرا در شورای فقاهتی پیشنهاد شده دارای مشترکاتی هستند. همواره جامعتین نقش تعیین کننده و داوری را در پشت ائتلاف های اصولگرایان ایفا کرده و با اضافه شدن آیت الله مصباح یزدی و وعده همکاری برای ائتلاف مستحکمتر اصولگرایان، به نظر می رسد، باید شاهد تحقق چنین ائتلافی در آینده نزدیک باشیم.

با افزایش زمزمه های وحدت اصولگرایان، رسانه های اصلاح طلب شورای فقاهتی را نوعی شکاف در جریان اصولگرایان ارزیابی کرده و با برجسته کردن تقابل های صورت گرفته میان پایداری ها در مجلس و طیف های میانه روی اصولگرا، سعی می کنند این موضوع را القاء سازند که با وجود چنین اختلافاتی، ائتلاف شدنی نیست. این در حالی است که از اوایل سال تلاش های بسیاری برای همگرایی در میان اصولگرایان از سوی شخصیت های تاثیرگذاری چون محمدرضا باهنر و سید رضا تقوی صورت گرفته و یکی از نتایج به دست آمده نیز شورای فقاهتی می باشد که نقش هدایتگر ائتلاف اصولگرایان را برعهده خواهد گرفت.

2154

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، با درک اهمیت ائتلاف در انتخابات مجلس دهم، در مراسم افطاری این مجمع بر لزوم وحدت میان اصولگرایان تاکید کرده بود:”در انتخابات مجلس شورای اسلامی امکان دارد که جناح اصلاح‌طلب و اعتدالیون یک لیست واحد ارائه دهند یا به صورت دو گروه مجزا در انتخابات وارد شوند که در هر صورت احزاب اصولگرا باید با یک وحدت و انسجام به سمت ائتلاف و لیست واحد قدم بردارد.”
در ابتدای سال ۹۴ بود که نشستی سه جانبه میان آیات محمد یزدی، موحدی‌کرمانی و مصباح‌یزدی در آغاز سال ۹۴ برگزار شد و امیدها را برای رسیدن به جمع بندی نهایی اصولگرایان افزایش داد. جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم از تاثیرگذارترین نهاد در ایجاد وحدت رویه اصولگرایی هستند و با اعلام شورای فقاهتی این گام مهم تاکنون برداشته شده است.
فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا