مصرف سم نباتی در ایران ۶۰ درصد میانگین جهانی است

بصیر ،محمد علی باغستانی بحث امنیت غذایی را مربوط به بحث سلامت محصول دانست و افزود: سازمان اصلاح نباتات مسئولیت این مهم را در کشور برعهده دارد.

وی به پایین بودن استفاده از سم در مقایسه با دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: ایران در اقلیم خشک قرار دارد و در این اقلیم بیماری های گیاهی کاهش می یابد اما حشرات زیان دهده برای گیاهان در اقلیم خشک بیشتر است.
وی با تاکید بر اینکه میزان مصرفی سم در کشور مخاطره آمیز نیست، یادآورشد: سال های گذشته هیاتی شامل رئیس سازمان حفظ نباتات، نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، پزشکی قانونی، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی و ۲ نماینده از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای حفظ نباتات در کشور تشکیل شده است.
باغستانی درخصوص قاچاق سموم به کشور نیز گفت: این میزان در حدود پنج درصد است که بیشتر در مناطق مرزی استفاده می شود اما ۹۵ درصد سم مورد استفاده، مورد تائید هیات یاد شده است.
وی گفت: به دلیل تحریم های ظالمانه دسترسی به برخی از شرکت ها برای تهیه سم دچار مشکل شد در حالی که این شرکت ها پیش از تحریم، به ایران سموم گیاهی می فروختند. واردات سموم گیاهی به طور عام بیشتر از کشورهای هند و چین است اما همین سم ها نیز تست می شوند؛ با این حال در اجرای هر کاری همواره خطا نیز وجود دارد.
رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه سال گذشته با ۲ میلیون هکتار سن زدگی گندم مبارزه کردیم، افزود: مجموع محصولات کشاورزی در کشور را ۹۰ تا۱۰۰میلیون تن است.
وی گفت: ماندگاری سموم در برخی از محصولات گیاهی مانند برنج، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز، خیار و سیب درختی بیشتر است.
باغستانی ادامه داد: گزارش ها نشان می دهد فقط در یک درصد از برنج ها آلودگی سموم دارند.
عصر ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا