«از آقایان برای بازی در فیلم پول می‌خواهند، از خانم‌ها مسائل غیر‌اخلاقی!»

بصیر ،موضوع سوء استفاده از هنرمندان و به ویژه بازیگران جوان چندی است که از سوی برخی از هنرمندان پیشکسوت و کسانی که سال‌ها در این عرصه فعالیت دارند، مورد تایید قرار گرفته است.

بسیاری از بازیگران و هنرمندان نبود اتحادیه و یا تشکیلات صنفی قوی را علت بروز موارد سوء استفاده و بروز ناهنجاری‌های غیر‌اخلاقی می‌دانند.

یکی از بازیگران جوان عرصه سینما و تلویزیون که سال‌ها سابقه در این حوزه دارد گفت: بزرگترین مشکل بازیگران و سینما و تلویزیون نبود اتحادیه، تشکیلات صنفی و سندیکاست که سبب شده تا هر کس بدون داشتن تجربه و استعداد کافی به خود اجازه دهد وارد این عرصه شود.

وی افزود: متاسفانه اکنون شرایط به گونه ای شده که هر کس تنها به دلیل توانایی مالی می تواند وارد این عرصه شده و با پرداخت هزینه های مورد نظر برخی کارگردانان و تهیه کنندگان در رأس یک پروژه سینمایی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بارها دیده شده کسانی در فیلم ها و پروژه های سینمایی بازی کرده‌اند که هیچ گونه تحصیلات دانشگاهی نداشته و فاقد تجربه کافی و لازم برای این کار بوده‌اند، اما به دلیل پرداخت مبالغ گزاف به مسوولان توانسته‌اند یک نقش خوب را به‌دست آوردند.

این بازیگر مرد بیان کرد: چند سال گذشته بنده برای بازی در یک فیلم قرارداد بستم و قرار بود چندی بعد فیلم کلید بخورد؛ اما یک فرد بی‌تجربه تنها با پرداخت مبلغی گزاف توانست نظر کارگردان و تهیه کننده را جلب کند و نقش بنده را به او فروختند.

وی تاکید کرد: با وجود داشتن قرارداد، بنده نتوانستم کاری انجام دهم.

وی عنوان کرد: متاسفانه این مساله در مورد خانم‌ها وضعیت متفاوتی دارد و برخی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان به خود اجازه می‌دهند با طرح پیشنهادهای غیر‌اخلاقی آن‌ها را برای حضور در فیلم‌ها ترغیب کنند.

این بازیگر گفت: وقتی مرجعی برای ارزیابی کار بازیگران وجود ندارد، وقوع چنین مواردی نمی‌تواند دور از ذهن باشد.

وی ادامه داد: هنگامی که یک اتحادیه یا تشکیلات صنفی وجود داشته باشد، افراد بر اساس سطح توان، تحصیلات، دانش و تجربه می توانند جلوی دوربین قرار گیرند و در این صورت هرکس نمی‌تواند به صرف پرداخت مبالغ بالا وارد این عرصه شود.

این بازیگر جوان تاکید کرد: وقتی فردی به پزشکی علاقه دارد خود را ملزم به گذراندن تحصیلات این رشته می‌داند، اما در مورد بازیگری این مهم اصلا رعایت نمی‌شود و بارها دیده شده افراد با وجود نداشتن تحصیلات مناسب و مرتبط تنها به صرف داشتن پول و چهره زیبا توانسته‌اند در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی حضور یابند.

وی گفت: مراجعی مانند وزارت ارشاد، مسوولان تلویزیون و همچنین تشکیلات سینمایی باید به بازیگران این عرصه پروانه کار مانند سایر افراد جامعه بدهند و بازیگران بر اساس مجوز و پروانه کاری اجازه داشته باشند در تئاتر، سینما و تلویزیون بازی کنند، در این صورت می‌توان به بهبود وضعیت پشت پرده این حوزه امیدوار بود.

وی درباره معرفی کردن افراد خاطی در این حوزه خاطر نشان کرد: پس از اینکه نقش بنده از سوی کارگردان و تهیه کننده فروخته شده، من اقدام به افشاگری این مساله نزد سایر همکاران و دوستانم کردم تا آن‌ها برای کار کردن با این افراد دقت بیشتری به خرج دهند؛ این مساله می‌تواند در مورد افرادی که اقدام به سوء استفاده و اعمال خلاف اخلاق می‌کنند نیز صادق باشد؛ به این صورت که بازیگرانی که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، افراد خاطی را نزد همکاران معرفی کرده و با این کار زمینه‌های حذف آن‌ها نیز فراهم می‌شود.

وی در پایان گفت: اگر بازیگران همکاران خود را آگاه کنند، حتم بدانید بساط این بی‌اخلاقی‌ها در کوتاه مدت برچیده خواهد شد.

خدمت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا