رئیس سازمان حج و زیارت؛

زنده نگه داشتن خاطره این فاجعه یکی از وظایف دستگاه دیپلماسی است

بصیر، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی گفت: در چهلمین روز از عروج ملکوتی جانباختگان فاجعه منا قرارداریم که در حج امسال رهبری و ملت ایران را اندوهگین کرد.

وی ادامه داد: در این مدت برای همه شما سوالاتی ایجاد شده است که دلیل چنین فاجعه بزرگی در جهان اسلامی چیست و چه چیزی باعث گشته شدن بیش از ۷ هزار مسلمان شد؟

اوحدی با بیان اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری فاجعه منا باید در اذهان عمومی زنده نگاه داشته شود، گفت: تفکر متحجر وهابیت باعث به وجود آمدن چنین فاجعه ای شد.

وی با تشریح دقیق حوادث فاجعه منا گفت: زائران از هشتم ذالحجه در عرفات باید چهار مورد را در مناسک عرفه انجام دهند، بقیه اعمال مناسک حج باید طی چهار روز در منطقه عرفات انجام شود که باعث می شود تا همه ۲ میلیون زائر در این ایام در عرفات جمع شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: ازدحام جمعیت به صورت طبیعی یکی از مواردی است که ۲ میلیون نفر زائر همزمان انجام می‌دهند، بنابراین باید مدیریت جامعی باشد که متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد بودیم که در عرفات و منا مجددا رخ داده بود و امسال سرآمد سوء‌تدبیر عربستان را دیدیم.

وی با بیان اینکه مراسم برائت از مشرکین با شکوه در روز عرفه با خواندن بیانیه توسط آقای رکن آبادی برگزار شد، گفت: تا اینجای مناسک طبق پیش بینی ها برنامه ریزی ها انجام شد و برای پس از آن نیز ما یک مدیر جداگانه برای انجام مناسک این چهار روز داشتیم.

اوحدی ادامه داد: حدود ساعت ۸:۳۰ صبح روز دهم از چادرهای حجاج کشورمان بازدید کردیم تا وضعیت رفاه زائران را بررسی کنیم، مسیر استقرار چادر زائران ایرانی به گونه‌ای بود که مقابل خیابان ۲۰۴، همان خیابانی که کشتار حجاج رخ داد قرار داشت.

وی توضیح داد: زائران ما براساس دستورالعمل‌ها عمل کردند، اما متاسفانه در مقاطعی پلیس بی‌مسئولیت عربستان راه زائران ما را در ورودی مسیرها بست و از ۴۵۰ کاروان ما ۳۳ کاروان را به اجبار به خیابان ۲۰۴ هدایت کردند؛ اما ۴۲۰ کاروان ما بدون حادثه از مسیرهای دیگر رفتند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: زائران خانم ایرانی شب رمی جمرات خود را انجام دادند و حدود ۹ صبح بود با تماس تلفنی از ازدحاج جمعیت خیابان ۲۰۴ مطلع شدیم.

وی تشریح کرد: در عرفات برای اسکان زائران ۱۲ هزار چادر وجود داشت و در منا هم حدود ۸ هزار چادر بود که همان موقع از منا با آقای بیات فرمانده عملیات منا تماس گرفتیم که گفتند اینجا وضعیت عادی است و کاروان‌ها در حال آمدن هستند و مجدداً ۱۰ دقیقه بعد تماس گرفتند و گفتند رمی جمرات قفل شده است.

اوحدی گفت: عوامل امنیتی و پلیس سعودی راه را بر زائران ما بستند و بعدها بهانه آوردند؛ خیابان ۲۰۴ مسیر استانداردی نیست، به نحوی که حتی یک عدد پنکه در آنجا وجود نداشت و به دلیل وجود نرده‌های بلند راه نجات وجود نداشت.

وی با بیان اینکه زائران کشورهای دیگر که در آنجا مستقر شده بودند در مسیر برگشت به جای دور زدن، متأسفانه از مقابل زائران وارد شدند؛ گفت: تمام این موارد جزء مطالبات ماست که به دلیل سوء تدبیر عربستان رخ داد و موجب روبه رو شدن ۱۵۰ هزار نفر از جمعیت و در نهایت کشته شدن بیش از ۷ هزار زائر با زبان تشنه شد.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: ساعت ۹:۳۰ صبح یکی از همکاران در تماسی التماس می کرد کمک کنید، زائران ما در حال پرپر شدن هستند.

وی افزود: ۲۰ گروه پزشکی ایرانی به محل فاجعه اعزام شد و با کمک ۴۵ نفر از امدادگران ما ۵۰۰ زائر را از زیرجنازه‌ها خارج شدند، اما عربستان سعودی با سوء‌تدبیر ساعت ۱۲ ظهر عوامل امدادی خودشان را وارد کردند و همکاران ما را دستگیر نمودند، داستان حمل فجیع زائران را نیز شاهد بودیم.

اوحدی تصریح کرد: عربستان اعلام کرد نیروهای ما کم تجربه بودند؛ همان روز ما در منا ستاد بحران تشکیل دادیم و اولویت‌های خود را تعیین کردیم.اما آشفتگی مدیریتی برای عربستان رخ داد، به طوری که بسیاری از مجروحان ایرانی به مناطق دیگر اعزام شده بودند و اگر این پیگیری‌ها نبود، مطمئن باشید آمار کشته‌های ایرانی بسیار بیشتر از این می بود.

وی ادامه داد: از بین ۷ هزار زائر در سردخانه‌ها، برای یافتن زائران تلاش بسیاری انجام شد و فقط ایران توانست پیکر های حجاج خود را به کشور منتقل کند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به دیدار با مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان درباره این فاجعه گفت: هنگامی که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان تأکید کردند خاطره منا را زنده نگه داریم که یکی از وظایف دستگاه دیپلماسی است، زیرا در یک جای دنیا به خاطر کشته‌ شدن یک نفر هیاهو رخ می‌دهد، در حالی که در منا ۷ هزار نفر جان دادند، همچنین ایشان تأکید کردند پیگیری حقوق زائران را در دستور کار قرار گیرد که خوشبختانه کمیته‌ای تشکیل شده که برگرفته از کارشناسان برجسته حقوقی کشور است و کارپیگیری حقوقی این موضوع با جدیت دنبال می شود.

وی خاطر نشان کرد: پیکر ۴۰۰ نفر از این عزیزان با پیگیری‌های صورت گرفته به مزار شهدا منتقل شد و متأسفانه  ۲۵ نفر از حجاج ایرانی همچنان مفقود هستند که DNA  بستگان آنها گرفته شده که امیدواریم با تطبیق DNA سایر مفقودان ایرانی فاجعه منا را پیدا کنیم.

اوحدی در پایان گفت: آرزو می‌کردم روز دهم ذی‌الحجه خودم از این جانباختگان بودم، به این دلیل که آنها در لباس احرام جان باختند و مواجه‌ شدن با فرزندانشان بسیار دردناک بود و مطمئن باشید زنده نگه داشتن خاطره منا و مسائل حقوق جانباختگان را پیگیری می‌کنیم  و برای نخستین بار در مقبرةالشهدا توانستیم مراسم چهلم را در مزار شهدا در عربستان برگزار کنیم.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا